Seminggu kemudian ,
Zulaikha menggigit tepi bibirnya sebelum berjalan mendekati Daniel yang khusyuk membaca buku di bawah pokok tepi padang tu . Sejak peristiwa yang haritu , dia agak trauma sebenarnya nak dekat dengan lelaki . Bahkan dia lebih suka dekatkan diri dengan sahabat dia je sampai satu tahap Qisha cakap ,
" Kau kena beranikan diri pergi cakap terima kasih dekat Niel tu . Kalau dia tak cepat masatu , kau dah boleh bayang apa akan jadi dekat kau . Keluar dari zon gelap kau tu . Farrid , Iman dengan Daniel tu tak sama macam jantan tu . Kitaorang pun sedih tengok kau macam ni , Zu . "
Itu sebab kenapa dia berjalan mendekati Daniel sekarang ni . Nak tak nak dia kena juga bersua muka dengan lelaki itu . Bukan sebab trauma , dia menjauh daripada lelaki itu tapi sebab ayat Daniel masa selamatkan dia . Dia terkedu masatu sebenarnya . Bahkan malu .
" Ehem "
Daniel mengangkat kepala daripada memandang buku . Dia mengerutkan dahi apabila Zulaikha berdiri di hadapan dia . Dalam hati dia cuma pelik kenapa tiba-tiba datang sebab sebelum ni gadis itu ambil masa nak dekat dengan mereka bertiga .
" Nak apa ? "
Zulaikha menarik nafas dalam sebelum mula berbicara.
" Aku hm nak cakap terima kasih sebab selamatkan aku masatu . Kalau takde kau , mungkin hm you know what I mean . Aku tak tahu nak cakap apa bahkan aku tahu aku salah sebab mengelak daripada kau beberapa hari ni. Tapi aku buat bersebab . Aku segan sebab ingat apa yang kau cakap masa belasah dia masatu . Aku tak tahu kenapa " Zulaikha berkata sambil menunduk . Dia tak boleh nak pandang Daniel langsung sebab dia segan . Mana tak segan kalau sepanjang dia bercakap tu , Daniel tak lepas padang dia langsung kot .
Daniel dalam diam menahan diri daripada tersenyum. Patutlah mengelak daripada dia sebab benda tu je rupanya. Dia sendiri pun tak tahu kenapa boleh terlontar semua tu sebab yang dia tahu masatu dia nak bunuh je si Fakhrul tu sebab sentuh Zulaikha . Dia menjeling Zulaikha yang masih menunduk . Kesian pula tengok muka itu memerah sebab segan . Ni mesti paksa diri datang ni.
Dia bangun lalu berdiri di hadapan Zulaikha .
" Kau tahu , aku sayang kau . Dan aku tak tipu benda tu . Kenapa aku suka cari gaduh dengan kau ? Sebab aku suka . Everytime kau marah , confirm kau cakap lepas je . Aku betul-betul maksudkan apa aku cakap masatu . Zu , aku taknak ada komitmen . Aku sayang kau tapi aku taknak bercinta . We act like a friend but love each other like a lover . Sampai satu masa , aku sendiri akan jumpa parent kau . Just ingat , aku tak pernah main-main dalam hal perasaan ni . " Daniel tersenyum memandang Zulaikha yang terkedu memandang dia .
Zulaikha menatap wajah Daniel yang tersenyum. Dia tahu dia dah sayangkan Daniel bahkan sampai satu tahap dia taknak kehilangan lelaki ini . Mungkin dia patut percayakan Daniel . Kalau betul pun mereka ada jodoh , mereka akan bersama juga . Tak perlu nak bercinta .
" Habis dah ? Jom pergi dekat budak-budak ni "
Zulaikha mengangguk lalu berjalan di sebelah Daniel . Walapun jarak mereka akan besar tapi dia tahu Daniel jaga dia dalam diam .
Lelaki ni complicated . Same goes to girls . Kita saling tak faham apa yang dalam hati kita tapi kita tahu kita saling melengkapi . Itu sebab Allah cipta lelaki dan perempuan saling berjodoh .
Tbc
YOU ARE READING
My Fondness
Teen Fiction[C O M P L E T E D] Farrid Affiq , lelaki yang disukai ramai gadis. Nampak serious tapi siapa tahu hati dia kan. Saat umur 13tahun, dia telah jatuh hati dekat seorang gadis. Gadis kesukaan dia. Jangan tanya kenapa sebab ianya datang tanpa sedar. Tap...