- 28. eerste concert stress -

1.5K 51 6
                                    

Madison pov
De volgende dag word ik wakker van 4 paniekerige kleuters. Ze zijn druk aan het bellen en argumenteren, maar alles gaat zodanig door elkaar dat ik niet kan verstaan waar het over gaat. 'Li?' Vraag ik, maar Liam is druk bezig met Harry. 'Liam?' Oké ik word hier volledig geskipt. 'Liam!' Gil ik dan. Hehe nu heb ik zijn aandacht. 'Twee vragen. Ten eerste: moet deze chaos echt zo vroeg in de ochtend naast mijn bed? En ten tweede: wat is er allemaal aan de hand?' Liam lacht. 'Ja dit moet inderdaad zo vroeg naast jouw bed en er zijn wat probleempjes.' Ik frons en vind dan de energie om omhoog te komen. 'Probleempjes?' Liam knikt. 'Een paar malloten hebben de Ziggo dome verhuurd op dezelfde datum als ons concert en de bus met electronika is nog steeds niet aangekomen.' Ik zucht diep. Wat een chaos. 'En het concert is om?' Vraag ik. 'Het concert zelf om 8 uur, de doorloop om 4.' Ik kijk even op de klok. Het is nu 9 uur, dus ze hebben nog 7 uur om alles te regelen. 'Het komt goed Liam. Dat weet ik zeker.' Hij glimlacht en drukt vervolgens een kus op mijn slaap. 'Dankjewel.'

Ik stap mijn bed wat sloompjes uit, maar he het is pas 9 uur, dus dat is oké. Vervolgens loop ik naar mijn koffer en trek daar een legging uit en loop dan door naar Nialls koffer waar ik een shirt met de tekst "crazy mofos" uit trek. Laat ik me maar in de badkamer omkleden, want ja ik ga niet een strip tease geven aan heel One Direction hiezo. Als ik mezelf in de spiegel bekijk met deze outfit besef ik dat ik helemaal geen best heb gepakt. Kak en nu? Ik kan niet even mijn vest pakken zonder dat iedereen het verband om mijn armen ziet.

Ik besluit dan maar de deur op een kiertje te doen en alleen mijn hoofd te laten zien. 'Niall.' Sis ik, maar alweer word ik geskipt. 'Niall!' Sis ik een heel stuk harder. Gelukkig hoort hij het nu wel en loopt hij naar me toe. 'What's wrong?' Vraagt hij. 'Kan je me mijn vest aangeven?' Vraag ik poeslief met een veel te brede glimlach. 'Wil je een vest aan doen met dít weer?' Vraagt hij. Ik knik. 'Duh, wat anders?' Logisch lijkt mij toch? Als niemand mijn armen mag zien, trek ik een vest aan. Zo simpel is het. 'Heb je niet iets van een dun lange mouwen shirt ofzo?' Stelt hij voor. 'Ik heb al een ander shirt aan.' Mompel ik. 'Dan trek je die uit.' Ik schud mijn hoofd. 'Deze zit daar te lekker voor.' Niall zucht. 'Is het mijn shirt?' Vraagt hij dan. Ik glimlach weer breed en knik vrolijk. Hij schudt lachend zijn hoofd en pakt dan toch mijn vest voor me. Ik neem hem dankbaar aan. 'Dankje, je bent een schat.' Ik druk een kusje op zijn lippen en sluit dan de deur weer.

