#39

7.2K 304 0
                                    

Shafika mengeluh. Wahh dia macam tak percaya je apa dia baca ni . Dia memandang Zulaikha yang diam menunduk tu . 

" Kau nak terima ? " tanya Shafika .

" Tak tahu " jawab gadis itu.

Farah diam sebelum memeluk Zulaikha . Dia tahu gadis itu tengah buntu .

" Minta petunjuk pada Dia . Kau tahu kan setiap apa yang Allah rancang itu semua indah . Kalau pun kau suka dia , dia pun sama .. Tetap kena minta petunjuk Dia . Sebab boleh jadi if kau terima dia melulu je , dia mungkin jodoh orang lain " Farah tersenyum sambil mengesat air mata yang mengalir di pipi Zulaikha . 

Zulaikha teresak sebelum memeluk Farah erat . Apa dia nak buat kalau takde sahabat macam ni ?

Ya Allah , terima kasih Engkau telah hadirkan mereka yang begitu bermakna ini dalam hidup hambaMu. Sesungguhnya aku menyayangi mereka sepenuh hati . 

****

Qisha tak tahu nak cakap apa bila berjumpa dengan Iman ni . Mereka cuma diam dan memandang sekeliling sedangkan lelaki itu yang ajak dia keluar . Ini yang dia tak berkenan ni .

" Ehem "

Qisha menoleh . Dia memandang tepat muka Iman . Tapi kenapa dia rasa macam Iman lain sangat harini ? Macam gelisah nak beritahu sesuatu ? Nak minta putus ke ? Hish kau ni Qish ! Jangan buruk sangka , dengar dulu apa dia nak cakap .

" Apa ? " 

" Kau tahu pasal Daniel dengan Zu ? " tanya Iman . Dia memandang Qisha dalam masa yang sama hati dia berdebar sangat .

Qisha mengangguk . Gila tak tahu kalau dia sendiri yang baca mesej Daniel tu . Dia juga yang tengok Zulaikha menangis macam mana sebab buntu nak buat apa .

" Tahu kan dorang cuma tunang dulu bulan depan ? " Iman mengalihkan pandangan ke luar. Dia memandang mereka yang berjalan ke sana ke mari. 

" Tahu . Kau tanya banyak-banyak ni dah kenapa ? " Qisha menjeling Iman dengan perasaan geram . Kang ada yang kena tinggal dekat sini kang .

Iman tersengih kecil bila dengar nada geram Qisha tu . Dia tahu gadis itu mesti bengang sebab dia banyak tanya. Tapi dia tanya bersebab . Sebenarnya dia agak terkejut juga bila Daniel cakap dia nak tunang dah dengan Zulaikha . Takde angin,takde ribut tiba-tiba nak tunang gitu je . Gila lah kalau tak terkejut kan.

" Kalau kau cakap nak masuk minang aku ke apa , aku akan jawab aku nak habiskan belajar dulu . Kalau kau percaya aku , aku percaya kau .. Everything gonna be okay . Kalau kita ada jodoh , tak ke mana pun aku dengan kau . " Qisha tahu apa yang Iman nak cakap sebenarnya jadi lebih baik dia jawab awal-awal . Dia percaya kalau Allah memang takdirkan Iman untuk dia , mereka tetap akan bersama juga .

Iman terdiam sekejap sebelum perlahan-lahan dia tersenyum . Kalau Qisha dah cakap macam tu , dia tahu Qisha yakin dengan dia. Macam tu juga dia yakin dengan Qisha . Jadi dia tak perlukan risau .Lagipun dia tak terlalu letak harapan tinggi dalam hubungan ni . Apapun jadi semua dia serah pada Allah . 

Qisha membalas senyuman Iman . Dia lega sebab Iman tak marah mahupun berontak sebab jawapan dia. Ini sebab dia tahu Iman faham pemikiran dia macam mana.

Terima kasih Ya Allah . Untuk semua nikmat yang kau beri . 

Tbc

My FondnessWhere stories live. Discover now