06. Doktor Fattah

1.6K 147 28
                                    

10/03/2020

█████ "Lepaslah! Kau siapa?!" Alyan meronta tak suka digendong begitu. Matanya ditutup dengan kain, kedua-dua belah tangan diikat, tubuh terapung di udara elok berada di atas bahu seorang lelaki. Baunya, bentuk tubuhnya, kekuatannya jauh berbeza dengan seorang perempuan. Suaranya tak kedengaran. Walaupun dah berbakul-bakul makian, rontaan dan soalan Alyan tuturkan. Hanya dengusan. Suara sepatah haram tak keluar. Bisu ke dia?

Setelah hampir 20 minit Alyan dijadikan tak ubah seperti kayu balak, akhirnya lelaki itu berhenti melangkah. Entah ke mana dia bawa tubuh kecil seorang Alyan Mikayla. Berkali-kali dia membentak tak juga terlepas daripada cengkaman.

"Aku nak balik!" Alyan bersuara lagi sebaik saja tubuhnya mendarat di atas lantai simen. Membuatkan Alyan jauh berfikir. Aku dekat mana? Tempat apa ini? Macam mana aku nak lari? Macam mana abang Akeel nak cari aku nanti?

"Woi, kau bisu ke?!"

Tak ada balasan. Sunyi, dingin, seram itu yang Alyan rasa. Sesekali angin dingin menyapa kulitnya namun tak pula badan terasa sejuknya. Merenik peluh di dahi ibarat dia yang mengangkut 'kayu balak' tadi. Walaupun sunyi, hati tetap rasa ada yang memerhati. Lelaki itu masih ada. Mungkin tak jauh pun daripadanya. Mungkin di sisi atau mungkin ada saja betul-betul di depan wajahnya.

"Kau nak apa daripada aku hah?" Dengan nafas yang termengah-mengah Alyan menyoal walaupun jauh dalam sudut hatinya dia tahu soalannya itu takkan dijawab.

"Argh... Bisingnya..." Sayup-sayup satu suara menyapa telinga Alyan Mikayla. Suara serak basah, jelas menunjukkan yang orang itu rasa terganggu.

"Dia lagi..." Sekali lagi suara yang sama berbunyi membuatkan Alyan pegun takut untuk bergerak.

"Dahlah Ray, dia tak ingat kau pun. Dia takkan ingat kita. Yang kau susah-susah culik dia bawa datang sini buat apa?"

Pegun tubuh Alyan. Belum cukup tolol untuk tidak memahami apa yang dikatakan oleh lelaki itu. Mereka kenal dia tapi dia tak kenal mereka. Ray... Siapa Ray? Samar-samar minda cuba mengingati lelaki bernama Ray.

"Aku tak suka dia, kau tak faham ke Ray? Kalau kau nak belai dia sangat jangan buat depan aku. Bawa dia pergi tempat lain, bukan dekat sini," ketat suara itu bertutur. Orang yang mendengar jelas tahu apa yang hati si empunya suara. Benci, marah, bengang.

"Ini tempat aku," satu lagi suara berbunyi. Jadi inilah Ray? Lelaki yang Alyan anggap bisu kini bersuara. Suara garau penuh kedewasaan. Jauh berbeza dengan suara yang lagi satu itu.

"Fine."

Kemudian bunyi derapan tapak kaki kedengaran. Lutut Alyan semakin rapat ke dada. Bibir bergetar hebat. Entah kenapa rasa takut drastik hadir. Hilang terus suara lantang yang melambangkan keberaniannya tadi. Memalukan betul.

"Nama kau... Alyan Mikayla, kan?" Ray menyoal.

"Kk... kau... Siapa?"

"Aku datang sebab..."

Sebab? Ayatnya dibiarkan tergantung. Jeda sekejap sebelum menyambung.

"Nak pulangkan sapu tangan kau."

█████ Fattah yang baru saja melangkah masuk terpinga-pinga sekejap melihat suasana di dalam hospital tika itu. Setiap susuk tubuh yang berjalan pasti kelihatan kelam kabut seperti sedang risaukan sesuatu.

Aku ada tertinggal apa-apa ke? Fikir Fattah. Sambil itu tangan meraba poket sendiri mencari telefon pintar. Saat melihat skrin, serta merta mata terbelalak terkejut.

82 missed call, 21 messege

Kemudian kaki laju melangkah menghampiri salah seorang jururawat yang dia kenal.

KeelLela : Misi Mencari Happy EndingWhere stories live. Discover now