█████ Alyan mengekor Almira. Hanya dia yang tahu jalan. Katanya, Shakeel akan datang sekejap lagi. Shakeel memang suka datang kemudian. Tak sudi nak gerak sama Alyan agaknya.
"Kak Nas! Sorrylah lama tak datang." Mereka tiba di sebuah warung. Bersih dan kemas warung dia. Itu yang spesialnya. Dapur tertutup elok dengan pengcahayaan yang cukup untuk dia buat kerja.
"Alyan, inilah Shafinas. Tua setahun daripada kau."
Alyan senyum pada Shafinas di kala Almira memberitahu. Almira betul. Ini barulah bukan indah khabar daripada rupa. Shafinas memang manis orangnya. Orang yang sangat 'simple but attractive'.
"Inilah kakak saya."
"Alyan sihat?" Dia bertanya.
"Sihat alhamdulillah, dah boleh jalan. Almira lah yang banyak tolong," kata Alyan sengaja menambah kata-kata pujian untuk Almira.
"Shakeel pun banyak tolong juga kak." Almira tambah. Tiba-tiba nak masukkan Shakeel sekali.
Shafinas ketawa kecil menyerlahkan keayuan dirinya.
"Cantik orangnya. Pandai masak lagi." Alyan memuji. Tak ada motif tapi tak ada niat jahat jua.
"Alyan pun cantik juga." Jawapan tipikal untuk menghargai orang yang memuji.
"Nak order apa-apa ke?"
"Urm..." Tak tahu nak order apa. "Almira, suggest." Baru pertama kali menjejak, susah sikit kalau perut tak lapar.
"Kau kena rasa roti canai dia. Sedap, lembut!"
"Kalau macam gitu nak roti canailah. Sambal lebih. Air nak air kosong aje."
Kemudian Almira pula memesan makanan. Shafinas bergerak ke dapur untuk mula berperang dengan kualinya.
Dari jauh Alyan menonton Shafinas mencanai doh. Rasanya, yang spesial pasal roti canai dia cuma pembuat roti canai. Sesuai sangat lah kalau nak dibuat bini. Pagi-pagi dapat roti canai free.
Kemudian kelibat Shakeel pula tiba. Segak berpakaian kasual. Dia tulis ordernya di atas kertas yang disediakan atas meja apabila sedar yang Shafinas sedang memasak.
"Kak, tong gas dah sampai." Satu suara asing menyapa telinga. Laju Alyan mengalihkan perhatiannya. Seorang lelaki. Tinggi juga orangnya. Memakai topi dan berbaju t-shirt biasa dengan tuala mini disangkut pada lehernya.
Wah... Dia ke yang angkat tiga tong gas tu?
"Itulah sepupu Kak Nas. Syafiq nama dia." Almira macam tahu-tahu Alyan yang sedang tertanya-tanya.
"Bang." Syafiq tegur Shakeel. Mereka bersalaman dan bertukar senyuman.
"Dah lama ke sampai kak?" Syafiq tanya Almira. Alyan pula dalam diam sedikit terkejut. Kak? Maksudnya dia lagi muda daripada Almira ke?
"Tak adalah lama sangat," balas Almira.
"Syafiq masuk dululah. Nak tolong kak Nas," pamit lelaki itu.
"Dia lagi muda daripada kau ke?" Alyan bertanya setelah kelibat Syafiq hilang.
"Muda setahun."
Alyan angguk saja. Tak sangka pula lelaki tadi jauh lebih muda daripadanya. Ingatkan sebaya Shakeel.
Perhatian beralih pada Shakeel yang leka dengan gajetnya.
"Eh, Shakeel pun ada?" Suara Shafinas mengetuk telinga. Apabila Alyan pandang wajah itu, Shafinas manis dengan senyumannya. Ceria melihat Shakeel.
"Dia baru aje sampai kak," kata Almira.
"Tak nak order apa-apa ke? Oh, dah tulis. Air kosong aje?" Ternampak kertas di atas meja, dia ambil dan baca.
YOU ARE READING
KeelLela : Misi Mencari Happy Ending
Teen FictionSambungan KeelLela 💃 Banyak drama, cintan-cintun, masalah keluarga yang tak selesai sejak azali 🦭 Cover : @qazhara No copycat no plagiarism 🚫 Hormat usaha orang lain ✋ © iqahaqi