Rania menghembus nafas panjang. Dia mengorak langkah dengan yakin sekali. Bagasi berwarna soft pink diheret laju.
"Syaz!!!!!" Rania memeluk Syazana dari tepi. Perut gaiss perutttt.
"Ha! Balik pon kau! 3 jam aku menunggu"
"Kau ni pon, manelah aku tau flight boleh delay. Sorry ye" Rania tertawa.
"Hi bakal anak saudara aunty! Tak lama lagi baby dah nak keluar! Tak sabar tau aunty!" Syaz memegang lembut perut Rania.
"Jangan pegang! Nanti perangai lelaki aunty dia yang baby ikut nanti" terletus tawa Rania.
"Kau ni" bercekak pinggang Syaz.
******
"Rania""Rania"
"Rania!!!!!!"
"Danny!" Datin Hasma menggenggam erat tangan anaknya.
"Umi, Danny nak jumpa Rania" lemah sahaja bicara Rayyan. Suda masuk seminggu dia dimasukkan ke dalam wad.
Datin Hasma tidak mampu berkata apa-apa.
Amran menukar topik.
"So! Kau dah ready untuk pembedahan lusa?"
"Aku dah ready. Cuma aku nak sampaikan pesanan boleh?"
"Apa dia Yen?"
"Umi ada bawak tak beg yang Rayyan suruh bawak semalam?"
"Ada" Datin Hasma menghulurkan beg kertas kepada Rayyan.
"Kalau aku ditakdirkan tak hidup lama semasa pembedahan, kau bagi ni dekat Rania" Rayyan tersenyum kelat.
"Kau ni! Takde ape akan berlaku. Pembedahan tu pasti berjaya!"
"Ambik je lah Am" Datin Hasma pula mencelah.
"Hm. Yelah. Tapi, kalau Allah masih panjangkan nyawa kau, kau sendiri kena bagi dekat dia tau!"
Rayyan hanya mengangguk lemah.
******
Rania on handphone dia yang sudah lama off.5000 missed call 70,000 messages from my hubby❤❤
300 missed call 60 messages from umi
600 missed call 7 messages from abi
Rania hanya tersenyum kelat.
Everyone cares too much when it's too late
"Tengok apa tu?" Syaz menegur dari tepi.
"Takde apelah. Babe! Esok teman aku pi check up tau"
"Hm. InsyaAllah, tapi aku takleh janji tau. Takut tiba-tiba ada kerja"
"Iye, aku faham. Aku masuk tidur dulu lah.Penat lah seharian dalam flight tadi" Rania menguap.
"Hm. Hati-hati berjalan"
******
"Danny"Rayyan yang sedang tidur membuka mata.
"Kenapa kau datang sini" Rayyan tidak mahu memandang muka Bella.
"Kenapa Danny tak bagitahu Bella yang Danny sakit" Bella memandang Rayyan yang sedang terlantar lemah di katil hospital sayu sekali.
"Kenapa? Oh, kalau aku bagitahu tak payahlah kau nak plan apa-apa sebab aku memang tak hidup lama pon"
"Danny, Bella takde niat nak runtuhkan rumah tangga Danny. Be be bella mi mi minta maaf" menangis Bella di tepi Rayyan. Rayyan tidak mahu bercakap lagi.
"Takpalah Danny, Bella balik dulu. Bella janji Bella akan cari Rania dan betulkan semuanya supaya Danny maafkan Bella" Bella berlalu pergi.
"Aku dah maafkan kau Bella. Memang salah aku sebab aku yang tak siasat betul-betul. Cuma, dengan cara ni je aku boleh sedarkan kau. Kita membesar sama-sama. Aku sayang kau macam adik kandung sendiri" Rayyan bercakap sendirian.
Ting! Bunyi notification whatsapp.
Unknown number; Rania. Aku nak jumpa kau. ini soal Rayyan.
Rania; Kau siapa?
Unknown number; Lepas kau jumpa aku baru kau tahu aku siapa. Please Rania. Ini soal hidup dan mati.
Rania membiarkan sahaja pesanan itu. Siapa lah tu. Entah-entah Rayyan sendiri. Sengaja je guna nombor lain supaya aku jumpa dia.memang tak ah nak jumpa dia ! Rania menutup mata dan terus tidur.
******
Selesai membuat check up, Syaz menghantar Rania ke suatu tempat.Rania dan Syazana membaca yassin untuk arwah Dato Dr Renny. Batu nisan digenggam erat. Daddy Esya rindu.
Tiba-tiba Rania seperti ternampak seorang wanita yang dia kenali dari jauh.
"Syaz teman aku jap"
"Nak gi mana?"
Rania mendekati wanita itu.
"Mak Lah ke?"
"Eh, kamu ke tu Rania?"
Rania menyalam tangan tua itu diikuti Syaz. Mak Lah ni jiran Farhan. Kawan baik ibu dulu.
"Mak Lah lawat kubur siapa ni?"
"Kamu dah tahu ke belum? Ibu kamu dah meninggal setahun yang lepas"
"Innalillah" Syaz berbunyi.
Rania tersenyum kelat. Setitis air mata jatuh.
"Saya tahu Mak Lah. Lama saya cari kubur ibu, alhamdulillah sekarang baru jumpa. Terima kasih Mak Lah" Rania memandang kubur Puan Diya sayu. Kejam kau Farhan!
Rania dan Syaz membaca surah yassin di hadapan kubur Puan Diya.
"Ibu, maafkan Nia, Nia takde,masa hari pengebumian ibu. Nia baru lawat kubur ibu selepas setahun. Terima kasih ibu. Terima kasih sebab mencurahkan kasih sayang yang tak terhingga untuk Nia. Nia takkan lupakan jasa ibu. Semoga ibu ditempatkan di tempat orang-orang yang beriman amin"
Syazana mengusap perlahan belakang Rania. Kasihan kawan baiknya itu.
Mereka pun berangkat pulang.
ВЫ ЧИТАЕТЕ
MR PERFECT MILIK AKU !
Любовные романы[ COMPLETE ] *************** Soalan yang sering bermain di minda Rania Rafesya kini sudah terjawab. Mengapa hatinya semakin membenci lelaki bernama Rayyan Danial ? Perasaan ego dan benci semakin menghilang setelah Rania dan Rayyan bersama namun , ba...