🍀BAB 10

14.5K 493 9
                                    

"Adik, ni umi nak bagitahu bakal suami adik dan keluarganya nak datang malam ni. Adik siap-siap ya." Uminya memberitahu Naura ketika mereka sedang berkumpul di ruang tamu.

Naura yang sedang minum air teh terus tersedak, Medina yang duduk disebelahnya menepuk-nepuk belakang adik iparnya perlahan.

"Hai adik bakal suami tegur ke? sampai tersedak." Abangnya mula mengusik Naura.

"Kamu ni abang suka sangat mengusik adik kamu tu, tengok muka dia dah merah menyala dah macam opera cina." Abinya pula menambah perisa.

"Abi...abang." Naura sudah buat muka muncung itiknya sambil berpeluk tubuh.

Mereka yang ada di ruang tamu semuanya ketawa.

"Riff malam ni kita pergi rumah cik Naimah ya jumpa bakal isteri dan keluarga Riff." Mamanya duduk di sebelah Ariff yang sedang membelek laptop untuk menyiapkan kerjanya yang tertungak.

"Yelah ma." Ariff terus menutup laptop dan menghadap memandang ibunya.

"Mama dah bincang dengan cik Naimah kami ingat nak nikahkan Ariff dengan Naura sebelum kami berangkat ke tanah suci."

"Tak cepat sangat ke ma".

"Takpelah korang nikah dulu, lepas mama dengan abah balik baru siapkan persandingan korang pula."

"Yelah ma Riff ikut je, Riff tak kisah."

"Eloklah kalau macam tu, Haritu Riff sembang dengan bakal mak mertua Riff macamana ok ke?" Mamanya bertanya.

Sebenarnya dia yang beria-ria menyuruh Ariff berjumpa dengan puan Naimah, maklumlah nak jadi menantu kenalah ambil hati mak mertua dulu.

"Ok ma, cik Imah tu ramah senang nak rapat dengan dia banyaklah juga dia cerita pasal anak dia. Kiranya Riff ni antara menantu pilihan terbaik dialah katakan." Ariff menunjukkan tanda bagus kepada ibunya sambil buat muka bangga.

"Ish! kamu ni kalau tak perasan tak boleh kan yelah anak mama ni memang terbaik." Ibunya pula tunjuk tanda bagus kepada Ariff, pecah tawa mereka dua beranak.

Naura berulang kali membelek bajunya yang ada di dalam almari, dia tak tahu nak pilih baju yang mana untuk dipakai malam ini. Nak bejumpa dengan bakal mertuakan mestilah kena ayu dan menawan barulah mertua suka.

"Aku nak pakai baju apa ni?  Semua macam tak kena je." omelnya sendiri lalu dia merebahkan badanya ke katil sambil memandang siling biliknya.

"macamanalah rupa bakal suami aku ya, hai lah Naura kau kena redha je nanti macamana rupa dia kau tak boleh patah balik dah." Omelnya lagi.

Sedang Naura asyik mengomel sendiri, telefonya berdering tetera nombor pakcik mulut cili membuatkan dia mengeluh sendiri.

"Pakcik ni lagi, dia ni kalau tak ganggu hidup aku sehari tak boleh ke?." Omelnya terus mengangkat panggilan tersebut.

Naura: "Hello." Naura bercakap dengan suara malas.

Ariff: Assalamualaikum dah tak reti bagi salam  kau ni orang islam ke kafir. Setepek Naura kena dengan pakcik mulut cili.

Naura: "Walaikumsalam pakcik call saya ni nak usik saya ke apa?"

Ariff: Tak, sebab aku rindu kat engkau.

Naura:(buat mata juling ke atas walaupun Ariff tak nampak.)

Naura: "Tak payah main-main boleh tak pakcik."

Ariff: Aku tak main-main tak dengar ke suara serious aku ni. Malam ni aku nak datang rumah kau.

Naura: (Dalam malas-malas bercakap terus terbeliak matanya)" ha!!! buat ap pakcik nak datang."

Married With Pakcik Handsome✔️Where stories live. Discover now