"Dengar cakap doktor tadi. Kalau pening kepala cepat-cepat bagitau aku. Takpun makan ubat faham?" Kata Rayyan kepada Qairin. Dia menjegilkan matanya.
"Asal pulak kena bagitau kau? Doktor kata kalau pening rehat bukan bagitau kau. Kalau aku bagitau kau sekali pon apa yang kau boleh buat cuba bagitau" katanya sambil menyilangkan tangan didada.
"Aku boleh tolong picitkan. Ha pastu paksa kau makan ubat" balas Rayyan sambil fokus memandu. Dia memandang Rayyan tajam.
"Tak payah nak mengada sangat. Aku ikut kau balik ni pon dah cukup buat aku sakit hati." Balas Qairina dan menjeling Rayyan tajam.
"Buat apa nak sakit hati pulak?" soalnya saja ingin mengusik.
"Dah la kau ni banyak tanyala drive jela kereta tu elok-elok" balas Qairina rimas dan bermain dengan telefon.
Sempat Rayyan menjeling fon Qairina sekilas. Jelas kelihatan gambarnya dengan seorang lelaki gembira.
'sape tu aduhh jangan cakap dia ada boyfriend melepasla aku nanti' kata Rayyan dalam hati sambil membuat muka resah.
"Kau kenapa?" Tanyanya.
"Ha? Mana ada apa-apa" balas Rayyan gagap. Dia hanya mengangguk sekali.
25 minutes later..
"Wahh ni ke rumah kau?" soal Qairina.
"Haah. Dahla jom turun" ajak Rayyan.
Qairina
'hm boleh tahan besar gak rumah dia' kataku dalam hati.
Ting tong
Selang beberapa saat kemudian datang seorang wanita dalam lingkungan 30 an membuka pintu.
"Oh tuan,masukla tengku dah habis masak tu. Tinggal dihidang je" katanya. Aku hanya memberikannya senyuman dan berlalu masuk.
"Eh Rin sampai dah ha bagusla semua dah ada jom makan" kata mummy Rayyan. Kebetulan The RedGirls dan The Prefect pon ada juga. Baru sahaja aku ingin menghenyakkan punggung tiba tiba.
"Huwaa janganla!!" Terdengar suara seorang kanak-kanak perempuan menangis. Isya masuk keruangan dapur bersama kanak-kanak tadi. Dahiku berkerut.
'siapa ni comelnyaa' kataku kuat dalam hati.
Budak kecil itu berjalan kearah mummy Rayyan dan minta didukung.
"Sayang pergi dekat abang dulu mummy sibuk ni" kata mummy Rayyan kepadanya. Aku memandangnya sambil tersenyum.
'eee comelnya gigit kang' kataku dalam hati.
Dia ingin berjalan kearah Rayyan tetapi berhenti didepanku. Dia kemudian berjalan kearahku dan sambung menangis. Aku segera mengangkatnya dan meletakkan diatas pehaku.
"Alolo kenapa ni sayang? Sape buat?" Tanyaku lembut sambil mengelap air matanya.
"Tatak Ica buat baby" katanya dalam tangisan. Aku kembali tersenyum.
"Dia buat apa kat baby? Bagitau tatak nanti tatak babap dia" kataku kepadanya.
"Baby jangan kacau kakak sayang pergila kat abang tu. Kesian kakak baru keluar hospital" kata mummy Rayyan.
"Baby meh kat abang" kata Rayyan. Dia laju menggeleng.
"Baby nak nan tatak ni. Dia tantik abang tak tantik" katanya masih menggeleng.
"Tak pela tak kacau apa pon dia ok je" kataku dan tersenyum.
"What's your name baby?" Tanyaku kepadanya lagi. Dia menggeleng. Aku memandang Rayyan.
"Tengku Raisya Qalish" jawab Rayyan.
"Wow such a beautiful name" kataku dan tersenyum manis kearahnya.
"Tatak pon tantik. Apa nama tatak?" Tanyanya pelat. Aku tergelak kecil sebelum menjawab.
"Nama tatak Tengku Qairina Alisya. Sama kan dengan nama baby?" Tanyaku kepadanya. Dia mengangguk laju.
"Dah jom makan. Baby duduk kat baby chair ni kan mummy dah cakap jangan kacau kakak" marah mummy Rayyan kepadanya.
"Rin boleh jela aunty. Dia tak kacau pon" kataku tersenyum kepadanya.
"Tak payah aunty-aunty. Panggil daddy ngan mummy je" kata daddy Rayyan tiba-tiba.
"Uuuuuu" sorak The RedGirls dan The Prefect. Aku tertunduk malu.
"Wahh mummy dah berkenan ke dengan dia?" Sakat Mya pula. Aku memandangnya tajam.
"Kalau ada rezeki boleh je. Lagipon Rin ni apa kurangnya,cantik pon cantik" kata mummy Rayyan. Sekali lagi aku tertunduk malu. Mereka pula seronok ketawa.
Kami kemudian sambung menjamu selera.
End
Hana
"Kau ni kan Hana tak cukup lagi ke Rayyan tu sampai kau nak pasang dua? Apa lagi yang dia tak bagi kat kau?" Tanya Zara.
"Suka hati akula. Lagipon aku bukan couple dengan dia atas sebab cinta. Aku cuma nak harta dia je." Balasku. Dia mengeluh.
"So kalau dia mintak break kau tak kesah?" Tanya Zara lagi.
"Kalau Iqbal kaya aku tak kesah sangat tapi kalau dia miskin aku akan pasang dua" balasku sambil tersenyum sinis.
"Kau ni kan haihh tak tau la nak cakap apa dah. Perangai tu-" aku memotong kata katanya.
"Dah dah shuh tu ha dia dah sampai." Kataku dan menghalaunya keluar dari kafe.
"Hai lama tunggu?" Tanya Iqbal.
"Bolehla dalam 10 minit" balasku tersenyum.
"Ok sebagai balasan you keluar dengan I, I nak belanja shopping. Jom" katanya sambil menarik tanganku keluar kafe. Aku tersenyum gembira.
Klik!
Tanpa mereka sedar mereka diperhatikan oleh seseorang.
YOU ARE READING
QAIRINA ALISYA
Teen Fiction[ C O M P L E T E D ] 🏅#1 in school category - 2020 🏅#1 in nerd category - 2020 🥉#10 in bullying category - 2020 🥉#18 in spm category - 2020 Mengisahkan tentang seorang gadis Italy yang perlu berpindah ke Malaysia untuk menguruskan sekolahnya y...