"2050 yılında basılan ve Egonya'nın son 10 yılında iz bırakan gazeteci Mahala ARONSKY'nin yaşam hikayesini anlatan "Değerler Uğruna Bir Ömür" adlı kitaptan alınmıştır."
Takvimler bugün 1 Ocak 2049'u gösteriyor. Bu yıl beklentilerimin de üzerine çıkarak gerçek anlamda çok uzun ve yorucu geçti. Mimarlığı bıraktıktan sonraki ikinci mesleğim olan araştırmacı gazeteciliğe başlayalı dile kolay tam 6 yıl olmuş. Açıkça söyleyebilirim ki 6 yıllık meslek hayatımdaki en uzun yılı da bu yıl oldu.
6 yıllık gazeteci olmak ilk bakışta kâğıt üzerinde çok normal bir şeymiş gibi gelebilir. Tabii Egonya gibi bir ülkede yaşamak zorunda olmayanlar için. Egonyanın mevcut yapısı içerisinde uzun süre hafızamı zorlamama rağmen meslekte altıncı yılına ulaşmış olan hiçbir gazeteci hatta haberci ile karşılaştığımı hatırlayamıyorum. Gerisini siz hesap edin.
Gazetecilik mesleğine 37 yaşımda başladım. Normalde mimarlık eğitimi almama rağmen maalesef mesleğimi icra ederek hayatımı idame ettirebileceğim çok geniş bir çalışma alanı bulamadım. Kabul etmeliyim ki Eski Egonya'nın o meşhur otuz yıllık çılgın tüketim toplumu dönemi içerisinde, iktidarın doğru düzgün yapmış olduğu belki de tek şey inşaat sektöründeki o muhteşem gelişim oldu.
Ülke kendi devrimini yaratıp, o meşhur "İlk Gün" sonrasındaki o büyük karmaşanın düzene sokulması esnasında yeniden yapılanırken inşaat işleri için neredeyse hiç para harcamadı. Fakat buna bağlı olarak da inşaat sektörü içerisinde yeni bir istihdam oluşmadı. Hatta mevcut istihdam da kaybedildi.
Eski Egonyanın son dönemlerine yaklaşırken alt ve orta gelir grubu insanların konut sorunu tamamen çözülmüştü. Ülkenin her noktasında devasa uydu kentler oluşturulmuş, ülkede hızını almış bir şekilde üretime devam eden inşaat sektörünün kısa bir süre içerisinde tıkanacağı fark edilince dönemin iktidarı, sektörü ayakta tutabilmek amacı ile kamusal alanlara yönelerek, ülke tarihindeki en büyük ve en lüks adliye saraylarını, belediye binalarını, hastane ve spor tesislerini inşa etmişti.
Merkezi yönetimin Egonya üzerinde hâkimiyet sağlanmasının hemen ardından yönetim, hâlihazırda bulunan kamusal binaların yenilerin inşa etmek yerine, ihtiyaç halinde gerektiğinde mevcut binaların fonksiyonlarını değiştirerek kullanmak adına kararlar aldı. Bu kararlara göre bölgedeki ihtiyaç durumunun tespitinin ardından eskiden belediye binası olarak kullanılan bir bina, Merkezi Yönetim Yapı Yenileme Yönetmeliği kapsamında Askeri kolluk kuvvetlerinin bir üssüne, daha önce otel olarak hizmet veren bir bina hastaneye dönüşebiliyordu.
Tabii inşaat sektöründe oluşan bu durağanlık, ben ve benim gibi eğitimini inşaat üzerine yoğunlaştıran, insanların bir türlü iş bulamamasına neden olunca, geçimini inşaat sektörü üzerinden sağlayan insanlar, radikal kararlar alarak yıllarca emek verdiği mesleklerini bir anda ellerinin tersiyle itip hayatlarını yeniden idame ettirebilmek için yepyeni iş kollarında şansını denemek zorunda kaldılar.
Gazetecilik mesleğini neden tercih ettiğim sorusuna gelecek olursak öncelikle geçiş yaptığım dönemdeki gazeteciliğin durumunu açıklamamda fayda var.
Buhran döneminin başlaması ile neredeyse bütün basın camiası kendi kendini tasfiye etti. Geride kalan ve bir elin parmaklarını geçmeyen meslek kıdemlileri ise "İlk Gün" ile sonrasında "Mevcut düzeni yıkmaya teşebbüs" suçlaması ile Merkezi Yönetim tarafından hiçbir yargılama yapılmadan infaz edildiler.
Merkezi yönetimin uygulamaya koyduğu yeni kanunlar çerçevesinde kimsenin gözünün yaşına bakılmadı. Yeni kanunlara göre siyasi köşe yazarı da, yemek tarifleri yazan köşe yazarı da aynı kefeye kondu. Ülkenin içinde bulunduğu durum hakkında dolaylı ya da dolaysız yorum yapmak yasaklandı. Merkezi Yönetim tarafından yayına uygunluğu onaylanmamış hiçbir makalenin halka sunulmasına izin verilmedi. Bununla birlikte Merkezi Yönetim oluşturduğu yeni bölgeler arasında bilgi alma özgürlüğünü de ortadan kaldırıldı. Yeni uygulamaya konulan ve adına "Merkezi Haber Alma Özgürlüğü Kuralları" denilen kanunlara göre, herhangi bir bölgede haber değeri taşıyan bir gelişmenin olması durumunda, mesela en basitinden merkezi yönetim tarafından haberleştirilmesi istenen basit bir bina açılışı olduğunda, bu haber sadece Merkezi Yönetim bölgesinde ve açılışın olduğu bölgede yayınlanabiliyordu.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
KAYIP DEVRİM
Mystery / ThrillerKayıp Devrim, olmayan bir dünyada, olmayan bir ülkenin hikayesidir. Anarşinin son bulması için siyasi rejim değiştirilerek 6 parçaya bölünen Egonya, yepyeni bir lider ile içinde bulunduğu diktatörlük rejiminden kurtulabilecek midir? Yoksa ülkeyi kur...