❝Dua belas.❞

783 94 4
                                    

5/11/2020

"KAU tak penat ke? Asyik-asyik ulang alik. Kan dah ada orang jaga. Tak payah risau sangatlah," ujar Azam melihat Shakeel yang baru pulang.

"Kau rasa siapa yang datang lawat Alyan tadi?" Sebelah tangan mendarat di atas permukaan dahi merehatkan diri.

"Kau nak aku teka ke? Haikall? Almira? Aunty, uncle?" Azam cuba menebak. Lihat Shakeel menggelengkan kepala, badannya pusing menghadap Shakeel, berminat untuk tahu lebih lanjut.

"Siapa?"

"Zareef."

"Serius?" Terkejut sesaat. "Dia dah balik? Untuk apa dia pergi jumpa Alyan?" Zareef balik ke Malaysia itu perkara biasa, yang tak biasanya apabila dia tiba-tiba datang bersemuka dengan Alyan. Masa gadis itu koma tak ada pula dia nak melawat.

"So? Kau tak bercakap dengan dia?"

Shakeel geleng kepala. Perlu ke? Mereka kan musuh.

"Aku tak rasa dia jahat macam dulu." Azam mengutarakan firasatnya. Kalau ikutkan apa yang dia tahu, sejak Zareef menetap di Istanbul, lelaki itu berubah menjadi lelaki sejati. Kurang bersosial dan lebih pentingkan pelajaran. Tak samseng macam zaman kanak-kanak Oreo sekolah menengah.

"Um-hm."

Melihat Shakeel bersetuju membuatkan Azam sedikit terkejut.

"Kau tak bercakap dengan dia tapi kau tahu dia baik?"

"Aku nampak, aku tahulah."

"Nampak aje tak menjamin apa-apa, Keel. Kau kena dekat lagi baru kau tahu."

"Alyan hidup lagi, kira okeylah."

"Oooh... Sekarang kau boleh cakap okeylah. Kalau dulu? Semua benda tak okey."

Shakeel putus asa. Alyan Mikayla nampaknya macam dah tak perlukan dia. Kalau dia beria takut Alyan rimas pula.

"Motif dia jumpa Alyan?"

Shakeel angkat bahu. "Tanya khabar mungkin?"

"Eleh, dulu pandang pun tak nak. Sekarang apasal sibuk-sibuk nak tanya khabar?" Anak mata Azam naik ke atas. Ini semua toksik baginya. Dia tak percaya dengan orang-orang begini.

"Apa pula dia tak pandang? Kalau dia tak pandang, kita tak kenal pun siapa Zareef."

"Dulu bertumbuk, sekarang back up dia pula." Lagi Azam mengomel. Betul juga cakap Shakeel, kalau Zareef tak mengada-ngada datang mengganggu Alyan, mereka tak kenal pun lelaki itu.

"KAU dari mana?" Bengang muka Lukman menahan rasa. Bukan nak bergaduh ke apa, cuma dia bengang sebab asyik kena reject aje. Aku pun handsome apa? Kan?

"Aku tanya, kau dari mana?" Lukman mengulang apabila Haikall hanya buat tak tahu dan selamba rembat air mineralnya.

"Kau kenapa? Datang bulan?"

"Kau lah Zul! Asyik menghilang aje, kau pergi mana? Nak kata bergaduh dengan Harith, kau elok aje hidup lagi."

Selama ini aku hilang dia tak bising pun. Tak pula sibuk-sibuk nak cari aku.

"Dia cari kau lagi," ujar Lukman dengan nada tak puas hati.

"Siapa?" Pelik benar kalau ada yang datang cari dia. Orang yang rapat dengannya di dunia ini boleh kira pakai jari. Takkanlah ada yang admirer aku dalam diam lagi?

"Perempuan yang comel-comel, pendek-pendek, pipi merah-merah sikit. Aku tak ingat nama dia."

Perempuan? Aduh, bab perempuan dia malas betul nak meneka.

KeelLela : Misi Mencari Happy EndingWhere stories live. Discover now