#38

7K 329 9
                                    

" Hoorayyyy dah habis paper !! "

" Holidayy thooo "

" Aku dah plan nak cari kerja wehh "

" Kau nak buat apa je nanti sementara tunggu result ? "

Shafika,Farah,Qisha dan Zulaikha saling berpandangan sebelum tergelak . Mereka rasa lawak tengok kerenah budak-budak yang habis paper ni . Tapi dalam masa yang sama mereka bersyukur sebab dah habis jawab semua paper . Selama beberapa minggu ni mereka bertungkus-lumus berusaha nak jawab semua tu . 

Mereka memandang sekelilingi . Bahagia sebab dapat tengok muka rakan sekelas yang ceria setelah penat mengerah tenaga . Setelah ini mereka cuma berharap semua dapat result yang bagus . Pecahkan rekod sekolah . Hahahaha !

" Dah fikir weh nak buat apa ? " tanya Zulaikha sambil berjalan ke pagar sekolah .

" Aku fikir nak cari kerja " jawab Farah . Bukan dia buat apapun sepanjang cuti ni.

" Aku hm holiday dengan family mungkin. Sebab parent aku dah plan lama dah " Qisha memeluk lengan Farah . Bila lagi dia boleh buat macam ni kan .

" Aku tengok keadaan hahah " Shafika tergelak bila Zulaikha buat muka

Mereka saling berpelukan . Tak tahu bila boleh jumpa lagi nanti sebab masing-masing ada perancangan sendiri. Masing-masing akan sibuk uruskan itu ini. Sampai masa tak cukup nak jumpa .

" You know what ? Aku happy dapat kenal korang. Zulaikha dengan perangai mengada dia . Qisha yang perangai cengeng dia . Shaff yang perangai savage bukan main lagi . Aku ingat lagi bila Zu gaduh dengan si Niel tu. Bila Farrid confess dekat Shaff. Bila Iman bersungguh-sungguh rebut hati kau ,Qish . Nak tahu ? Aku tak perlu risau kalau korang dengan budak bertiga tu . Because I know they will do the best for you guys . Nampak effort memasing nak dekat korang . Aku sayang korang macam adik aku . So , if one day aku pergi , aku tahu ada yang dah boleh jaga korang . Hahaha I just happy for you ,girls . " Farah mengesat tubir mata dia yang bergenang . Hati dia sebak dalam masa yang sama dia gembira .

Shafika,Zulaikha dan Qisha terdiam . Ayat Farah sangat menyentuh hati mereka . Mereka tahu Farah sehabis boleh cuba jadi sahabat yang baik dan gadis itu dah berjaya pun . Mereka bahkan bersyukur adanya Farah dalam hidup mereka . Farah ertinya kegirangan , kesenangan dan kebahagiaan. Dan gadis itu dah menunjukkan diri dia adalah kebahagiaan mereka . She had faced a hard times . So , now she should be happy .

" Aku sayang kau . Kami semua sayang kau juga . Kau ibarat kakak yang suka membebel , marah , buli dan jaga kitaorang sebaik mungkin. Tapi di sebalik semua tu , kitaorang tahu sayang kau besar sangat untuk kitaorang . Kau bebel pun untuk kitaorang juga . Kau marah pun sebab silap kitaorang . Kau nasihat sebab sayang . No one can replace you . Sebab kau banyak bagi kitaorang positive vibe daripada diri kau . I know you hurts so much but still you pretend to be happy in front of us . So , keep it up sista ! We love you ! " sebaik sahaja Shafika berkata begitu , mereka bertiga terus meluru memeluk Farah yang tergelak akibat dirempuh .

Farah tak tahulah hidup dia macam mana kalau takde mereka semua ni sebagai benteng pertahanan dia . She know she deserve them . 

****

" Mamat bertiga tu habis paper semalam kan ? " tanya Qisha . Dia meletakkan dulang yang berisi cawan serta air itu di atas meja .

Shafika mengangguk sambil mata fokus menonton movie di televiyen tu. Mereka harini cadang nak lepak dekat rumah Qisha sebab nak tengok movie semata . Nasib baik parent Qisha ni jenis friendly gila . Hahaha !

" Penat sangat ke sampai tak geti nak reply whatsapp aku mamat sekor ni ? " Qisha merungut perlahan sambil berdecit geram . Penat dia spam si Iman tu tapi seen pun tidak . 

Farah menggeleng kepala melihat si Qisha ni . Dia memandang Zulaikha yang diam je dari tadi . Apa yang menganggu gadis itu ?

" Zu ? " Farah menepuk perlahan bahu Zulaikha sampai tersentak budak tu . 

Zulaikha memandang Farah dengan muka bingung . Habis melayang semua yang dia fikirkan tadi .

" Kau okay ? " tanya Farah risau .

" Hm aku tak okay " 

Tiga pasang mata terus memandang Zulaikha yang menunduk gelisah itu . Movie terus tidak penting sebab sahabat mereka yang seorang ni . 

" Kenapa ? " Shafika mendekat dengan Zulaikha .

Zulaikha mengangkat muka lalu memandang setiap satu wajah sahabat dia. Macam mana dia nak cakap hal semalam tu ye ? Dia takut dan dalam masa yang sama dia perlukan bantuan juga . 

Dia menghulurkan telefon dia yang di mana di skrin tu terpampang satu mesej .

Daniell :

Kau nak tak jadi pemilik tulang rusuk aku ? 

Farah , Shafika dan Qisha terus terbuntang mata baca sebaris soalan tu . 

Seminit.

Dua minit.

Lalu ,

" He what ?!! "

" Serius ke woiiiiii !!?? "

" Wehh dia lamar kau ke ?!! "

Zulaikha makin menunduk bila dengar jeritan sahabat dia . Dia dah agak dah benda ni akan jadi . 

Tbc

My FondnessWhere stories live. Discover now