sweater

4.7K 411 45
                                    

Ipin terkebil-kebil memandang si gadis yang berdiri di hadapannya itu.

"Apa ni?" Soalnya sambil memandang gadis itu dari atas ke bawah.

Si dia berkerut kening. "Kenapa?"

Ipin garu telinga. "Baju apa yang kau pakai ni?"

Mata Fifi bulat. "Soalan apa tu? Baju jalan-jalan la! Kenapa you tanya macam tu pulak?"

Kali ini Ipin mengeluh panjang.

"Fi, kau dah baligh kan? Dah datang haid kan?"

Berubah wajah Fifi. Terus tertunduk segan. "Hish! Do you have to ask that! Obvious kot!" Jawabnya perlahan sambil kaki terkuis lantai.

"Dah tu? Apasal kau pakai baju macam budak belum baligh? Seluar kau takat betis. Baju kau... haih... ketiak pun boleh nampak. Tudung mana tudung? Menda ni?"

Fifi terlopong. "Seriously, Arif? You nak membebel pasal my attire? Hey, bukan I sorang perempuan dah baligh pakai baju macam ni! Tu, tu, semua orang pun pakai macam tu. Kenapa you bebel dekat I sorang?" Bentaknya tak puas hati.

Cukup baguslah aku tak pakai slim jeans aku yang sampai lutut je tadi tau! Baju pun tak ketat sangat. Apa yang dia nak?

Ipin garu pangkal hidung. Mengeluh lagi.

"Kau tunggu sini." Dan dia terus berjalan ke tandas. Sweater biru berjenama VANS yang disarungnya dicabut, meninggalkan t-shirt hitam kosong di dalam. Dia lihat refleksi diri di cermin.

Sial la. Baru plan nak bergaya dengan sweater baru beli dari bundle ni!

Dia mengeluh lagi dan keluar.

Fifi masih menunggu di tempat yang dia tinggalkan tadi.

"Nah, ambik ni. Pakai on top!" Arahnya sambil menghulur sweater.

Sekali lagi buntang mata Fifi. "What? No!! I tak nak! Tak kena dengan style I hari ni," balas Fifi sambil menggeleng kepala. Tangan digulung di dada.

"Ambik Fi..." tegas Ipin sekali lagi.

"Kenapa pulak? I tak nak! Baju I ok dah. Plus, memang tak la nak pakai baju you. Eiyewww..."

Ipin berdecit. Sempat mencarut perlahan.

"Tak nak? Sure?" Soalnya.

Fifi mengangguk pasti.

"Okey. Aku balik!" Ujar Ipin dan terus berpaling.

"Eh, Arif! Ariffin!"

Ipin tersengih sendiri, namun dia terus melangkah.

"Arif.. wait!" Fifi dah menghalang langkahnya.

Ipin jungkit kening.

"I tak faham. Apa masalah you dengan attire I. I tak cuit you pun. Kenapa you nak sibuk?"

Ipin pandang mata bulat itu lama. Mengeluh perlahan.

"Hari ni kau jalan dengan aku, Fi. Aku tak nak orang tengok aku jalan dengan perempuan tak cukup kain. Menjolok mata."

Fifi berdecit dan terus memaling wajah.

"Lagipun, benda-benda cantik ni, kau patut tayang pada suami kau sorang. Bukan aku, bukan orang-orang lain. Kau, and semua wanita ni precious macam permata. Sebab tu Allah suruh turup aurat."

Perlahan-lahan Fifi melirik ke arah Ipin semula. Namun cepat-cepat dia alihkan pandangan. Sumpah, hati tersentuh.

Fifi berdeham perlahan. Tangan dihulur.

The untold stories...Where stories live. Discover now