10🍗

2.8K 142 2
                                    

Aunty meylie masuk ke dlm rumah. "Eh? Jun dh sampai ke? Kesian dia. Haishh,meeting ni ingat skjap jer. Tpi lame pulak. Tadaima" aunty meylie membuka lampu. Lalu naik ke bilik jun. "Tidur dh rupanye" aunty meylie tersenyum kecil sebelum menutup pintu.

Keesokannye. Jun tersedar lalu terus turun ke bawah apebila tecium bau makanan. "Eh? Ohaiyo! Aunty dh balik? Bila balik?" Soal jun smbil mnggaru kepalnye. "Ohaiyo, tgah malam tdi" jwab aunty meylie sambil mengoreng telur. "Ouh, aunty pergi mne?" Soal jun lagi duduk di atas kerusi meja makan. "Aunty ke bumi. Sbb ade hal kjap" aunty meylie mnghulur kn beberapa roti. "Suggoi~! Aunty boleh ke bumi!" Ujar jun sambil mnyumbatkn rotinye ke dlm mulut. "Haha,biase2 jer. How your acedemy?" Soal aunty meylie pulak. "Okay! Cun! Skrg jun dh ade group. Group 3AV sensei saka yg jaga" jwab jun teruja. "Wahhh,bgusla" aunty meylie memberi senyuman. "Jun tinggal berapa hri? Aunty xde kt rumah sngat tahu. Aunty ke bumi 3 hari lusa" ujar aunty meylie. Terus jun monyok. "Ala,xsyokla" jun memuncungkn bibirnye. "Haha,gomen neh. Okay, jun boleh tanye ape2 je. Aunty jwab dgan jujur" jun tersenyum. "Erm,okay! Okaasan org yg mcam mne ye?" Soal jun. "Ouh,okaasan jun jenis yg sopan je. Sbb tu ramai lelaki minat kt dia. Tpi okaasan jun jenis clumsy sikit. Sng cuai" jun tergelak kecil. "Otousan jun?" Soal jun berharap. Aunty meylie terkaku sbntar. "Aunty?" Panggil jun. "Ah,gomen2. ape tdi? Otousan jun? Otousan jun ni hensem! Biaselah aunty adik dia kn? Haha. Otousan jun dh meninggal sejak jun dilahirkn." Jwab aunty meylie agak sedih. Jun yg dgar jugak sedih. "Otousan jun,kerja ape?" Soal jun. "Otousan jun adelah polis di bndar marsyal" jwab aunty meylie. "Ah,why did he died? Why dia tinggalkn okaasan sorg2? Why2?!" Jun seperti hilg sabar. if otousan dia x mati. Okaasan xkn sedih2 Dan mati dlm keaadaan sedih. "Satu letupan meletup di pekan marsyal, disbbkn tula. Otousan jun mati. Dia sdang bertugas seperti Biase. Sampaila bom tu meletop. Hmpir separuh dri kawasan marsyal hancur. Tulg2 atau isi2 org yg mati pon x kelihatan. Jdi,jun... Maafkn dia. Bukn dia yg nak semua ni berlaku. Klau jun nak tahu. Bila dia dpat tahu yg okaasan jun mngandung dia seronok sngat. Tpi... X tahu pulak jdi mcam ni. Neh,jun... Maaf kn dia?" Aunty meylie menunduk kn kepalanye. "Mohh, dhla." Jun naik semula ke dlm biliknye.

Lutut dipeluk. air mata sudh lame jatuh di atas pipinye. "Maybe,baik aq duduk di bilik dorm dri duduk sini. Klau aq duduk sini pon. Aq ttpkn akan pikir pasal dia. " jun mngelap air matenye dgan lngan bju. Tnpa sedar dia terlelap di situ. Jun terjaga sewaktu sudh matahari tegak pancarkn sinar cahayanye. "Aunty kluar ke?" Monolog hati jun lalu menurun ke bawah,sunyi. "Kluar la kot. Baik aq mintak maaf ape yg berlaku tdi. " jun mngeluh lalu pergi ke peti ais. Satu helaian nota melekat di situ. " gomen,jun. Aunty xkesah if jun nk balik ke academy. Aunty mintakk maaf sngat2. Makanan ade dlm microwave. Panaskn dulu sebelum makan" jun membce lalu dibiarkn shje.

..

