Hari pertama aku di Hospital Temerloh ni sangatlah bosan. Di mana aku masih menunggu sister wad untuk bagi introduction. Kesudahannya takde langsung intro. Mungkin esok katanya. Jadi, aku pun teruslah bergerak ke destinasi yang telah di rancang. Aku harus follow Dr dalam klinik pakar.
Dalam hatiku berbicara, mesti bosan, bising, pastu Dr pula irritated dengan aku sebab aku tak pandai nak jawab soalan. Bencilah pulak. Tapi takpe, aku akan cuba selagi boleh.
Di klinik pakar, aku follow Dr lelaki ni. Dia nampak baik. Aku harap dia tak garang macam singa. Sebabkan dia pakai face mask, jadi aku tak pasti akan riak wajahnya. Seusai minta izin nak follow, aku pun terus observe setiap patient yang datang masuk. Memang ramai yang ada TCA hari ni sampai Dr lelaki ni serba salah dengan aku sebab dia tak sempat ajar aku.
Aku lagi lega adalah sebab aku ni satu benda pun tak tahu. Ala maklumlah hari pertama. Datang seorang ibu yang membawa anaknya Down's syndrome masuk ke dalam klinik.
Masyallah, Allah sedang uji mak budak ni.
"Yang ubat thyroid tu, dia masih makan lagi?" tanya Dr pada ibunya. Sementara aku tengah sibuk melihat anak yang berusia 4 tahun itu mempunyai Down's syndrome dari kecil.
Aku tak boleh bayangkan cabaran yang Allah bagi pada keluarga ini.
"Ubat tu masih ada lagi Dr. Belom habis lagi." Jawab ibunya.
"Dia senang buang air besar tak? Ada masalah?" Kenapa tiba-tiba Dr tanya soalan tu kat ibu tu. tanya pasal berak pulak.
"Takde masalah pulak. Sehari sekali." Kata ibunya dengan tenang.
Kemudian, Dr cek balik budak tu dan bagi TCA yang seterusnya kat ibunya tu. Memang aku tak dapat bayangkan perasaan ibu tu. Moga dia tabah.
"If Down's syndrome patient come, ask about constipation because of hypothyroidism." Tiba-tiba Dr bersuara. Aku mengangguk-angguk. Memang blur sekejap. Aku pun catitlah nota yang penting ni.
Datang lagi seorang budak perempuan berusia 5 tahun dengan maknya. Kali ni cina. Nampak kecil betul budak tu tapi dah lima tahun. Petite I would say. Aku pun mengintai-intai kat computer Dr tu nak ambil details patient sambil baca problems yang ada pada patient.
Wow! Dia ada pulmonary valve stenosis tapi dah operated dah and aku perasan yang leher dia macam pelik. Webbed neck kot. Budak ni pun aku rasa macam ada syndrome gak ni. Tapi tak sure syndrome apa.
Aku pun cepat-cepat belek buku aku sebab nak tahu syndrome apa. Cari punya cari, akhirnya aku jumpa. Yes! Turner Syndrome. Serius la Turner. Tak pernah-pernah aku jumpa Turner ni. Rare kot.
Selesai Dr bagi consultation pada patient, cepat-cepat aku ajukan soalan aku pada Dr.
"Is that Turner syndrome?"
"Nope." Jawab Dr dengan selamba.
"Well I thought the patient has the features such as webbed neck and congenital heart disease? And female also." Aku argue.
"Yep, you are right. However, it is not." Balas Dr dengan berkhemah. Aku hampa.
"Give me differential diagnosis of syndrome with feature of webbed neck. One of it is Turner and give me other two. The patient has one of it." Dr bagi aku kerja rumah.
Differential Diagnosis for webbed neck:
1- Turner Syndrome
2-
3-
Selesai sesi aku kat klinik pakar, otak aku masih memikirkan lagi jawapan untuk soalan tadi. Apa ya? Any ideas korang?
YOU ARE READING
My Sweaty Palms
RomanceSemanis gula sepahit peria dalam perjalanan menghabiskan pengajian untuk bergelar seorang Doktor. Sukar bagi Shaqeer ingin meluahkan rasa cintanya pada Ian (Sufian). Dia sangat sayangkan Ian tapi dirinya tidak sempurnya untuk hidup bersama-sama deng...