Ik stap stilletjes mijn bed uit terwijl Tessa nog slaapt. Het is donker in huis en zoals gewoonlijk ben ik de eerste die wakker is. Ik loop zachtjes de trap af waarna ik aan de keukentafel ga zitten. Het is half zeven, mijn moeder moet om negen uur op haar werk zijn en mijn zusje heeft vakantie dus dan ga ik iets leuks met haar gaan doen. Ik pak mijn telefoon en kijk of ik nog berichten heb, maar dat is niet het geval.
Het is half acht als mijn moeder aangekleed en wel de trap af komt lopen. 'Goedemorgen' zegt ze en we loopt de keuken in.
'Ik ga me even omkleden' zeg ik en ik loop de trap op waarna ik zachtjes mijn kleding uit de kast pak en de kamer weer verlaat. Ik kleed me om, poets mijn tanden, was mijn gezicht en loop de trap weer af waar mijn moeder al op me zit te wachten. 'Slaapt ze nog?' vraagt ze als ik tegenover haar kom zitten.
'Als een roosje' antwoord ik als ik mijn handen om mijn hete kop thee heen sla.
'Redden jullie het zonder mij vandaag?'
'Komt goed mam, geen zorgen'
'Ik ben pas laat thuis, dat weet je?'
'Ja, ik kook wel iets en anders bestel ik wel pizza'
'Oké, dan ga ik nu weg, je weet waar alles staat hè?'
'Ja, ga nou maar'
'Tessa niet te laat uit bed halen anders slaapt ze vanavond niet'
'Komt goed, dag mam' zeg ik en uiteindelijk loopt ze de deur uit. Ik hoor hoe ze haar auto start en wegrijd. Als mijn thee enigszins afgekoeld is, drink ik het op en loop de trap op naar mijn kamer. 'Tessa, word je wakker? Het is half negen' zeg ik waarna ik haar ogen langzaam open zie gaan. Ze komt het bed uit en samen lopen we naar haar kamer waar ze zich aankleed. We gaan de badkamer in waar ze haar tanden poetst en haar gezicht wast. We lopen naar beneden waar ik een ontbijt maak. Samen eten we wat en ruimen we even later de tafel af. 'Wat gaan we doen vandaag?' vraagt ze vrolijk.
'Wat wil je doen?' vraag ik aan haar.
'Naar de speeltuin?'
'Is goed, ga je dan mee?'
'Nu?'
'Ja, of had je nog geen zin?'
'Jawel!' roept ze enthousiast waarna ik onze jassen en mijn tas pak. Samen lopen we de voordeur uit richting de grote speeltuin bij ons in de buurt.
JE LEEST
Stormkind.
Teen FictionZe heeft net haar studie psychologie afgerond en de achttienjarige Kiki stort zich op de zorg voor haar jongere zusje Tessa. Haar moeder werkt fulltime als psycholoog terwijl haar zusje extra hulp nodig heeft met haar autisme. Ze accepteert de hulp...