Airmata berjuraian jatuh.
"Sampai hati Abang buat macam ni dekat Ica. Apa salah Ica? Apa dosa Ica?"
"Baby..." Har cuba memeluk Q.
"Don't call me that if you don't mean it!" Jerit Q sambil mengundur ke belakang.
"Abang mintak maaf. Abang tak boleh tipu perasaan Abang. Tanpa Abang sedar, Abang dah terlanjur sayangkan dia."
Q terduduk ke lantai. Ya Allah.... Sakitnya hati aku. Hancurnya hati aku.
"Apa dosa Ica, abang?"
"Icayang tak berdosa. Abang yang salah."
"Habis kenapa Abang boleh jatuh cinta pada dia? Apa kurangnya Ica?"
Har mengeluh. Wajah diusap. Rasa bersalah. Bersalah amat. Tapi apakan daya, dia tak boleh berpatah lagi.
"Baby...., abang mintak maaf.."
"Apa salah ica?!!! Tell me!!" Dia menengking kali ini.
"I just lost interest in you. That's why, ok? Awak busy dengan rumah, dengan anak-anak, dengan study, awak tak ada masa nak groom diri awak. Berhias, cantik-cantik untuk abang. Awak tak pandai bergaya. Tak pandai nak vogue-vogue macam dia. Tak pandai menggoda. Tak macam Fatin."
Q tercengang. Lantas dia terus berdiri menghampiri Har. "Lost interest in me? The f**k!" Dan dia tolak dada Har kuat.
"Aku sibuk, aku serabut, aku selebet, semuanya untuk kesenangan kau, tau tak? Aku masak untuk kau, irregardless of my hectic schedule dengan studies. Aku jaga anak-anak tunggang terbalik bila kau asyik outstation. Pernah fikir pasal tu?"
Har menunduk. Bercekak pinggang.
"Icayang, I'm still your husband. Show some respect."
"Buat apa aku nak hormatkan kau yang tak boleh hormat perasaan aku. Hargai pengorbanan aku. Buat apa?"
"Qalisya! Stop!"
"Kau dengan betina tu, dua-dua boleh pergi jahanam!"
"Qalisya, I said stop! Aku ni suami kau!"
"Aku tak nak suami dayus macam kau! Tak ingin!"
"Qalisya, shut up!!!! Aku ceraikan kau dengan talak 1!"
Sepi. Jantung terasa berhenti berdegup.
Mereka berdua berpandangan.
"Damn it!" Har berpaling ke belakang mengusap wajah.
Q terduduk lemah. "Cerai? Talak?" Gumamnya perlahan.
"Abang..."
Har masih diam berjalan keliling rumah tak tentu arah.
"Abang, jangan buat Ica macam ni Abang..."
"Kau memaksa aku, Ica. Kau yang paksa aku buat macam tu."
"Tolong Ica, Abang. Ica sayang Abang..."
"Maafkan aku, Ica. Sampai sini je jodoh kita."
"Abang...."
Har terus berlalu.
"Abang........" Q terus merintih.
"Abang jangan tinggalkan Ica. Ica mintak ampun...."
"Abang!!!!"
.
.
.
.
"Sayang! Hey, sayang!!"Q tersentak apabila tubuhnya digoncang kuat. Dia buka mata yang basah kuyup dengan airmata. Har! Abang!