At first I thought being in clinical years was easy but it's really is easy if you know the tricks. After having of one year experience, now I feel less pressure.
Orang ingat hidup sebagai medical student sangat hebat. Reality is so different. Selalu kena marah, kena tengking, kena tegur depan patient, kena reject dengan patient, kena halau dengan specialist and so much more.
Our tears and sweats are wasted for the sake of society that really never appreciate our hard works.
Eh, aku belom jadi doctor lagi. Ahaha...
But basically, in clinical year ni, belajar kat dalam hospital. Belajar dengan patient sebab patient yang sakit inilah textbook kitorang. Tapi tengok textbook jugak lah kan, ada yang bagus dan ada yang tak bagus. If you know what I mean.
To be honest, clinical years ni banyak free time sebab jadual untuk kelas dah tak banyak. Even though we got so many ample time but we have to fill in our logbooks with cases seen, clinic cases seen and procedures.
Enough with the intro, now aku terlalu busy nak siapkan seminar presentation untuk kelas kejap lagi. Aku present tajuk osteoarthritis. Ini ialah penyakit tulang. It's just I have to present the disease, pathophysiology and clinical features.
"Hello and good morning everyone. I would love to present to you all about osteoarthritis."
Hatiku sangat berdebar. Terasa macam nak terkeluar jantung ni. Aku berharap agar setiap slide yang aku dah prepare ni, tiada cacat atau cela. Tapi malangnya, semuanya cacat.
"Explain to your friend, how osteophyte is formed?" Arah Mr Sabri. Kenapalah dia garang sangat? Sewaktu dia merawat aku dulu, dia sangatlah macho. But unfortunately, now sangatlah tak macho.
Aku menelan air liur setelah mendengar arahannya. Benda ni, aku belajar last waktu tahun 3 and now aku dah tahun 5. Korang rasa aku ingat? With the help of team member yang supportive, they passed me a book.
As I trying to explain to others by looking at the books, suddenly the Mr Sabri stopped me.
"Stop looking at the book. You know or you don't know?" Sternly he asked.
Nak jawab apa ni? Jawab aku lupa and lepas tu konfem aku kena marah lagi. Kenapa dia nak aku explain benda yang basic ni. Bencilah. Tapi aku hanya diam dan tunduk bawah je dengan harapan dia akan lepaskan aku.
"If you don't know, you better out of my class!"
Selepas mendengar ayat Mr Sabri, aku lihat wajah kawan-kawanku yang berada dihadapan aku terkejut, tenganga, terlopong, seolah-olah mereka tidak percaya dengan apa yang mereka dengar.
Ya, aku di halau keluar dari kelas. Mataku mula berair. Aku cuba menahan airmataku jatuh. Aku menarik nafas dalam-dalam dan aku meninggalkan lecture hall itu dalam keadaan yang seribu satu emosi.
Sedih. Aku rasa sedih pabila dimarahi oleh Mr Sabri.
Bodoh. Kebodohan aku telah menyebabkan aku dimarahi oleh Mr Sabri.
Malu. Aku tak tahu mana nak letak muka aku setelah dimarahi oleh Mr Sabri.
Guilty. Aku rasa serba salah meninggalkan kelas Mr Sabri.
Dan macam-macam lagi.
Di fikiranku, tempat yang harus aku tuju ialah bilik resus dimana tiada satu lecturer pun dibenarkan masuk mencerobohi kawasan pelajar. Cepat-cepat aku masuk dalam bilik resus tu dan aku ternampak sofa yang tiada penduduknya.
YOU ARE READING
My Sweaty Palms
RomanceSemanis gula sepahit peria dalam perjalanan menghabiskan pengajian untuk bergelar seorang Doktor. Sukar bagi Shaqeer ingin meluahkan rasa cintanya pada Ian (Sufian). Dia sangat sayangkan Ian tapi dirinya tidak sempurnya untuk hidup bersama-sama deng...