Keesokkan harinya aku tersedar dan melihat bukuku sudah tiada ditanganku. Ya Allah! Cemas aku sebab buku tu tiada siapa yang tahu termasuk zaujku dan adikku, aku mencari di balkoni, aku cari di ruang tamu dan merata tempat, aku tanya adikku tapi tak jadi sebab dia tak tahu pasal buku tu. Ya Allah banyak benda aku tulis dalam tu, kalau zaujku baca mesti dia rasa sedih mahupun kecewa.
_________________________________________
(Di office)"hm... Kenapalah mairah tulis dalam ni? Kenapa tak luah je semuanya padaku? Haih untung kau buku dapat tahu semua isi hatinya, berdustanya aku tidak tahu apa terisi dalam hatinya. Suami apa aku ni? Sebelum aku melamar dia, dia masih mencintai bekas tunangnya dulu. Patut ke aku lepaskan dia? Apakah dia tak bahagia dengan aku? Takpelah (tutup buku), kalau ini terbaik untuk dia dan ini juga terbaik untuk aku" katanya sayu dengan senyuman tak bermaya.
^Knock knock^
"boss? Boleh saya masuk? Ada sesuatu saya nak katakan" kata hakim.
"silakan apa dia hakim? Kenapa tiba-tiba ni?" kata zaujku dengan muka serious.
"sebenarnya boss, saya rasa dah jatuh cinta dengan adik ipar boss. Saya minta maaf boss, saya tak boleh menipu diri sendiri saya boss. Saya betul-betul tak boleh pendamkan perasaan ni" kata hakim dengan bersungguh-sungguh sambil menundukkan kepala takut nak bertentang mata bossnya.
"haaa? Kau suka adik ipar aku? Budak tu baru 16 tahun. Masih belajar, kau tu 20. Aku yang 18 tahun ni pun masih merangkak pasal perkahwinan ni. Okay macam ni, kau suka dia kan? Kahwinkan dia tapi aku warning, jangan apa-apakan dia. Kalau aku tahu sesuatu berlaku pada dia, aku tak teragak-agak "apa apakan kau", nah nombor telefon pakcik aku. Kau call tanya semuanya, jangan mempermainkan adik ipar aku faham?" katanya dengan tegas.
"terima kasih boss, saya janji. Saya akan serious dalam hal ni, saya akan jaga dia boss in shaa Allah" kata hakim dengan gembira.
Haih adik ipar aku juga kau nak ye hakim haha, takpelah aku percayakan kau kim sebab kau boleh dipercayai alhamdulillah, bisik hati zaujku.
Bersambung~
YOU ARE READING
Disebalik Niqab Hitam
Fiksi UmumSipnosis ~ Nama aku Surihani Humairah, orang panggil aku Mairah atau Hani. Umur aku 18 tahun dan dibesarkan oleh kedua orang tuaku iaitu Habib dan Bonda. Aku mempunyai seorang adik perempuan yang bernama Suhana Humairah, dia seorang hafizah dan aku...