BAB 14

3.6K 162 2
                                    

"Rin dh balik? Nak makan tak nenek dah mas-" ayatnya tergantung apabila melihat keadaan Qairina dan Aidil begitu.

"Erm nenek sape?" Tanya Aidil.

"Kejap lagi nenek terangkan sekarang pergi letak Rin kat bilik dulu. Lemah sangat ni" katanya lembut.

Aidil hanya menurut. Dia segera masuk kedalam bilik Qairina dan meletakkannya di atas katil. Ternyata suhu badan Qairina makin menaik. Badannya makin panas dan amat lemah. Aidil sudah buntu dan kaku tak tau nak buat apa. Nenek yang baru masuk ke bilik bertanya...

"Kenapa dengan dia"soal nenek risau.

"Demam nek"

"Tak silap nenek, tadi pagi dia elok je kenapa tiba-tiba boleh demam?"

"Tu saya tak tau nanti kena tanya dia sendiri."

"Hm macam nilah nenek nak tukar baju dia kejap, kamu pergi dapur ambikkan nenek sebesen air suam dan kain sederhana." Katanya sambil tersenyum.

"Baik nek"

Aidil terus keluar dari bilik dan mengambil barang-barang yang disuruh sebentar tadi.

5 minutes later...

Tok tok tok

Aidil mengetuk pintu dan terus masuk kerana bilik tak berkunci. Dia terus berikan semua keperluan tadi kepada nenek.

"Erm kamu pandai masak bubur?" Tanya nenek.

Aidil tersengih dan berkata ...

"Hehe tak"

"Hm kalau macamtu kamu basahkan kain ni dan tepekkan di badan dan muka dia. Paling penting leher dan dahi. Nenek nak pergi masak bubur kejap. Jangan ambik kesempatan pulak" pesan nenek sambil tersenyum.

"Hehe baik nek" kata Aidil sambil membalas senyumannya dia berlalu pergi dan Aidil membuat tugas yang diberi oleh nenek tadi.

Dia menepekkan kain itu di dahi Qairina kemudian beralih ke leher.

'eh jap semalam tak de pulak nampak kesan ni kat leher dia' kata Aidil dalam hati sambil membuka plaster yang melekat dibahagian tersebut. Ya allah macam mana boleh ada luka ni?

Aidil semakin curiga dengan Qairina dia juga perasan yang semasa dia berehat di bilik pejabat ibunda, mata dia berwarna perang tadi bukan warna yang biasa dilihat olehnya.

Tiba-tiba nenek datang bersama dulang ditangannya didalam dulang itu terdapat ubat,bubur dan air suam. Dia terus mengejutkn Qairina untuk makan dan telan ubat.

"Rin bangun sayang makan ubat" kata nenek lembut.

"Hmm" Qairina merengek.

Aidil membantunya duduk.

"Nah makan bubur ni habiskan lepas tu makan ubat" kata nenek lembut.

Dari riak muka dia,Aidil tau apa yang dia akan cakap cuma dia nak tengok kemanjaan adik saudaranya macam mana depan nenek.

"Alah nek Rin dah sihat dah tak payah kot makan ubat" katanya berdalih lagi.

"No. Makan sekarang kalau betul kamu dah sihat pon,kena jugak makan. Wajib" kata nenek tegas.

"Tapi-"

"No tapi-tapi makan jugak. Nak abang bagitau bonda dan ayahanda pasal ni hm?" Kini Aidil pula bersuara.

"Ala...apa ni ugut-ugut, janganlah!" Katanya sambil mencebik.

"Kalau tak nak, makan sekarang. Now! Qairina" kata Aidil tegas tapi masih bunyi macam manja.

"Ish yelah" Aidil dan nenek tersenyum.

Tiba²...

Ting!

Handphone Aidil berdering bermaksud ada notification masuk. Dia terus meminta diri untuk membalas whatsapp...

The Boys🔥

Syafiq sengal 👊

Sesapa suggest lh nk meet kat mana.

Aliff 💩

Nk buat ape du aku dh ah malas nk siap!

Aku tak kira korang sibuk ke tak smua kena datang! ASAP. Tempat: Royal cafe.

Haykal 👽👻

Pasal apa ni macam serious je.

Zarul otak tak empuk 🙄

Pasal Rin.

Kol 6 tak sampai,aku gegar rumah.

Dan Aidil terus keluar dari chat whatsapp dan masuk kembali kedalam bilik.

"Erm nek saya minta diri dululah ada hal." Kata Aidil lembut.

"Ok hati-hati" pesan nenek.

"Rin abang balik dulu ok? Take care. Esok kalau tak sihat jangan datang sekolah." Kata Aidil tegas. Dia ni kalau tak sihat kena tegas kalau tak mengada.

"Tapi-" belum sempat dia habiskn ayat, Aidil dah potong bukan apa,macam yang diberitahu tadilah, dia ni tak boleh bagi muka.

"No tapi sayang. Esok tak yah sekolah ibunda mesti faham Rin sakit. Dah esok rehat!" Kata Aidil tegas. Dia mencebik seperti mahu nangis.

"Dah abang balik dulu. Bye baby! Esok abang datang lagi." Kata Aidil lembut kemudian peluk dia.

Dia mencebik start dah drama dia...

"Janganlah pergi abang!!!!!" Haduhh meraung dah dia ni yang malas kalau dia sakit ni haihh...

"Shhh abang ade hal sikit janganlah macam ni" pujuk Aidil . Dia masih menangis dan mencebik. Haihhla ni yang tak kuat ni.

"Bye" kataku lagi dan keluar dari biliknya.

"Erm nama kamu siapa eh? Nenek tak sempat nak kenal lagi" kata nenek setelah melihat Aidil keluar dari bilik Qairina.

"Oh nama saya Tengku Aidil Zafran." Jawab Aidil sambil tersenyum.

Nenek itu seakan terkejut mendengar namanya.

"Tengku?" Soalnya lagi tak berpuas hati.

"Ye tengku kenapa nek?" Soal Aidil pelik. Salah ke nama ada tengku? Hm.

"Ya allah nenek ingat tengku orang biasa-biasa tapi ada tengku. Maafkan saya tengku" katanya dengan nada kesal.

"Eh nek ape ni tak payah tengku-tengku lah saya tak kesah pon. Lagipon nenek kan lagi tua dari saya ." Kata Aidil sambil tersenyum.

"Jadi maknanya Rin pon keturunan tengku lah?" Soalnya masih terkejut.

"Yup. Tengku Qairina Alisya"

"Oh ok. Nenek bukan apa, nenek tak selesa je yelah kamu semua berketurunan diraja, nenek ni orang biasa je" katanya sayu.

"Haha tak pe nek. Saya tak kesah pon. Lgipon tak bermakna saya berketurunan tengku, tak boleh berkenalan dengan orang biasa." Terang Aidil.

"Haha yelah kalau macam tu, panggil nenek, nenda haha kalau sudilah." kata nenda sambil senyum.

"Haha wahh ok saya akan panggil nenda. Ermm oklah nenda saya kena keluar dulu ada hal. Tolong jagakan Rin ye. Kalau ada apa-apa call je. Nah card saya gunalah phone rumah tu."kata Aidil panjang lebar dan tersenyum.

"Oklah hati-hati" kata nenda.

Aidil tersenyum dan berlalu keluar dari rumah.

QAIRINA ALISYA Where stories live. Discover now