BAB 1

7K 237 4
                                    

Tiit tit tit

Dengan malasnya Qairina menutup jam locengnya. Dia bangun dari pembaringan untuk bersiap ingin ke sekolah.

5 minutes later

Setelah selesai mandi,dia duduk didepan meja solek untuk menyiapkan diri. Harini adalah hari pertamanya di 'Roses Elite High School' iaitu sekolah yang diberi oleh ayahanda nya. Sambil tu Qairina termenung dan teringat semula apa yang dikatakan oleh ayahanda semasa di Italy.

Flashback

"Morning ayahanda" sapa Qairina setelah keluar dari lift.

"Morning sweetie" balas tengku Allen.

Qairina kemudian memberikan ciuman di pipi tengku Allen. Memang rutin seperti itu kalau bangun pagi.

"Mana bonda?" Soal Qairina. Pinggan diambil dan nasi goreng diseduk.

"Ade kat dapur tengah bancuh kopi kot" balas tengku Allen.

"Oh kalau macam tu Rin pegi kat bonda kejap ok?" Balas Qairina dan menuju ke dapur.

Selang beberapa minit...

"Morning ayahanda" sapa Arisya yang baru keluar dari lift.

"Morning Sayang" balas tengku Allen.

"Mana Rin?" Soalnya setelah melabuhkan punggung dikerusi.

"Pergi panggil bonda" balas tengku Allen lagi. Nasi disuap lagi kemulut.

"Ohh"

Sesampainya Qairina di dapur, terlihat Tengku Qazira sedang membancuh kopi. Perlahan-lahan dia mendekati wanita itu. Tepi pinggang bondanya dicucuk menggunakan jari.

"Morning Bonda!!!" Terjah Qairina.

"Oh mak kau jatuh tangga"

"Ha? Bonda jatuh tangga? Bila? Sakit tak?"

"Ish Rin ni kalau bonda ade sakit jantung macam mana? Tak pasal-pasal kena pegi ho-"

"Alah bonda ni janganlah cakap camtu. Rin main-main je" kata Qairina sambil mencebik.

"Heih yelah jom breakfast"

Kemudian mereka berjalan pergi ke meja makan yelh takkan nak lari pecut pulak kan.

×××

Hanya bunyi sudu dan garfu yang berlaga sahaja di ruang makan sebelum Tengku Allen memulakan bicara...

"Rin"

Qairina mengangkat muka dan menaikkan kening belah kanan bermaksud "apa?"

"Ayahanda nak kamu balik Malaysia uruskan sekolah kamu tu. Kesian ibunda handle sorang-sorang" kata tengku Allen serius.

Uhuks uhuks

"Ish makanlah elok-elok Rin sayang oii" kata tengku Qazira sambil menghulurkan air suam.

"Kenapa pulak ayahanda? Selama ni ok je ibunda handle sekolah tu. Kenapa tiba-tiba nak suruh Rin yang handle pulak?" Kata Qairina ingin membantah. Ibunda adalah salah seorang adik ayahanda yg belum berkahwin. Umur pon baru 30.

"No you have to go, full stop." Kata tengku Allen. Dia berdiri dari duduknya. Sebelum tengku Allen keluar dari ruang makan dia sempat berkata...

"Flight Rin minggu depan. Pack barang cepat" Satu keluhan berat keluar dari mulut Qairina. "Pegi jelh eh sayang?" Pujuk tengku Qazira.

Qairina terus bangun dan meninggalkan ruang makan. Dia berjalan ke taman belakang rumah.

Tengku Qazira melepaskan keluhan berat. "Risya tolong pujuk dia ok?" Kata tengku Qazira.

"Baiklah bonda Risya pergi pujuk sekarang" kata Arisya dan berjalan kebelakang rumah.

"Rin" panggil Arisya.

Qairina tidak menoleh kerana kenal dengan empunya suara.Risya melepaskan keluhan kecil dan duduk di sebelahnya.

"Akak nak ape?" Walaupun mereka kembar tapi Arisya yang dilahirkan dahulu jadi Qairina harus menggelarnya akak. Tapi tak delah selalu sangat.

"Akak nak Rin pegi je Malaysia tu. Lagipon tak kesian ke kat ibunda hm?" Buat kali keberapa Qairina mengeluh.

