Rin
Satu keluhan keluar dari mulutku.
Sudah 2 hari aku demam dan 2 hari juga lah nenda yang menjaga aku dengan penuh kasih sayang.
Abang Aidil? Kalau boleh,setiap 1 jam dia nak duduk dengan aku kata nanti aku tak larat nak bangunlah apa lah. Tapi memang betul pon aku tak boleh nak banyak bergerak.
"Rin" laung nenda dari luar bilikku.
"Ye nenda!" Jeritku kembali.
"Keluar makan!" Balasnya lagi.
Aku keluar dari bilik dengan ipad ditanganku. Walaupun dah 2 hari tak masuk sekolah tapi kerja sekolah tak boleh ditinggal.
Aku kemudian duduk berhadapan dengan nenda. "Ish makan tu fokus kat makanan bukan benda nipis tu" bebel nenda.
"Baiklh nenda ku sayang" balasku lalu menutup ipad buat sementara waktu.
"Nenda..." Panggilku meleret.
"Nak apa sayang oiiii" balas nenda.
"Rin bo-"
Ting tong
Ting tong'haishh kacau line betullh baru nak ajak nenda keluar' kataku dalam hati.
"Jap Rin pergi tengok" kataku dan berjalan pergi kearah pintu.
Aku membuka pintu dan...
'halah makcik ni lagi' kata hati kecilku.
"Kenapa lagi makcik?" Soalku agak kasar kerana dia adalah kakak kepada nenda dan dia juga seorang pelacur walaupun sudah berumur,dia tetap melakukan kerja hina itu. Salah satu alasannya adalah untuk membayar hutang dia. Tapi masalahnya dia melibatkan nenda, erghh. Macam mana aku tau? Nenda dah cerita semuanya. Ahlong tu sekarang tengah kejar nenda jadi sebab tulah nenda still duduk kat sini.
"Bahasa tu jangan kurang ajar sangat. Saya ni lebih tua dari kamu." Katanya gedik.
"Oh ya nenek nak ape ek sebenarnya? Saya tak de masa nak layan nenek kebayan kat sini. Upss mohon terasa" aku bukan apa tapi dia ni hampir setiap minggu datang rumah aku cari nenda. Aku dah kata takde tu takde lah.
"Kau nak kena tampar ngan aku ke??!!! Mana adab kau dengan orang tua? Mak ayah kau tak ajar adab ke kat rumah??!!" Marahnya.
"Sedar rupanya dah tua heh. Oh mak ayah saya ajar adab hormat orang tua,cikgu saya pon ada ajar tapi,diorang ada cakap "kalau mereka layan kita dengan baik,kita buat perkara yang sama. Tapi,kalau mereka pon tak hormat kita, jadi kita pon tak berhak untuk hormat mereka." Itu yang mak,ayah and cikgu saya pesan. Jadi sekarang ni kau tak layan aku baik-baik, jadi aku pon takkan layan kau baik-baik. So you better get out from here!!" Kataku kuat. Kesah apa,aku bengang ngan dia sebab layan nenda macam tu. Walaupun nenda tu adik dia, tapi dia berhak dapat layanan yang baik dari seorang kakak. Bukan jadi orang suruhan dia je.
Dia segera pergi dari situ kerana malu mungkin?
Aku segera tutup pintu dan pergi ke meja makan.
"Sapa Rin?" Soal nenda.
"Kakak nenda" kataku menyampah.
"Heihh dia nak apa??!!" Katanya tak puas hati.
"Macam biasalah cari nenda" balasku.
"Apa-apa jelah dah sambung makan. Ha tadi Rin nak cakap apa?"
"Oh Rin nak ajak nenda shopping barang dapur and barang keperluan sebab dah nak habis kan. Nanti nenda nak masak susah pulak tak de barang." Kataku gembira. Yelah dah la aku tak sekolah asyik terperap je kat rumah bosan gak.
"Hm yelah. Tapi pergi bagitahu Aidil dulu" arah bonda.
"Yeay!!! Ok" dengan sepantas kilat,aku terus masuk bilik dan menelefon abang Aidil.
Tut tut tut tut
"Hello"
"Hello abang!!!"
"Kenapa happy semacam je ni? Mesti ada apa-apa kan?"
"Hehe mestilah. Rin nak keluar dengan nenda nak beli barang. Boleh kan?"
"No!"
"Ala... Abang barang dah habis lqh semua . Macam mana nak masak nanti kalau tak beli barang!"
"Heihh yelah tapi abang akan hantar bodyguard untuk jaga korang Capito? (Faham)"
"va bene! Bye love you! Muwahh"
"Haha love you too bye!"
" Yeay!!! " Jeritku seperti kanak-kanak
"Boleh?" Tanya nenda.
"Mestilh boleh!! Yeay!" Kataku sambil memeluk nenda.
No one's
Selepas menamatkan panggilan bersama Rin, Aidil segera menelefon Amir...
Tut tut tut tut
"Hello."
"Hello bos. Ada apa-apa saya boleh buat untuk bos?"
"Aku ada kerja untuk korang. Pergi ke avenue apartment. Tunggu di lobi apartment tu. Oh lagi satu,bawa kereta aku yang aku bagi kat korang tu. Ambil seorang gadis yang benama Qairina dan seorang nenek. Bawa diorang pegi pasaraya. Pastikan kawalan ketat. Faham?" Kata Aidil tegas.
"Faham bos" katanya kembali.
Aidil terus menamatkan panggilan dan beralih ke nombor Rin pula.
Tut tut tut tut
"Hello abangku sayang come va? (ada apa)" Tanyanya.
"Rin kat mana?"tanya Aidil sambil tersenyum.
"Kat rumah lagi. Tengah tunggu nenda siap" katanya lembut.
"Oh ok. Harini tak payah bawak kereta. Abang dah suruh bodyguard abang ambik Rin tadi. Tunggu dia kat lobi ok?"
"Ha bagus jugak Rin pon malas nak drive. Tapi kalau bodyguard abang ikut Rin habistu Abang?"
"Abang lelaki, Rin tu perempuan bahaya. Lagipon harini abang ingat nak duduk rumah je malas nak jalan-jalan"
"Oklah kalau macamtu. Bye Rin nak pergi dulu" katanya gedik.
"Hati-hati. Ciao" pesan Aidil lembut.
"Ciao" balasnya.
YOU ARE READING
QAIRINA ALISYA
Teen Fiction[ C O M P L E T E D ] 🏅#1 in school category - 2020 🏅#1 in nerd category - 2020 🥉#10 in bullying category - 2020 🥉#18 in spm category - 2020 Mengisahkan tentang seorang gadis Italy yang perlu berpindah ke Malaysia untuk menguruskan sekolahnya y...