9/7/2020
"LAMA kau hilang... Pergi mana?" Haikall bersandar pada tiang berdekatan dengannya dengan muka ketat sambil memandang lelaki yang duduk di depannya. Menunduk, tak berani memandang Haikall.
"Kau nak apa? Kenapa kau cari aku?" Bergetar suaranya, tak mampu menyembunyikan ketakutan. Sah Malaysia ini memang kecil! Tahu-tahu terserempak dengan member lama. Member? Mereka tak rapat tapi mereka sama-sama jahat masa sekolah dulu.
"Cari? Aku tak cari, kita terserempak kan?" Sarkastik suara Haikall. Takkanlah Haikall betul-betul cari dia? Untuk apa pula? Cukuplah masa zaman kanak-kanak riang dulu. Dah besar macam gini takkan aku nak aniaya orang lagi? Aku tak nak.
"Habis?"
"Shakeel belasah kau sebab apa?" Cukup dengan sembang kosong. Haikall mula utarakan soalan sebenar.
"Hah?" Dia terpinga-pinga. "Shakeel..." Cuba ingati lelaki itu. Bila dah ingat, meremang seluruh badan. Cukuplah, benda yang lama tak mahulah dikenang.
"Kenapa kau tanya? Memang dia belasah aku sebab aku kacau adik dia. Benda dah lama tak payah sebut-sebutlah." Betul lah orang kata, air yang tenang jangan disangka tiada buaya. Sekali Shakeel ngap, memang insaf betul dibuatnya.
"Kau takut dengan dia?" Tch, menjengkelkan betul! Hebat sangat ke dia? Istimewa sangat ke Alyan Mikayla? Lelaki yang penuh dengan tipu helah pun boleh kalah?
"Kalau dah kena belasah macam gitu, kau gila ke tak takut? Aku dah penat jadi jahat! Asyik tersakiti," omelnya.
"Aku nak kau tolong aku," pinta Haikall dengan kening bertaut, dahi berkerut menahan rasa.
"Tolong apa? Jumpa Shakeel, cari gaduh dengan dia? No, no! Aku tak nak masuk campur. Pergi bawa motor kau, balik rumah, tidur." Laju sungguh dia menghancurkan angan-angan Haikall.
"Lepas apa yang dia buat kau nak diam aje?"
"Benda dah lama, aku pun dah buka buku baru. Aku dah tak nak jadi macam dulu. Aku nak happy-happy. Belasah-belasah dah tak ada dalam kamus hidup aku."
Hish!
Haikall tendang tiang yang ada di sebelahnya. Marah, bengang, tak puas hati.
"Kau bodoh ke hah?" Haikall mula naik angin. Jari-jemari terkepal-kepal ingin naik ke muka itu.
Gulp! Hah sudah! Beruk dah marah!
Terketar-ketar tubuh menghadap Haikall. Orang tak nak kenapa nak paksa? Masalah sendiri kenapa nak tarik orang lain juga? Kenapa perlu bermain-main dengan masa silam orang lain?
Sebelum melangkah pergi, Haikall menghantar satu pandangan. Redup... Berbaur ugutan. Seolah-olah memberi amaran. Hidup kau takkan tenang lepas ini.
Mak! Abang takut!
"KAU dengan atuk kau macam mana sekarang?" Azam bertanya sambil-sambil tengok movie, saja dia ajak sembang. Shakeel pula busy membuat kerjanya. Ajak datang rumah sebab nak lepak sama-sama, last-last dia buat kerja.
"Okey."
"Okey? Apa respon dia dengan permintaan kau?"
Shakeel angkat bahu. "Dia kata tunggu dulu, masa tak sesuai." Itulah apa yang atuk cakap. Ada rasionalnya di situ. Keadaan tak mengizinkan dan Shakeel tetap akan terus menunggu masa itu datang. Sabar, bukan sekarang, dan pasti ada hikmahnya.
"Maknanya dia setujulah?" Azam angkat kening berkali-kali dengan muka miangnya menyakat si kawan.
"Mungkin."
YOU ARE READING
KeelLela : Misi Mencari Happy Ending
Ficțiune adolescențiSambungan KeelLela 💃 Banyak drama, cintan-cintun, masalah keluarga yang tak selesai sejak azali 🦭 Cover : @qazhara No copycat no plagiarism 🚫 Hormat usaha orang lain ✋ © iqahaqi