"Kalau Rin balik sana pon Rin nk buat ape kak? Mungkin akan merumitkn keadaan je. Akak pon tahu kan perangai Rin macam mana? Queenka." Nafi Qairina. Pandangan dihala kehadapan memandnag bunga-bungaan yang ditanam disitu.

"Ye akak tau.Tapi Rin mungkin boleh cuba? Cuba belajar jadi yang lebih baik. Sape tau nanti Rin dah selesa kat sana sampai dah tak nak balik sini" pujuk Arisya. Qairina mengeluh sedikit.

"Hrmm yelah Rin pergi. Tapi satu syarat heheh" wajah kakak kembarnya dipandang dengan sengihan.

"Yeay! Ok ape dia"

"Akak kena teman Rin pegi shopping jap lagi oky?"

"On!!!"

"Yahoooo!!!!"

Qairina lantas berlari pecut naik atas dan bersiap untuk keluar. Arisya hanya menggeleng kepala dan berjalan keruang makan semula.

"Dia ok?" Soal tengku Qazira. Arisya kembali duduk ditempatnya.

"Mestilah bonda ni Risya ok,Tengku Qairina Arisya kembar setia Tengku Qairina Alisya of course lah dapat pujuk dia" kata Arisya berbangga diri. Tengku Qazira hanya senyum.

"Yelah.Tapi kenapa dia happy semacam je tu? Mesti ade janji ape-ape kan ngan dia?"

"Yelah bonda macamlah tak kenal dia tu. Semua yang dia buat kena ada ganjaran. Dia ajak Risya teman dia shopping jap lagi" kata Arisya lagi. Tengku Qazira hanya meng'o'kan sahaja.

"Oklah bonda Risya nk pegi siap kang lambat kena belasah pulak ngan singa tuh" kata Arisya. Mulut dilap sedikit menggunakan kain yang tersedia.

"Ha mengumpat je tahu" kata Qairina apabila keluar dari lift.

"Mana ade mengumpat. Perasan" kata Risya sambil menjuling mata keatas.

"Dahla cepat siap nk pegi office ayahanda lagi ni" marah Qairina. Arisya pantas berdiri dan naik kebilik.

Apabila Risya hilang dari pandangan Qairina memulakan bicara dengan tengku Qazira.

"Bonda..." Panggilnya manja.

"Ye sayang" balas tengku Qazira lembut.

"Hehe nanti kat sana bonda bagi card credit Rin kan?" Soal Qairina dengan sengihan.

Yelah disini ayahanda yang pegang card tu, katanya 'nanti kalau ayahanda bagi kamu berdua pegang,memang sebulan 2 kali lah ayahanda kena topup'. Almaklumlah,perempuan kan pantang nampak card credit,semua nak beli.

"Mestilah bagi. Habistu kalau tak bagi macam mana kamu nak beli baju semua?"balas tengku Qazira.

"Hehehe manalah tau" balas Qairina manja. Tengku Qazira hanya menggeleng.

"Dah jom" ajak Arisya.

"Ok" kata Qairina dan mencium kedua belah pipi tengku Qazira.

"Bye bonda Assalammualaikum". Kata mereka serentak. Kembar kan.

"Waalaikumsalam"

End flashback

Satu keluhan berat keluar dari mulutnya. Sekali lagi Qairina melihat mukanya di pantulan cermin.

Sekarang, dia bukan lagi Rin yang dulu. Sekarang dia adalah Alisya ; seorang yang nerd berkaca mata. Nak tahu kenapa Qairina ubah penampilan? Sebab Qairina nk tengok macam mana pelajar kat Malaysia ni layan dirinya. Yelah kalau kat Italy jumpa budak nerd buat jadi kawan. Tapi Risya kata kalau kat Malaysia diorang suka buli so Qairina nak tgk seramai mana yang nk buli dirinya itu.

Oh ya sebelum terlupa, dia sudah log out instagram lamanya yang 5 juta followers tu sebab dia tak nak orang lain cam akan dirinya, jadi dia delete instagram buat masa sekarang.

Qairina kemudian mencapai beg dan keluar dari rumah menuju ke lift untuk turun.

QAIRINA ALISYA Where stories live. Discover now