*33*

7.2K 376 39
                                    

"Agaknya badan dia lemah sangat. Biarkan aje dia rehat. Esok saya akan panggil doktor periksa dia." Kata vernon. Minica dan lucy mengangguk.

"Em, vernon. Siapa sebenarnya perempuan ni? Is it safe to let her stay here? I mean, what about The Highness?" Teragak-agak lucy bertanya. Minica disebelah menanti jawapan daripada lelaki itu.

Vernon mendekati katil. Dia membelek balutan pada tangan wanita itu. Entah kenapa dia merasakan ada sesuatu yang tidak kena.

"Don't worry, I will handle the rest. Korang berdua pergilah rehat and thanks for the help." Vernon senyum.

"Emm, what about the Highness? Is he fine?" Minica tiba-tiba menyampuk.

"As usual. A little bit stubborn. " vernon tersenyum kecil. Minica mengeluh.

"Kesian lya..."

"Kenapa korang berdua serahkan tuanku pada lya? She didn't know anything. Mungkin lebih susah untuk dia handle semua tu."

Dia pun pening nak layan perangai keras kepala zen. Tapi nak buat macam mana. Cubalah apa-apa cara sekalipun perangai tu akan boleh dipisahkan.

"Kami tahu. Tapi kami pun tak sanggup nak hadapi tuanku. Sebab bila tuanku jatuh sakit, dua ratus peratus lebih menggerunkan. Dua puluh empat jam asyik nak menjerit aje. Itu tak kena, ini tak kena. Kitaorang pun sampai terketar-jetar nak buat kerja." Adu lucy. Vernon ketawa kecil mendengar celoteh wanita itu.

"Hey, vernon. Lepas ni, jangan biarkan tuanku jatuh sakit lagi. Merana hidup kitaorang nanti." Minica menambah.

Dia tersenyum nipis. Lalu vernon mengangguk kecil.

"Oh ya, mana lya?" Lucy mencelah. Minica pandang Vernon. Keningnya terangkat seperti memikirkan sesuatu.

"Mungkin dia dah masuk tidur kut. Tapi... "

Spontan matanya terarah pada pintu. Lucy dan minica pandang sesama mereka.

******

Klik!

Pintu terbuka luas. Langkah kakinya diatur masuk ke dalam bilik itu. Lya mendekati katil. Pandangannya jatuh pada bubur yang langsung tidak terusik. Dia mencebik.

"Dah agak dah. Degil betullah dia ni! " bebelnya.

Lya mengamati wajah zen. Kulitnya nampak terlalu pucat. Peluh dingin mengalir turun dari dahinya.

Kenapa kau degil sangat, huh? Salah ke orang nak ambil berat tentang kau?

Lya bawa belakang tangannya ke dahi zen. Lantas mulutnya ternganga luas.

"Panasnya!"

Tanpa berfikir lagi, lya masuk ke dalam bilik air. Tuala putih yang berada di dalam kabinet di ambil lalu dibasahkan dengan air paip. Kemudian, tuala itu diperah berkali-kali dan lya membawanya ke katil.

Punggungnya dilabuhkan di birai katil. Comforter yang menutupi separuh wajah zen ditarik ke tepi. Terkesan dengan gangguan itu, zen kalih ke kanan menyebabkan mukanya betul-betul dekat dengan muka lya sehinggakan nafasnya jelas di telinga lya.

Mata lya membulat. Jantungnya tiba-tiba berdegup rancak. Cepat-cepat dia tegakkan badan. Wajahnya dipaling ke pintu. What the...?! Nafasnya dihembus perlahan sebelum lya kembali memandang zen.

Fokus lya fokus. Apa kau buat ni? No, no, no! Kepalanya digeleng beberapa kali. Kemudian matanya jatuh semula ke wajah zen.

Dahi zen berkerut-kerut bila jari lya menguis rambutnya yang jatuh ke dahi sebelum tuala putih diletak elok di atasnya. Okey, done! Lya tersenyum puas.

The Royal's SlaveWhere stories live. Discover now