Bab 5

7.1K 256 1
                                    

Setelah tamat perhimpunan pada hari itu, semua pelajar diarahkan untuk ke kelas masing masing.

Setelah Izara dan rakan rakannya berada di dalam kelas. Mereka berasa hairan dengan penampilan Haikal yang kemas. Tidak seperti selalu, dia tidak memasukkan pakaiannya kedalam, butang baju tidak dibutang sehingga menampakkan plain black matte shirtnya, tali leher entah kemana.

Sekarang tidak lagi, Haikal kelihatan sungguh kemas dan kacak dengan penampilan barunya. Dan muka ala-ala koreanya itu boleh membuat jantung sesiapa berdegup dengan kencang. Perempuan je okay? Hehe.....

Mungkin dah nak SPM kot, dia berubah. Alhamdulillah. Insaf jugak dia ni.

Matapelajaran pada pagi itu ialah subjek bahasa melayu. Subjek yang wajib lulus bagi semu pelajar SPM.

Setelah sejam setengah berlalu, Cikgu Anissa, guru BM mereka meminta diri untuk mengajar di keas lain pula.

"Okay. Sekian sahaja kelas kita pada hari ini. Cikgu harap awak semua mengulangkaji dan buat latihan dengan lebih kerap. Ada sebarang pertanyaan. Boleh jumpa dibilik guru. Terima kasih." Cikgu Anissa lantas memulakan langkahnya untuk keluar dari kelas itu.

"Terima kasih, cikgu!"

Matapelajaran yang ditunggu tunggu oleh Qhaleesha dan pelajar perempuan kelasnya yang lain iaitu matematik. Belum apa-apa lagi mereka sudah mengeluarkan buku teks dan buku latihan matematik.

"Selamat pagi, semua." Kata Cikgu Haizad. Bibirnya mengulum senyum. Terserlah kedua-dua lesung pipitnya.

"Selamat pagi, cikgu."

"Baiklah. Keluarkan buku latihan petak matematik kamu semua. Tetapi sebelum tu, saya nak awak semua introduce kan diri, boleh kelas?" Cikgu itu tersenyum lagi. Suara Qaseh kedengaran berbisik.

"Bereh boh." Jawab semua walaupun buku sudah tersedia kemas diatas meja.

"Yang hujung sekali dekat meja cikgu, sila kenalkan diri." Tuding jari cikgu itu sambil mengisyaratkan pelajar itu berdiri.

"Saya, Damia Elfira bt Ahmad Farouk. Boleh panggil Damia, cikgu." Damia tersenyum.

"Saya, Syed Arash bin Syed Edruce." Ucap Arash dengan suara machonya. Kolar bajunya ditarik perlahan.

"Eh poyo lah kau, Arash!" Kata salah seorang pelajar di kelas itu. Riuh rendah bising kelas itu sebelum ditenangkan oleh Cikgu Haizad.

"Saya, Fateen Qirane bt Qarl Firas. Boleh panggil Fateen, cikgu." Cikgu itu mengangguk. Fateen tersenyum.

"Hai, Cikgu Haizad, my name is Nur Athi Qhaleesha. Friends do call me Qhal or Qhaleesha but you Mr. Atiq Haizad can call me Baby. Hehe."  Qhaleesha tayang muka gedik. Naik menyampah okey. Nasib kau kawan. Haha.

Bergema suara pelajar di kelas itu ketawa. Kali ini lebih riuh daripada tadi.

"Merepek je awak ni, Qhal. Anyway, you look funny. Ikhlas cikgu puji ni."

"I'm joking, sir. Dont take it too serious. Hehe....." Qhaleesha senyum selamba.

"Saya, Tun Ariana Izara bt Tun Amir Izhan. Do call me Izara or anything will do. Thanks." Tanpa melihat wajah cikgu muda itu. Hatinya terasa berdegup kencang. Tangannya sejuk semacam.

"I can call u anything? What if I call you Sweetie?"

Izara mencerlungkan matanya tanda terkejut. Mulut seakan-akan bisu tanpa suara.

"I'm joking Izara. So class, you guys already knew my name right? So anything else?"  Cikgu Haizad sudah berkira-kira untuk menamatkan sesi perkenalan pada pagi itu.

"Cikgu Haizad! Cikgu asal mana dan status?"
Tanya Qaseh.

"Oh baiklah. Saya asal Taiping, Perak. Status pulak saya perlu rahsiakan, saya mempunyai seorang anak." Cikgu Haizad tersengih.

Kedengaran suara perempuan di dalam kelas dan suara perempuan di luar kelas yang sedang mengintai cikgu muda itu seperti kecewa. Dan Izara, kenapa perlu ada rasa sedih di dalam hatinya tatkala guru muda itu memberitahu dia mempunyai anak? Takkan dah jatuh cinta! Eh bukan.

"Izara! Are you okay sweetie? Your face look sad. Eh are you crying?" Tanya Cikgu Haizad cemas tatkala melihat anak muridnya berkeadaan aneh itu.

Izara tersedar setelah terasa namanya disebut.

"Err.... I'm okay, sir. Just I feel i'm not feeling well." Izara tidak tahu mengapa dirinya hari ini.

"Okay if you said so. Masa dah hampir ke penghujungnya. Tak sempat la kita study harini. Terima kasih, kelas."

"Terima kasih, cikgu!"















Komen & vote.

Lots of love: Aj.

Bekas Cikgu, Bakal Suamiku?Where stories live. Discover now