17. Shawna

70 13 1
                                    

Na de les werd Sanne meteen van school opgehaald door haar vader. Dawn ging naar huis en belde Sanne zodra ze de deur van haar kamer had dichtgetrokken.

'Sannesanneneemopneemop,' zei Dawn zenuwachtig terwijl de telefoon overging.

'Met Sanne.'

'Weet ik. Met Dawn. Ben je ziek?

'Niet echt,' zei Sanne. 'Ik mag alleen niets meer. En zeker niet met jou praten.'

'Wat doe je nu dan?' vroeg Dawn.

'Ik doe stiekem,' zei Sanne. 'Wat wou je nou vertellen?'

'Ik heb een naam voor je bedacht,' zei Dawn.

'Ik heb al een naam.'

'Maar Sanne kan niet in het Engels,' zei Dawn. 'Sanne is geen naam in Amerika. Dus ik noem je Destiny.'

'Echt niet!' zei Sanne. 'Wat is dat voor ghetto-naam. Kies dan een naam die op Sanne lijkt.'

'Maar Dawn & Destiny klinkt als een goed team!'

'Als je me Destiny noemt reageer ik niet,' zei Sanne.

Dawn dacht na. 'Sanne wordt... Shawna.'

'Ik ga akkoord met Shawna,' zei Sanne. 'Ga je me nu vertellen waarom ik een Engelse naam moet hebben?'

'Wij gaan vrijdag naar Amerika,' zei Dawn.

Dawn was zachter gaan praten, zodat haar vader het niet kon horen als hij aan de deur stond te luisteren. Niet dat hij aandacht aan haar besteedde, maar je weet maar nooit.

'Wat?' zei Sanne verbaasd.

'Wij gaan naar Amerika. Ik ga terug en ik wil dat je meegaat.'

'Wow. Bedankt, maar ik kan niet mee.'

'Waarom niet?' vroeg Dawn.

'Wat dacht je van school? Tennisles? Ouders die ons nooit laten gaan? Ik mag de komende twee weken niet eens met je praten, dus ik gok dat mijn vader ook niet enthousiast wordt van een reis naar Amerika. En zo'n reis kost superveel geld.'

'Ik betaal je ticket,' zei Dawn.

'En alles wat ik verder zei?'

'Als ik niets doe dan gooi ik mezelf straks onder een trein. Dat weet je. Ik moet terug. Misschien niet voor altijd, maar ik ga wel, en ik wil jou meenemen, je Oklahoma laten zien.'

Sanne zei niets.

'Vrijdagmiddag na school neem ik een taxi naar het vliegveld,' zei Dawn. 'Denk er nog maar even over na ok?'

'Ok,' zei Sanne.

'Nog één ding,' zei Dawn. 'Wat schreef Kasper op mijn briefje vanmiddag voordat hij het doorgaf?'

'Likkende lesbies ofzo,' zei Sanne. 'Het was superdom in ieder geval. Kasper is een sukkel.'

Toen Dawn had opgehangen pakte ze haar wiskundeschrift. Wat als Sanne niet meeging? Wilde ze wel naar Amerika zonder haar? Ze bladerde door het schrift, zocht haar to-dolijstje op. Ze voegde een laatste punt toe.

- Kopen van tickets

- Kun je wel reizen zonder volwassene?

- Geen auto in Amerika

- Visums aanvragen

- Dekmantel voor vertrek (spijbelen?)

- Zorgen dat Sanne meegaat

STORM SEASON (Nederlands)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu