BAB 8

3.7K 160 1
                                    

Ting tong 
Ting tong

'Sape pulak yang datang malam-malam macam ni heihh' monolog hatiku.

Sebelum aku pergi ke pintu sempat aku melihat jam yang tergantung di dinding atas tv.

Gulp

'aduhh dah pukul 11 ni heihh ya allah tolonglah jangan ade benda apa-apa' kataku dalam hati.

Ting tong
Ting tong
Ting tong

Jantungku seperti ingin pecah ketika itu. Akhirnya aku bertekad ingin membuka pintu itu.

Dan...

"Assalammualaikum nak,ada nampak mak cik tua dalam lingkungan 50-an tak?" Tanya nenek itu.

"Err..err..tak..takde" haduhh asal gagap pulak ni.

"Oh kalau macam tu tak pelah terima kasih. Assalammualaikum" katanya lagi.

"Waalaikumsalam fuhh ingatkan hantu ke ape. Kus semangat" aku menutup pintu dan lalu naik ke bilik.

6:00 a.m

Titit titit titit

Aku segera bangun dan belum sempat aku masuk ke bilik air...

Baby take my hand I want you to be my husband ...

Abang Aidil 🥀💕is calling you ...

Sebelah keningku terangkat tanda hairan.

"Hello?"

"Hello,Rin" panggil Abang Aidil.

"Ye,why?"

"Err..."

"Abang?"

"Oh sorry-sorry ha harini nak Abang hantar pegi sekolah ke sebab kereta kan kat rumah ibunda"

"Oh lupa tak pelah jap lagi abang ambik Rin kat rumah pastu hantar kat rumah ibunda,ok?" Kataku dengan suara manja.

"..."

"Abang?"

"Oo ok bye bæ" balas abang.

"Ok bye prince!"

"Uishh sexy nya suara dia fuhh berterabur Iman aku" kata abang Aidil sambil tersenyum.

10 minutes later

"Assalammualaikumwarrahmatullah"

Aku membuka telekung setelah selesai membaca doa.

Aku segera bersiap untuk ke sekolah.

Skip di lobby

"Heihh mana Abang Aidil ni" gumamku seorang.

"Hu ha hu ha"

Muka ku berkerut dan berpaling ke belakang mataku terus membulat dan bergegas menolong nenek itu.

"Ya allah nek! Nenek oky?"

"Hu ha ne..nek ...oo..oky" kata nenek tu tercungap cungap.

"Jap ikut saya balik rumah saya dulu jom"kataku sambil memapah nenek itu naik ke rumah.

"Nenek,ermm saya sebenarnya kena pergi sekolah. Kalau nenek nak duduk sini tak pe saya tak kesah pon" kataku sambil tersenyum.

"Terima kasih Rin. Nenek janji nenek buat kerja rumah ni kejap lagi." Balas nenek itu sambil tersenyum kearahku.

"Eh tak payah tak de apa-apa yang perlu dikemas pon. Rin duduk sorang sebab tulah tak bersepah sangat." Kataku.

Handponeku tiba-tiba berbunyi dan memaparkn nama...

Abang Aidil 🥀💕 is calling you...

"Hello"

"Rin kat mana? Abang kat lobby ni"

"Oh jap-jap Rin nak turun dah ni jap eh"

"Oklah kalau macam tu,bye"

Aku terus menamatkan pnggilan.

"Nenek,nanti saya balik nenek cerita ok. Sekarang saya kena pegi sekolah"

"Yelah Rin. Terima kasih sekali lagi" kata nenek tu sambil tersenyum.

Aku membalas senyuman nenek dan menyalam tangan nenek sebelum bergegas turun ke bawah.

"Sorry abang lambat" kataku sambil tersenyum menampakkan lesung pipitku yang dalam.

"Haha sokay dah jom nanti lambat" kata abang Aidil sambil membalas senyuman ku.

Di dalam kereta...

"Kenapa lambat turun? Tadi whatsapp abang kata dah ade kat bawah?" Tanya Abang Aidil.

"Oh hehe tadi Rin tolong sorang nenek ni. Dia macam lari dari seseorang so Rin bawaklah dia masuk rumah Rin dulu. Lepastu bila Rin tanya rumah dia kat mana,dia kata dia dah kena halau so sebab tulah Rin suruh dia tinggal situ dulu." Terangku panjang lebar.

Mata abang Aidil dh membulat dan tiba-tiba kereta berhenti dengan mengejut.

"Ya allah Abang!!!" Marahku.

"Hehe sorry. Jap tadi Rin cakap yang Rin bagi dia duduk rumah Rin??!!" Tanya abang Aidil terkejut.

"Yelah kenapa?"

Abang Aidil sambung memandu.

"Rin,kita tak kenal pon dia sape Rin main bagi je dia duduk situ kan" marah abang Aidil.

Aku sudah mencebik.

"Rin cuma nk tolong dia je,kesian dia kena halau. Lagipon,muka dia nampak macam nak sangat mintak pertolongan. Tapi kenapa abang marah" kataku selerti ingin nangis.

"Heihh ok-ok sorry sayang. Abang terkejut je tadi hehe. Sorry ok" kata abang Aidil tersenyum.

Aku membalas senyumannya dan suasana di dalam kereta kembali sunyi.

Skip

"Assalammualaikum ibunda" panggilku riang.

"Waalaikumsalam ingat pergi sendiri tadi lambat je" kata ibunda.

"Hehe kereta Rin kan kat sini macam mana nak pergi sendiri?"

Ibunda hanya tersenyum

"Eh kamu buat ape kat sini Aidil?" Soal ibunda setelah melihat jejaka yang menghantar ku tadi.

"Oh hantar Rin datang sini tadi sebab kereta kat sini kan"

Ibunda hanya meng'o'kan sahaja.

"Eh jap Rin" panggil ibunda.

"Ha?" Tanyaku

"Semalam bonda call ibunda tanya kamu ada dengan ibunda ke tak, ibunda jawaplah tak de. Lepastu dia kata dia call Rin banyak kali tak angkat." Terang ibunda.

"Err semalam Rin off phone" jawabku ragu-ragy. Tapi memang betul pon aku off phone. Pagi tadi tak perasan pulak bonda call.

Abang Aidil hanya mampu mengeluh..

"Dah la jom gerak nanti jammed pulak. Ha kamu bila balik UK?" Tanya ibunda kepada Abang Aidil.

"Haha lawaklah ibunda ni Aidil dah habis belajar dah" kata abang Aidil .

"Oh yeke haha cepatnya masa berlalu. Oklah kami pergi dulu" pamit ibunda sebelum masuk ke dalam kereta.

Aku? Dh masuk kereta dulu.

QAIRINA ALISYA Where stories live. Discover now