Telefon bimbit yang berbunyi itu dikeluarkan dari beg dengan tergesa-gesa. Siapa pulak?
Nabila Munich.
"Hello Assalamualaikum Nabila!"
"Waalaikumussalam. Teja, you dekat mana?"
"Saya nak berjalan ke tram station lah ni. Kita jadi nak jumpa dekat tempat hari tu kan? Saya on the way nak ke sana ni!"
"I ingat kita pergi restoran lain lah! Tapi jauh sikit lah! You tunggu dekat depan hotel you je! Nanti kiterang datang pick up! We'll go there by car!"
Teja kerut kening. Lah, pulak!
"Ok lah kalau macam tu! Saya patah balik."
"Ok! Dalam 5-10 minit lagi kami sampai! Tunggu kejap ye!"
"Ok!"
Teja matikan talian. Sekejap kata nak jumpa restoran hari tu. Tiba-tiba tukar pulak!
Dia berpatah semula ke arah hotel dan menunggu tak jauh dari hotel nya itu. Nasib baik tak jauh lagi.
Dah masuk hari keempat di bumi Jerman ini, dia mula rasa muak dengan makanan di sini. Hari-hari makan kebab dan shawarma di kedai Arab tak jauh dari hotelnya itu. Mana lagi nak pergi. Kalau tak, makan sandwich telur atau tuna. Bukan senang nak cari kedai halal. Apa lagi kedai Asia. Lagipun, Teja seorang. Dia tak berani nak jalan jauh-jauh mencari makanan. Suka tak suka, telan je lah!
Tekak dah mula rindu makanan melayu. Sambal. Kari. Masak bening pun sedap ni! Tempe!!!! Oh rindunya!
Bertabahlah tekak, beberapa hari je lagi!
Dia duduk di kerusi yang tersedia di tepi jalan itu.
Pin! Pin! Teja menoleh memandang sebuah kereta Wolkswagen Polo merah berhenti di tepi jalan.
"Calling for Tun Teja...." Kata satu lelaki apabila tingkap kereta itu terbuka.
Merang!
Teja ketawa. Bongok dia ni! Boleh pulak panggil aku macam tu. Lantas dia bangun dan berjalan ke kereta. Pintu belakang dibuka.
MAK!!! Terkaku Teja di situ.
"Masuk cepat weh! Ini bukan tempat boleh parking ni! Kena saman nanti!"
Cepat-cepat Teja meloloskan diri masuk ke dalam perut kereta.
"Hi Teja!!" Nabila yang duduk depan di sebelah Merang itu melambai.
"Err hai!"
Bukan! Bukan Teja tak selesa dengan Nabila, mahupun si Merang. Tetapi ada satu lagi makhluk yang duduk di tempat duduk penumpang belakang itu.
Bert-shirt hijau lumut, seluar jeans hitam, memakai 'snapback cap' yang disengetkan ke tepi sedang menyandar malas di hujung sebelah sana sambil menghadap telefon bimbitnya.
Apek! Eh, Ed! Eh, Apek la kan? Eh entah lah! Teja pun dah pening identiti mamat tu sekarang! Yang penting, apa yang dia buat dalam kereta ni?
"Pek, hi la sikit kot iye pun! Mobile legend kau boleh tunggu kan?" Bebel Merang yang memandu.
Lelaki itu angkat wajah daripada menghadap skrin telefonnya.
"Na?"
(Native german speaker usually use to say something like 'Hey, how ya doing'. Untuk greet informally la. Dia memang dieja dengan tanda soal. Jangan tanya kenapa! Den tak tau! Haha).Teja kerut kening.
"Apa yang na?"
Terus bingit kereta dengan suara ketawa Merang dan Nabila.