Aku menongkat dagu dengan tangan di meja batu yang berada di hadapan rumah. Mereput aku tunggu si Emy ni. Sudah sejam aku tunggu namun bayang tayar keretanya pun aku tak nampak.
"Tiga saat kau tak sampai lagi, memang aku tabur paku depan rumah aku biar pecah tayar kereta kau."
Satu... Aku mula mengira dalam hati. Masih tak nampak logo kereta Emy. Aku masih sabarkan hati yang sudah membara ni.
Dua...
Ti...
Dan telinga aku pun menangkap bunyi enjin kereta Emy. Kuat gila bunyi enjin dia ni. Kereta zaman bila entah. Sebatu aku boleh dengar.
Pintu pagar aku biarkan tertutup. Padan muka. Kau tunggu la situ. Siapa suruh biarkan aku tunggu selama sejam.
Bayangkan tadi aku tengah bergolek-golek di atas katil, Emy hubungi aku dan suruh aku bersiap dalam masa setengah jam.
Aku yang tak mandi dari petang terus melompat turun dari katil dan bersiap secepat yang mungkin. Selesai mencantikkan diri, aku tunggu di hadapan rumah. Mujur aku ni memang golongan kategori cantik. Pakai simple macam mana pun kekal cantik.
Dia bagi masa aku bersiap setengah jam. Tetapi dia bagi masa aku melangut depan rumah selama sejam. Mana tak panas hati aku. Satu jam bukan tempoh masa yang singkat.
Dan aku paling benci tunggu orang. Tambah-tambah orang yang memang dari golongan Melayu. Janji tak pernah nak tepati. Jangan pernah percaya kata-kata Melayu. Kalau mereka cakap sejam, kau tolong bersiap dua jam kemudian. Itu pun belum tentu mereka datang lagi.
Pinn.. Pinn..
Aku masih lagi buat tak dengar. Tangan membelek-belek phone sendiri. Bukan buat apa pun. Buka Instagram, keluar semula. Buka WhatsApp, keluar semula. Dan aku berulang-ulang melakukan perkara yang sama.
Pin.. Pin.. Pin.. Pin..
Berulang-ulang kali juga la Emy menekan hon keretanya. Terus aku menghempas Samsung ke atas meja. Aku bangun dari duduk dan aku melangkah ke arah pagar rumah.
"Buka la. Kau nak jadi model pakaian dalam ke kat situ?"
Aku memeluk tubuh. Kata-kata lagi membuatkan aku malas nak buka. Biarlah lambat sampai ke majlis itu. Dah alang-alang lambat, aku akan lambatkan lagi sejam. Biar sampai-sampai nanti tinggal tulang ayam aje.
"Irena. Aku kira sampai tiga aje. Alif.."
Hah? Alif? Siapa Alif? Aliff Aziz aku kenal la. Sihat ke tak Emy ni? Atau muka aku yang berubah kepada muka lelaki?
Terus aku suluh muka aku dengan phone aku sendiri. Wajah yang terpantul dari cermin phone aku pandang. Normal je. Masih cantik seperti Fazura. Cuma mungkin aku lebih cantik. Sikit.
"Baa.."
"Ta.."
Terus aku menekan punat dan pagar terbuka secara automatik. Sekarang baru aku tahu kenapa tiba-tiba dia sebut Alif. Bukan nama manusia. Tetapi dia kira guna huruf jawi. Hambar betul perempuan ni.
Aku bergerak ke tepi dan kereta Emy memasuki halaman rumah aku. Pintu keretanya aku buka sebelum aku menerobos masuk ke dalam. Pintu kereta aku hempas sekuat hati.
"Kau ingat pintu kereta aku ni buat dari kayu jati ke?"
"Bukan buat dari gading gajah ke?"
YOU ARE READING
The Virtuoso
Novela Juvenil[ S L O W U P D A T E ] Eblees. Satu nama yang tidak asing di kalangan pelajar-pelajar sekolah private Virtuoso, sekolah yang mementingkan vokul suara yang mantap dan umphh. Belagak bagus. Belagak hebat. Belagak pandai. Disebabkan kehadiran seora...