Ostatnio bardzo zwróciła moją uwagę pewna dość przykra tendencja: wiele osób, zarówno na Wattpadzie, jak i na powiązanych z nim grupach na Facebooku, korzysta z pewnych pojęć, których znaczenie często w swoich wypowiedziach totalnie wypacza. Dlatego więc specjalnie z myślą o takich ludziach, tworzę mały słowniczek pojęć, które najczęściej są przekręcane. Jeśli znacie osoby, które mają problemy ze zrozumieniem ich definicji, śmiało je tu zapraszajcie. W niektórych punktach powtórzę rzeczy, o których już kiedyś wspominałam, bo najwyraźniej trzeba – w dalszym ciągu pojęcia te są używane błędnie. A teraz jedziemy z tematem.
Ałtorka/ałtoreczka
Błędna definicja: każda początkująca pisarka.
Prawidłowa definicja: osoba, która nie potrafi przyjąć krytyki, uważa się za mistrza pióra i reaguje agresją na każdą negatywną opinię.
Krytyka
Błędna definicja: zjechanie utworu po całości i wylanie na autora wiadra pomyj.
Prawidłowa definicja: konstruktywna, merytoryczna wypowiedź mająca wskazać plusy i minusy opowiadania.
Hejt
Błędna definicja: każda negatywna wypowiedź.
Prawidłowa definicja: wypowiedź wulgarna, przesiąknięta jadem, nierzadko personalnie obrażająca autora.
Recenzja
Błędna definicja: analiza/pseudoanaliza.
Prawidłowa definicja: opinia, najczęściej subiektywna, ogólne wrażenie po przeczytaniu tekstu, zazwyczaj zawierająca również krótkie jego streszczenie, a także omówienie głównych zalet oraz wad opowiadania.
Książka
Błędna definicja: każdy tekst dłuższy niż dziesięć stron.
Prawidłowa definicja: publikacja zawierająca minimum 400-500 tysięcy znaków, która przeszła przez redakcję, korektę i została wydana przez wydawnictwo w formie papierowej i/lub elektronicznej.
Plagiat
Błędna definicja: takie same lub podobne imiona bohaterów, postacie o podobnych umiejętnościach, to samo miejsce akcji, podobny główny wątek lub któryś z wątków pobocznych fabuły.
Prawidłowa definicja: skopiowanie lub przeredagowanie znacznej części tekstu bez wiedzy i zgody autora oraz podpisywanie go swoim nazwiskiem/nickiem.
Analiza
Błędna definicja: biedaśmieszki i pisanie wszędzie „ale rak XDDDD" czy „kup sobie słownik", przyczepianie się o najbardziej podstawowe błędy ortograficzne, „ciśnięcie beki" z autora.
Prawidłowa definicja: rozłożenie tekstu na czynniki pierwsze i dokładne wskazanie wszystkich występujących w nim błędów, nierzadko z pominięciem tych najbardziej dostrzegalnych i oczywistych, jak na przykład ortograficzne i interpunkcyjne; koncentracja na wskazaniu nieścisłości w fabule i nastawienie na pomoc autorowi.
Sarkazm
Błędna definicja: każdy suchy żart i każdy rodzaj ironii.
Prawidłowa definicja: dość wysokich lotów zakpienie z czegoś/kogoś, często niezrozumiałe dla samego odbiorcy, pochwała będąca jednocześnie bolesnym wyśmianiem. Jeśli musisz podkreślać, że właśnie użyłeś sarkazmu, możesz być pewien, że Ci nie wyszło.
Bait
Błędna definicja: każde słabe opowiadanie.
Prawidłowa definicja: opowiadanie celowo pisane tak źle, by przyciągnąć do siebie jak największą rzeszę hejterów, ku uciesze gawiedzi.
Mary Sue
Błędna definicja: każda wyrazista postać kobieca.
Prawidłowa definicja: postać przerysowana, pozbawiona wad, idealna w każdym calu i posiadająca całą masę umiejętności, niekoniecznie współgrających z jej predyspozycjami.
Depresja
Błędna definicja: płakanie w kącie i chlastanie się żyletką, ubieranie się na czarno i magiczny powrót do zdrowia po spotkaniu miłości swojego życia.
Prawidłowa definicja: zaburzenie psychiczne wynikające zazwyczaj z długotrwałego narażenia na większy stres, niż może znieść organizm, wyniszczające zarówno psychicznie, jak i fizycznie oraz wymagające specjalistycznego leczenia ze względu na możliwe zmiany w mózgu.
Ad personam
Błędna definicja: „powinieneś popracować nad ortografią".
Prawidłowa definicja: używanie w dyskusji niezwiązanych z tematem faktów z prywatnego życia jednej ze stron jako argumentów i/lub bezpośrednie atakowanie rozmówcy poprzez hejt.
Psychopata
Błędna definicja: koleś biegający po ulicy z nożem i mordujący przypadkowe osoby.
Prawidłowa definicja: osoba cierpiąca na trwałe zaburzenie psychiczne, powiązane z deficytem emocji, trudnościami w uczeniu się na własnych błędach oraz bardzo ubogimi relacjami międzyludzkimi, zazwyczaj również z dużym narcyzmem; osoba ta wcale nie musi być agresywna i żądna krwi.
Gang
Błędna definicja: grupa osób (przeważnie nastolatków), które w wolnym czasie biorą udział w nielegalnych wyścigach samochodowych.
Prawidłowa definicja: potężna organizacja czerpiąca zyski ze zorganizowanej działalności przestępczej, w której panuje jasno określona hierarchia; często środowisko bardzo brutalne i bardziej dbające o własne interesy niż o bezpieczeństwo wspólników.
To na ten moment wszystko, co przychodzi mi do głowy. A Wy, moje kalafiorki, macie jakieś własne pojęcia, które powinny znaleźć się na takiej liście? Znacie jeszcze jakieś słowa, których znaczenie jest nagminnie przekręcane, przez co większość społeczności używa ich błędnie? A może chcielibyście coś dodać do definicji, które tu wypisałam?
CZYTASZ
Oczami Azie: o Wattpadzie
Non-FictionChyba każdy z nas zastanawiał się kiedyś, jak pisać, żeby było dobrze. Spoiler: tu nie znajdziecie odpowiedzi. Jeszcze większy spoiler: nie znajdziecie jej w żadnym poradniku, bo dla każdego będzie inna i musicie znaleźć własną - nikt Wam jej nie po...