Als ik met het vest aan de badkamer uitloop is iedereen super stil. Wat heb ik gemist? Dan valt het me pas op dat Liam aan het bellen is en dat iedereen gefocust is op Wat Liam te zeggen heeft. 'Ja...' mompelt hij en knikt. Wat dom Liam, ze kunnen je echt niet zien ofzo. 'Dat is fantastisch!' Iedereen haalt opgelucht adem. 'Super bedankt. Fijne dag verder!' Liam hangt op waarna er een diepe zucht van opluchting volgt. 'De elektronica is er om 3 uur, dus dan hebben we een uur om alles op de zetten en de Ziggo dome is helemaal van ons.' Vertelt hij, maar dan gaat zijn telefoon weer af wat Liam laat fronsen. 'Het is Simon.' Iedereen wisselt wat verwarde blikken. 'Zet hem op luidspreker.' Zegt Louis. Liam knikt en neemt dan de telefoon op. 'Liam, het is echt onze ongeluksdag vandaag. Ik krijg net twee seconden geleden een telefoontje van de manager van het voorprogramma. De zangeres is onderweg in een auto ongeluk terecht gekomen. Ze ligt nu bij de spoedeisende hulp en gaat het niet halen om erbij te zijn.' Oh shit... nu zitten ze zonder voorprogramma... 'fack. En wat nu?' Vraagt Liam. 'Geen idee, we zijn druk bezig met zoeken, maar bijna niemand is zo kort dag nog beschikbaar.' Ik ben Nederlands, dus ik ken heel veel Nederlandse artiesten die misschien zouden kunnen, maar dan kom ik op een veel beter idee. 'Guys, is weet misschien wel wat.' Zeg ik. Iedereen kijkt mij verwachtingsvol aan. 'Ik weet niet of jullie het wat vinden, maar ik ken een band persoonlijk en van wat ik heb gehoord zijn ze best goed.' Ik probeer het zo voorzichtig mogelijk voor te stellen, want ik heb geen idee of ze het goed gaan vinden. 'Is 5 seconds of summer misschien een optie?' Vraag ik. Het is lang stil, maar Louis is de eerste die zijn mond open trekt. 'Nee. Dat gaan we niet doen.' Ik zucht en knik. Het viel te proberen. 'Ho ho, wacht eens even. Ik vind het nog niet eens zo'n slecht idee.' Zegt Liam. 'Liam, ben je gek geworden? Het is een schoolband. Een freaking schoolband. Wij zijn een wereldberoemde band, waarom zouden wij een schoolband als voorprogramma neerzetten?' Louis heeft een punt. Het was ook dom om het voor te stellen. 'Laat maar, Liam.' Zeg ik als ik zie dat hij het niet met Louis eens is. 'Ik snap het. Het is een onbekende band en jullie moeten om jullie imago denken dus jullie kunnen geen risico's nemen. Louis heeft gelijk het is geen goed idee.' Louis knikt. 'Ik ben blij dat je het met me eens bent.' Zegt hij. Ik glimlach zwak. Dit is het meest fatsoenlijke gesprek dat wij tot nu toe met elkaar hebben gevoerd. Ik dacht dat dit moment nooit zou komen, maar blijkbaar is het toch mogelijk dat Louis en ik praten zonder tegen elkaar te schreeuwen.

~ ••• ~

Diezelfde middag zitten ik en Niall op de rand van het podium terwijl de mannen van de techniek en de andere 1d leden de apparatuur aan het opzetten zijn. Niall is zijn gitaar aan het stemmen en ik kijk aandachtig naar zijn bewegingen. Simon komt nu ook het podium op en zijn gezicht staat niet heel blij. 'We hebben een soundcheck over minder dan een uur en nog steeds geen voorprogramma om een soundcheck mee te doen. Ik ben radeloos. Ik weet echt niet wat we nu moeten.' Hij zet zijn handen gefrustreerd in zijn haar. 'Maddy, heb je iets van een document met muziek van Ashtons band?' Vraagt Liam dan. 'Liam, we hebben het hier over gehad. Dit is geen goed idee.' Waarschuwt Louis hem. 'Heb jij een beter idee dan? We hebben niks Louis. Nada, noppes. Als we niet snel met iets komen hebben we geen voorprogramma. Dit is onze enige optie nog.' Louis zucht, maar kijkt uiteindelijk chagrijnig mijn kant op. 'Laat maar horen.' Bromt hij. Ik sta blij op en pak mijn telefoon erbij. Ik sluit hem aan op de boxen en laat een Whatsapp audio bericht horen die ik ooit van Ashton heb gehad. Het is een beetje blikkerig geluid, maar het moet ermee door. 'Dit klinkt best goed!' Zegt Niall enthousiast. 'Je hoort bijna niks. Dit is bagger kwaliteit.' Bromt Louis. Het is even stil, maar dan begin Simon te praten. 'Kan die band hier zijn binnen nu er 3 uur?' Vraagt hij. 'Wel als ze nu per direct vertrekken.' Zegt Liam meteen. Simon kijkt er moeilijk bij. 'Oké dan.' Verbaasd staar ik hem aan. Zei hij nou oké? Als in: 5sos mag spelen? Die zag ik totaal niet aankomen. 'Waar wacht je nog op, ga ze bellen!' Vuurt Simon als hij het staren te lang vindt duren. Meteen kom ik in actie en bel Ashton die ik op de luidspreker zet.

