BAB 27

3K 139 6
                                    

Rin 

"Morning nenda" sapaku setelah duduk dimeja makan.

"Morning sayang" balas nenda sambil mencedokkan nasi goreng untukku. Hanya bunyi sudu dan garfu berlaga sahaja yang kedengaran. 

"Nenda nak jalan pergi mana-mana tak? Rin boleh suruh Amir datang" kataku setelah menghabiskan makanan.

"Nenda rasa ade kot. Nak beli barang" kata nenda dan bangun untuk mencuci pinggan.

"Oh ok nanti Rin call dia suruh ambik nenda" kataku dan memakai beg.

"Okla kalau macam tu. Elok-elok sekolah. Jangan balik nanti tiba-tiba sakit" sakat nenda. Aku hanya tersengih dan menyalam tangan nenda.

"Bye nenda!" Jeritku dan menuju ke lift.

End
.................................................................

"Morning ibunda" sapa Qairina  setelah masuk kedalam kereta.

"Morning. Eh tu cincin tunang kan?" Tanya tengku Allena  sambil mengangkat tangan kanan Qairina.

"Hehe haah. Boleh kan Rin pakai?" soalnya.

"Pakai jela sekolah kamu kan HAHAH" kata tengku Allena. Qairina hanya tersengih. 

Skip at 5 Cempaka

"Weh Lisya!! Rindunya" jerit mereka dan terus memeluk Qairina. Qairina hanya ketawa melihat mereka.

"Eleh over gila baru seminggu" kata Asyraf.

"Cakap jela kau jealous sebab tak dapat peluk dia" kata Isya. Qairina hanya tersenyum. 

"Eee kalau aku nak peluk dia dah lama aku buat. Ingat aku takut?" Balas Asyraf. Mereka memandangnya tajam.

"Hehe aku main-main je jangan marah" katanya sambil tersengih.

Tiba-tiba...

"Omaigod Lisya!!!" Jerit Misya kuat. Semua mata tertumpu kepadanya.

"Korang kenapa tak pernah tengok orang? Sebok je" kata Mya. Mereka terus membuat kerja sendiri kembali.

"Ape?" Soalnya pelik.

"Bila kau kahwin??!!" Soal Misya teruja sambil memegang tangan kanan Qairina.

"OMG wehh!!!" Jerit Isya dan Mya pula. Dia segera menarik tangannya kembali.

"Ma-mana a-ade kahwin" kata Qairina gagap.

Pada masa yang sama Rayyan,Haykal,Zarif dan Zarul masuk kekelas.

"Wuw wuw asal ni happy semacam je" tanya Haykal.

Rayyan 

"Nak tau?" Tanya Isya.

"Ape?" Tanyaku pelik. Bukan ade pape pon aku tengok. Alisya je dah balik kenapa macam dapat duit happy dia ni?.

"Weh Rayyan tekaan kau betul doh. Lisya dah kahwin" kata Mya,Isya dan Misya serentak. Mataku membulat.

"Kau biar betul?" Tanya Haykal.

"Ni ha" kata Mya dan menunjukkan cincin yang tersarung dijari manis Lisya.

Dum!

Tiba-tiba  Zarif menghentak meja dan berlalu keluar dari kelas. Kami terkejut dengan perbuatannya.

Aku memandang Lisya yang sedang menunduk. Ada sedikit perasaan marah dihatiku. Kenapa dia kahwin muda? Kenapa dia tak jemput? Kenapa tak de orang tau? Semua soalan itu berada didalam otakku sekarang.

'haih masin sangat ke mulut aku sampai benda ni jadi betul-betul' kataku sayu dalam hati.

"A-aku nak pergi tandas jap" kata Lisya dan berlalu pergi.

No ones 

Qairina segera berjalan ketandas dan membasuh muka.

"Arghh ape aku nak cakap kat diorang ni? Mesti diorang fikir macam-macam. Dah la tak jemput. Tapi masalahnya mana ada aku kahwin!" Katanya kuat. Kalau nak tau tandas ni jauh dari kawasan sekolah. Tandas ni diblok D jadi tak ramai yang guna.

Selepas beberapa minit ditandas Qairina keluar tetapi ada satu tangan yang menariknya kebelakang blok.

'aduhh tolongla jangan Zafril aku dah penat dengan dia' kata Qairina dalam hati dan menutup mata.

DIA menarik Qairina duduk disebuah bangku.

"Hei kenapa tutup mata?" Soalnya lembut. Dahi Qairina berkerut.

'macam kenal je suara ni' katanya dalam hati. Perlahan-lahan dia membuka mata. 

"Why? Takut? No need to scared with me. I'm not going to kill you la haha" kata Zarif dan tersenyum hambar. Qairina  menghembuskan nafas lega.

"No bukan macam tu I'm just scared if Zafril yang tarik" Qairina pula tersenyum hambar.

"Oh. So...can you tell the truth?" Soalnya penuh berharap.

"A-about what?" Soal Qairina kembali.

"About that ring. Betul ke dah kahwin?" Soalnya sambil merenung cincin Qairina. Qairina melepaskan keluhan berat.

"No. It's just a ring right?" Kata Qairina sambil melihat wajahnya. Dia seakan akan kecewa....?

"No cincin ni macam cincin kahwin. Kalau kau pakai saja-saja tak secantik tu" katanya sambil merenung mata Qairina. Sekali lagi dia mengeluh.

"Aku tak kahwin lagi. Just- just tunang" katanya dan bermain dengan cincin yang melekat dijari.

"Same right? Nanti nak kahwin jug-" kata katanya dipotong oleh Qairina. 

"Nope. Takkan kahwin cause dia dah takde" balas Qairina dan air mata menitis di pipi.

"Kenapa? Dia curang? Sape dia meh aku tumbuk dia cukup-cukup" katanya.

"He's died" dua perkataan yang mampu menyentuh perasaan dirinya mahupun orang lain.

"S-serious? S-sorry aku tak tau" katanya menunduk. Qairina tersenyum hambar.

"Sokay dah lama dah. About 1 year's ago" balasnya kembali menatap wajah Zarif.

"So why you wear that?" Soalnya lembut.

"Saje. Kalau rindu boleh tenung cincin ni and ingat balik kenangan lama." Kata Qairina dan senyum nipis. Dia hanya mengangguk.

"So kalau tak de pape dah aku nak balik kelas" kata Qairina sambil mengelap air mata dan bangun dari bangku.

"Sabar" katanya dan menahan lengan Qairina.

"Aku nak bagitau something" katanya lagi dan menarik Qairina duduk kembali. Dia mengerutkan dahi.

"Nak tak kau jadi girlfriend aku?" Soalnya. Mata Qairina membulat.

QAIRINA ALISYA Where stories live. Discover now