Seminggu sudh beerlalu. Jun masih tidk berhenti2 mngeluh. "Why,jun?" Soal akagi seperti risau. " iyo" jwab jun sambil menutup mukanye dgan bntal. Yumi bru shje masuk. Lalu memberi isyarat kpada Akagi seolah2 mngatakn knape. Akagi hnye mngangkat bahu beberapa kli. "Aarghh!" Jun bgun lalu terus turun ke bawah. Bru shje dia mahu kluar. Jun terlnggar dgan sensei saka. "ahh,ittai" jun menggosok2 batang hidungnye. "Ah,warihh. Panggil yg lain" tutur sensei saka selmba. Jun hnye jeling shje kpada sensei saka.

Semua sudh berada di ruang tamu. "Esok,kita akan ke skyland. Kita dpat misi utk jaga kawasan benteng yg baru shje disiapkn." Ujar sensei saka. "Untuk?" Kirito mnyoal. "even skyland org knal dgan penduduk yg baik. Tetapi bhgian di hutan mcam2 ade. Means penduduk di hutan xla sebaik penduduk di pekan atau bandar" jelas sensei saka. Yg lain hnye ouh shje. "Ketua kumpulan ikut sensei" dgan bangganye Kirito jalan ke hdpan. "ketua kumpulan la mangkuk!" Yumi menarik bju Kirito. "Hah? Nande? Xde lgikn? So aq volunteer la" jwab Kirito lalu flip rambutnye. "Xpelah Kirito. Futaba kun dh pergi dulu" noi ketawa kecil melihat wajah Kirito tidk puas hati. "Haha,kirito2." noi hnye mnggeleng kn kepalanye beberapa kli. "Neh,jun Kau apahal?" Soal yumi duduk bersebelahan. "Iyo,aq just termarah aunty aq. And then,aq x mintak maaf balik" akhirnye jun beritahu jugak. "La,knape jun x mintak maaf?" Soal Akagi pulak. Jun hnye mndiamkn diri shje.

...

"Esok,pagi2 siap awal dn ikut sensei ambik kuda. Ingat eh? Kang xpasal2 kene marah dgan aoyama sama pulak" ujar sensei saka kepada hikari. "Haik!" Jwab hikari. "Dah,rehat secukup2nye. Esok,ckp kt diorg gerak 6 pagi, okay?" Hikari hnye mengangguk shje lalu berlalu pergi.  Sensei saka jugak turut pergi dri situ. "Ha,ape yg sensei saka ckp?" Terus Kirito soal hikari dihdpan pintu. "itu bukn hal Kau pun" hikari terus melanggar kirito yg mnyekat laluannye. "Haishh!" Kirito mngetap gigi geram. "Dh2 latu kirito, ke Kau xnk ayam panggang nih? bukn sng kita nk makan mcam ni" ujar noi di mja makn.

"Grrr" Kirito mngerling ke arah hikari yg duduk di depan sebelah kanannye. "dhla,aq dh knyang. Thanks to the food" Kirito bgun dri tmpat duduk nye. " ouh,okay." Yumi hnye meliht Kirito pergi. "ptg ni Kau xde klas ke jun?" Terus Yumi berpaling ke arah jun. "Ptgmmm nihmm? Xdemm" jwab jun sambil mulutnye penuh dgan ayam panggang. Yumi hnye mengangguk lalu ketawa. "Eii,klau nk ckp biar hbis kunyah dulu!" Yumi mnyumbatkn lgi dgn ayam panggang. "Erm!" Marah jun. Yumi hnye ketawa dn juga yg lain kecuali hikari.

Akagi awal2 sudh bgun. Mnyiapkn brg2 nye ke skyland selama 3 hari. Kemudian, dikjut jun dahulu sbb jun ni pyah nk bgun. "Jun! Bgun! Kau ckp Kau x kemas lgi brg. baik bgun cepat!" Akagi memberi amaran. "huh? Yela2" jun pon bgun dgan masih mamai. setelah kjut yumi, Akagi turun utk buat sarapan. Hikari dn noi kluar dri bilik mereka. " awal Kau bgun?" Soal noi menuju ke arah Akagi. "Terpaksa,sbb sye blom kemas barang" jwab akagi. Yumi dn jun pon turun dri tangga. "aik? Mne Kirito?" Soal Yumi mmndg muka hikari dn noi bersilih ganti. "Xbgun lgi,Kau kjutla dia. " hikari duduk di atas kerusi meja makan.

Tbc'
Vote
⭐⭐⭐

© Princess Verellyn : The Dark WaterWhere stories live. Discover now