'Met Ashton.'

'Hey Ash, Maddy en One Direction hier. Je raad het nooit, maar je hebt een once in a lifetime kans gekregen.' Het is even stil aan de andere kant van de lijn.

'En dat is?' Ik lach om hoe verbaasd hij klinkt.

'Ben je bij de andere boys?' Vraag ik.

'Ja, je staat op speaker.' Zegt Calum.

'Jullie moeten nu meteen de bus naar Amsterdam pakken, want jullie worden het voorprogramma van de tour.' Het is weer even stil.

'Wat is dit? Spelen jullie truth or dare, want we trappen daar echt niet in.' Zegt Luke. We schieten in de lach.

'Nee, ons voorprogramma ligt in het ziekenhuis. We hebben jullie nodig.' Zegt Harry.

'Oh my god!!' Ik hou mijn telefoon een heel stuk bij me vandaan als ze alle 4 beginnen te gillen. 'Ik ga jullie ophangen, we wachten bij de ingang van de Ziggo dome zodra jullie er zijn oké?' Ashton komt bijna niet uit zijn woorden van blijdschap. Hij mompelt iets wat volgens mij een "oké, super bedankt, Tot zo" moest voorstellen en hangt dan op. Ik ben heel blij voor ze dat ze dit mogen doen. Dit is een best grote kans voor ze en het is ze zo gegunt.

3 uur later lopen Liam en ik naar de ingang om de jongens van 5 seconds of summer op te wachten. We gaan op het bankje zitten van de bushalte. 'Weet je het nummer nog dat we samen hadden geschreven laatst?' Vraagt Liam. Ik glimlach en knik dan waarna Liam inzet. 'How many nights does of take to count the stars? That's the time it would take to fix my heart.' Zing hij zachtjes. 'Oh baby I was there for you, all I ever want er was the truth, yea yeah.' Maak ik af. Samen zingen we steeds harder door. 'How many nights have you wished someone would stay? Lie awake only hoping they're okay. I've never counted all of mine. If I tried I know it would feel like infinity.' Liam houdt nu op met zingen, omdat het te hoog wordt voor hem. De laatste 2 keer infinity zing ik dus zelf.

'Fans beginnen zich af te vragen wie je bent weetje.' Zegt Liam na een tijdje stil geweest te zijn. Ik haal mijn schouders op. Het kan me weinig schelen om eerlijk te zijn. 'We willen je eigenlijk voorstellen aan ze vanavond.' Gaat hij door. Ik knik.

Niet doen. Blijf achter de schermen. Hoe meer mensen van je af weten, hoe meer rede ze hebben om je te haten.

Dat is zeker waar. Misschien is het inderdaad maar beter om stil te blijven. 'oh en ik heb het nog niet voorgesteld aan de rest, maar ik wil graag dat je er wat bij zingt. Je hebt een fantastische stem! Daar mag je echt trots op zijn!' Ik frons. Oké, blijkbaar ga ik voor duizenden mensen vanavond zingen ofzo...

Dat pik je toch niet? Mag je dat niet eens zelf beslissen? Belachelijk!

Ik wil er wat van zeggen, maar Liam is al met zijn aandacht niet meer bij het gesprek. De bus is er namelijk.

Dus, laat je hem dit maar gewoon voor je bepalen?

Nee, maar ik wil ook niet een discussie aangaan als de jongens er net zijn. Ik zeg er zo wel wat van. Eerst de jongens begroeten.

Unwanted ft ~ 1DWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu