Gaun labuh yg tersadai di atas katil menganggunya. Lya gigit bibir. Perlu ke dia pergi ke majlis tu?
"Cik lya, masa semakin suntuk. Cik lya perlu bersiap sekarang." tegur lemon.
"Tapi, saya tak rasa yg saya perlu pergi ke majlis tu." Dia duduk di birai katil.
"Cik lya, cik lya tak apa2? Cik lya okey ke?"tanya lemon risau .
"Saya okey. "Dia senyum paksa.
Bumm! Pintu terbuka luas. Kedua-dua pasang mata terpaku pada muka merah swift. Lemon tunduk hormat lalu segera beredar dari situ.
"Don't you dare to come with us!" ugut swift.
"Maafkan saya, tuanku. Saya tak pernah terfikir pun nak pergi ke majlis tu. Lagipun sa..."
"Shut up your mouth and listen here you mistress! I would never let you come with us since you are no one in this place. Sedar sikit diri tu siapa!"potong swift. Lya mahu menjawab tetapi kehadiran zen mengunci mulutnya serta-merta. Dia tunduk memandang lantai.
'"Mama, let's go. Enough with her
!" Sempat zen menjeling ke arahnya."Tapi,papa kamu nak juga bawa dia. Geram betul mama dgn papa kamu tu."
"It's okay mama. Let her be. Come." pujuk zen. Swift mendengus dan melangkah keluar dari situ.
"Just stay here!"
Zen mengekori langkah mamanya dari belakang.
"Huh! Korang ingat aku nak ikut sangat ke?" lya juih bibirnya yg merah.
***
Lya menutup mulutnya yg menguap besar. Rambut yg berserabai dikemas dgn jari. Dia duduk termenung seketika.
"Aku masih tak percaya benda ni berlaku pada aku. Tapi, kenapa benda ni boleh berlaku? Ya. Semuanya kerana perjanjian tu.".katanya. seperti baru dibawa masuk ke dalam realiti.
Tokk! Tokk! Pintu biliknya diketuk.
"Masuk."
Lucy tersenyum sambil tunduk ke arahnya. Lya membalas senyuman itu kembali.
"Selamat pagi, cik lya."sapa lucy. Dia menarik langsir ungu yg menutup tingkap. Sinar matahari menerobos masuk ke setiap ruang bilik itu. Tingkap juga turut di bukanya.
"Cik lya dah bersedia nak balik?" tanya lucy.
"Balik?"dia cuba mentafsir ayat lucy. Bibirnya tiba2 tersenyum lebar. Akhirnya, dia dapat balik ke tempat asalnya. Lya melompat turun dari katil dan meluru ke arah lucy. Kedua-dua belah bahunya dicengkam.
"Balik? Masuk awak, saya boleh pergi dari tempat ni?"tanya lya minta kepastian.
Lucy mengangguk. Walaupun dia rasa pelik dgn sikap lya, dia cuba tersenyum.
"Tuanku zen nak cik lya segera bersiap. Nanti vernon akan datang menjemput cik lya dan bawa cik lya ke private airport."
"Betul ni? Awak tak tipu kan?"sekali lagi dia meminta kepastian.
Lucy mengangguk laju. Pelik! Kenapa dia teruja sangat? Mungkin dia tak selesa tinggal kat sini. Teka lucy.
Lya melompat riang. Hatinya turut berlagu senang. Dia terus berlari anak ke bilik mandi. Tanpa berlengah, dia segera bersiap. Dia tidak mahu kerana kelewatannya, zen akan berubah fikiran.
Dia melangkah menuruni tangga yg beralas karpet berwarna biru gelap dihiasi jalur keemasan pada bahagian tepinya. Kelibat zen yg sedang membelek telefon menaikkan lagi tahap keterujaannya untuk pulang.
YOU ARE READING
The Royal's Slave
RomanceDestiny lead me to him. I'm no one and nobody but the heart belongs to somebody.