Thor: in memory...

5.5K 349 78
                                    

Assalamualaikum,

Kita rindu... maka...ulang tayang... huhu. Kita gabungkan scenes in MPP and Aku Ada.

************

Ed buka mata. Terasa berat. Dia lantas tutup semula. Sekali lagi dia buka mata.
Dengan pandangan kabur-kabur itu, dia menoleh memandang sekeliling.
"Sky! Sky!"
Dia menoleh ke arah suara itu.
"Lu dah bangun." Kata seseorang dalam bahasa cina. Sekejap. Ed kenal suara ni. Dia pejam dan buka mata berkali.
"Rain?"
"Sky! Syukur lu dah bangun! Tabib kata lu punya darah banyak hilang. Wa takut lu tak bangun terus."
Ed masih terkebil memandang Rain. Bukan Rain dah mati ke? Di markas Shark itu hari?
"Lu...lu masih hidup?"
Rain angguk.
"Wa dapat lari masa kecoh-kecoh Phoenix datang. Diorang semua dah kelam-kabut takut dengan Phoenix. Masuk menyorok dalam bilik yang diorang kurung wa. Lepas tu, semua menggelabah lari, wa dapat la lari dari situ."
Ed diam. Angguk sekali. Peha terasa pedih.
"Lu kena tembak, Sky. Tapi tabib kata, mujur hanya kena sipi. Tak masuk dalam kena saluran darah utama. Kalau tak, mungkin lu dah mampus."
Ed telan air liur. Dia pandang ke siling.
"Rain, Bos dengan Mummy..." Katanya perlahan. Dia dengar Rain mengeluh.
"Bos dah mati, Sky." Perlahan juga jawab Rain.
Ed pejam mata rapat-rapat.
PENG! PENG! PENG! PENG! PENG!
Lima das tembakan,dan semuanya kena ke tubuh King. Dia nampak dengan mata kepalanya sendiri.
"Botak yang bunuh Bos dan Mummy, Rain."
Rain angguk. "Wa tahu. Wa ada dekat situ."
Laju Ed menoleh. "Macam mana?"
"Wa yang hantar mesej tu pada King. Dia contact wa untuk jumpa dia."
"Tapi, bukan King kata dia tak tahu siapa yang hantar?" Tanya Ed.
Rain geleng. "Masa di Taipei lagi dia dah tahu dan dapat contact aku."
"Dia sampai je di Malaysia, terus dia ajak wa jumpa dia. Dan wa dah ceritakan semuanya apa yang jadi malam tu. Tapi wa tak tahu siapa orang dalam Phoenix yang upah Shark. Wa bagitau King kita syak Rambo."
"King suruh wa ikut lu senyap-senyap. Bagitau dia kalau ada apa-apa. Dia bagitau wa, lu akan datang jumpa dia. So wa standby dekat rumah King. Sembunyi."
Ed diam.
"King memang dah agak ada benda tak baik akan jadi, Sky. Masa Botak dan Shark datang, dan mula tembak menembak, wa tak tahu nak buat apa. Wa sorang, tak ada back up. Jadi wa call polis." Sambung Rain.
"Lepas diorang belah, wa cepat-cepat bawak lu lari. Tapi, wa tak sempat selamatkan bos."
Mereka sepi.
"Sky, wa ada berita lebih buruk."
Ed menoleh.
"Wa dengar, Rambo, Botak dan Raj dah keluar arahan pada semua budak Phoenix, untuk...untuk bunuh lu."
Ed kerut kening.
"Kenapa?"
"Sebab...err...sebab pada mereka, lu yang bunuh King dan Mei Mei."
"What?!" Laju Ed bangkit dari baringnya.
"Arghhh...." Namun dia menjerit mengaduh apabila terasa sakit luka tembakan itu.
"Sabar Sky!"
Ed menumbuk katil berkali sambil mengemam bibir. sakit.
"Ada baiknya lu sembunyi dulu, Sky. Diorang tengah cari lu."
Ed diam. Menunduk.
Sial Botak! Kau bunuh Daddy dengan Mummy, kau fitnah aku? Sial!
"Wa pun kena menyorok la ni. Wa dengar, siapa je yang bersekongkol dengan lu, akan mati juga! Tak sanggup nak hadap sakit mati kali kedua weh."
Ed masih terbayang wajah Botak. Dan membayangkan segala perkara yang bakal dia lakukan kepada Botak jika dia dapat Botak!
Manusia jenis apa kau ni? Dari dulu, kau fitnah Uncle Danny, sekarang kau fitnah aku, untuk kepentingan diri kau! Celaka!
"Eh, phone wa mana? Ada dalam seluar wa." Tanya Ed apabila dia teringat akan telefonnya.
Rain segera bangun dan seluk poket seluar Ed.
"Ni ke?"
Ed angguk. Dia lantas hidupkan telefon.
Terus menderu mesej yang masuk memberitahu panggilan yang cuba masuk.
Dan begitu banyak mesej. Dia buka mesej Pendekar Tariq. Dan matanya terus menangkap mesej Whatsapp terakhir.
Pendekar Tariq: Ed, jangan balik rumah!!!
3:45 in the afternoon

Tegak duduk Ed. Dia tengok jam G-Shock di tangan.
4:00 petang.
Mesej itu baru 15 minit dihantar.
Dia segera bergegas menurunkan kaki dari katil. Walau sakit. Walau payah.
"Eh Sky! Lu nak pergi mana ni?"
"Hantar wa balik rumah, cepat!"
Rain ternganga.
"Lu gila ke Sky?"
"Hantar aku balik!!!!" Ed menjerit. Seluar yang masih berbekas dengan darah itu dia sarungkan ke kaki.
Kemudian nombor Thor segera didail.
Tak berjawab.
Dia cuba sekali lagi. Masih tidak berjawab. Sumpah, Ed rasa nak menangis waktu itu.
Lalu dia dail nombor yang tak pernah didail itu.
"Hello, Ed! Wher.."
"Uncle Danny, Phoenix... I need your help. Please...." Rayunya terus mendiamkan suara di sana.

The untold stories...Where stories live. Discover now