Bab 20

6.4K 203 1
                                    

Kunyahan nasi goreng di dalam mulut terhenti. Tekaknya pun terasa perit untuk membiarkan nasi goreng yang sudah dikunyah melalui aesofagusnya. Terjatuh juga rahangnya mendengar kata-kata Alvian. Nasib tak tersembur macam api dalam mulut naga je nasi yang dikunyahnya. Kalau tak, gerenti muka comel adiknya, Faris itu dah menempek dengan sisa makanan. Ashraf pula memang dah sah berguling-guling sakan gelakkan dia. Hampeh punya angah! Lawak sangat ke permintaan Alongnya? Sampai nak roboh pun ada dihentaknya meja sambil getawa. Macam main kompang orang nak kahwin pun ada.

Huh! Ashraf memang nak cari pasal. Faris pulak buat apa lagi? Sengih-sengih macam kerang busuk. Ni mesti terikut-ikut dengan along. Jeling kat Alvian, lepas permintaan, memang abang dan adiknya memang tak boleh pakai. Tersenyum sampai ke telinga. Adakah patut?

"Ashraf Izhaq bin Amir Izhan." Suara keras mama dah naik.

Adakah patut gara-gara satu permintaan dia nak gelak macam orang tengah bersorak tengok kuda.

"Ops..... maaf ma. Angah tak sengaja." Kata Ashraf tapi sengih senget dia tu masih ada. Cis! Kalau mamanya dah sebut full name jangan nak buat main-main, silap hari bulan, boleh terbang melayang rak buku dalam bilik bacaan.

"So, adik terima ke tak pasal yang along tawarkan tu? Sebabnya along hanya ada satu je adik perempuan. Kalau nak upah orang memang tak berbaloi. Bukan nak jual adik sendiri tapi along mintak tolong sangat ni. Terimalah dik ye?" Tanya Alvian menuturkan ayatnya dengan berhati-hati. Muka dia macam mana kalau nak mintak tolong? Mestilah muka cute ala-ala duckface dia tu. Memang tak boleh nak cakap apa dah.

"Err.....along janji sekejap je tau? Adik mana reti nak dandan apa semua tu. Lecehlah. Kang berpeluh? Haa..... membazir je."

Izara sudah mencipta beribu alasan untuk tidak berdandan berlebihan.

"Along janji. Ala kalau pakai nipis pun takpe jugak kan? Takkan adik nak bagi malu family kita? Adik tak sayang mama papa ke?" Alvian masih lagi memujuk adiknya. Nampak je ayu tapi degilnya, nauzubillah.

"Okey lah kalau macam tu. Adik nak tolong." Izara sudah menyerah kalah kalau Alvian membangkitkan mama papa mereka.

Siapa tak sayang mak bapak?

"Cayalah. Macam ni baru adik along. Thanks a lot. Alvian kelihatan sungguh gembira, mana tidaknya kalau permintaannya kali ini dituruti oleh adik kesayangannya.

"Eh wait. But who is my partner then?" Tanya Izara kepada semua orang. Faris pulak dah tak nampak batang hidungnya setelah habis makan tadi.

"Hok tu, mu tanyo angah. Buke along." Alvian menuturkan dalam dialek kelantan. Muka dah kenapa macam kerang busuk lagi buruk.

"Hok tu, mu tunggu. Mano bulih oyak lagi. Nati dok 'seprais'." Ashraf sudah ketawa terbahak-bahak, manakala tangannya menepuk meja makan. Macam orang tak siuman je.

"Okay if you said so." Izara malas hendak melayan abang-abangnya lalu pergi ke sinki untuk membasuh semua pinggan. Payah jugak takde pembantu ni. Kak Yuyun balik kampung seminggu. Mama dan papa malas nak masuk campur sebab kalau dilayan anaknya memang tak jumpa jalan nak berhenti.

.....

"Kakak! Someone is looking for you." Faris melaung nama kakaknya. Amboi suara memang tak padan dengan badan. Rumah mereka kini sudah dipenuhi dengan ahli keluarga terdekat, jiran-jiran lagi untuk membantu persiapan majlis pernikahan Alvian. Bukan taknak buat kat hotel, tapi itulah permintaan bakal kakak iparnya. Katanya nak majlis sederhana je. Mulanya memang mama bangkang habis-habisan. Tapi nak buat macam mana? Menantu kesayangan katakan sampai setiap malam nak call Kak Aina. Kalah along otp dengan buah hatinya itu.

Bekas Cikgu, Bakal Suamiku?Where stories live. Discover now