BAB 23

3.1K 137 4
                                    

Setelah loceng berbunyi,Qairina segera mengemas barang dan berlalu keluar dari kelas. Yang lain turut membuat perkara yang sama.

'Dia bukan apa,aku sendiri tak tau kenapa aku sedih bila Rayyan cakap macam tu tadi. Aku .... Entahla nak kata aku suka dia memang takla. Tapi boleh terjadi juga. Tak tak tak not this time. Dia kan dah ada girlfriend. Aku tak nak dicop perampas. Dah la nerd tapi aku ni fake nerd je so logik je kalau aku couple ngan dia'

'omaigod stop it Rin!' jeritku dalam hati.

"Kau tak nak makan ke Lisya?" Tanya Misya kepadaku. Aku hanya menggeleng.

"Lajunya korang turun" kata Ashraf yang baru sampai

"Hehe lapar" jawab Isya sambil tersengih.

"This is yours and mine. Jom makan" kata Isya kuat.

Qairina hanya memandang kebawah meja. Dah la si Rayyan ni duduk didepannya. Nanti si sotong tu datang ha mampus. Kan dah cakap,panjang umur pendek rambut.

Hana berlalu ditepi Qairina dan memandangnya dengan pandangan maut. Ingat aku takut? Kalau lawan mata ngan aku pon confirm aku yang menang.

"Erk weh jomla kau kata nak cover Misya kan jom pergi sekarang" bisik Qairina ketelinga Mya. Dia hanya mengangguk dan mereka pon berdiri.

"Eh nak pergi mana?" Tanya Ashraf.

"Nak pergi buat kerjalah. Si minah ni lah pegi tambah kerja aku pulak" kata Mya menyampah.

"Eh kau tak makan ke Lisya?" Tanya Haykal lembut.

Qairina hanya tersenyum nipis sambil menggeleng.

"Nah" tiba-tiba dia menghulurkan sebungkus roti kearah Qairina. Dahi Qairina berkerut.

"Makan nanti kau sakit aku yang susah" katanya tersenyum manis.

"Wuuuu" semua bersorak kecuali Rayyan.

"Thanks" kata Qairina membalas senyumannya dan berlalu pergi bersama Mya.

"Haykal baik kan?" Tanya Mya tiba-tiba.

"Boleh la" kata Qairina sambil bermain dengan bungkusan roti.

"Lisya aku nak tanya kau,kau suka Rayyan kan?" Soalnya. Qairina mengerutkan dahi.

"Asal kau tanya?" Balasnya pelik.

"Aku tau kau dengar apa yang Rayyan cakap tadi kan and kau ajak aku datang sini cepat pon sebab Hana" katanya. Qairina memandangnya dengan mata bulat.

"Kau pon dengar?" Tanya Qairina terkejut.

"Mestilah. Kuat kot dia cakap. So... Betullah kan kau suka dia?"

"Tak la aku just terasa sikit la. But aku nak tanya kau something" kata Qairina dan segera mengahadapnya.

"Sape Hana eh? I mean dia girlfriend Rayyan eh?" Tanya Qairina dengan muka ingin tahu.

"First Hana tu budak kelas diamond. Second yes dorang couple. Tapi kitorang semua tak suka dia sebab dah banyak kali kitorang nampak dia curang but si Rayyan tu tak nak percaya so tak boleh nak buat apa" terangnya. Qairina hanya meng'o'kan jelah.

'see kan aku dah cakap dia dah ada girlfriend. So kau Rin move on' katanya dalam hati.

"But kau jangan risau aku rasa diorang dah tak lama. Nanti kalau dorang dah putus aku tolong kau dapatkan Rayyan ok?" Kata Mya tersenyum.

"Ape kau merepek? Tak nak aku nanti tak pasal-pasal dicop perampas." Balas Qairina dan kembali memandang lantai.

"Eleh cakap jela kau tengah broken kan" kata Mya mengusik.

"Hell no! Bukannya ade pape hubungan buat ape nak broken. Tak matured langsung. Ha kau pulak bila nak confess kat Haykal?" Usik Qairina pula.

"A–apa kau merepek? Aku tak suka dia la" katanya gagap.

"Eleh sejak bila kau gagap ha? Dah suka tu buatla cara suka. Kau jangan nanti aku yang rembat baru tau aHhahhaah"

"Eeee janganla" katanya mencebik.

"Ha tulah aku dah cakap kau suka dia tak nak dengar. Dah la dah habis rehat ni jom naik kelas" mereka  menuju kekelas dan belajar seperti biasa.

Skip time balik

Qairina

"Bye Lisya!" Kata mereka.

"Bye..." Balasku dan melambai. Hanya tinggal aku dan Rayyan sahaja dikelas.

Aku hanya menghiraukannya dan kembali fokus kearah macbook ku. Dia segera mengambil barang barangnya dan duduk disebelahku.

"Kau tak nak balik ke?" Soal Rayyan. Aku hanya membiarkan soalannya tergantung.

"Weh aku tanya ni" katanya lagi.

Aku segera mengemas barang dan ingin keluar dari kelas tetapi seperti biasa dia akan menahan lenganku.

"Kau pekak ke??!!" Jeritnya kuat. Aku menutup mata sebentar dan membalas.

"Nak balik la ni. Kenapa?" Tanyaku dingin. Sebenarnya nak nangis yela kena tengking kan sape je tak terasa.

Tanpa menunggu jawapannya aku terus keluar dari kelas dan menuju kebilik ibunda.

Mya

Aku segera turun kebawah dan menunggu Rayyan di kereta. Aku dah tak fikir apa-apa yang aku tau aku nak marah si Rayyan tu. Aku dengar semuanya SEMUA termasuklah dia tengking Lisya. Walaupon si Alisya tu nerd tapi dia still ade perasaan tau. Nak nak pulak dia kawan aku memang terkena la tempiasnya.

Rayyan segera membuka kunci kereta dan kami berlalu pergi ke kafe terdekat.

'Eeee Kalau kereta aku elok takdenye aku nak tumpang kaula' kataku dalam hati.

Aku hanya menunjukkan riak dingin kepadanya. Kalau tanya pon aku jawab ye atau tak je.

"Weh kau asal" soalnya risau.

"Tak yah sebokla" balasku dingin.

"Cakap jela asal?"

"Aku nak tanya kau" kataku dan membetulkan posisi duduk supaya berhadapan dengannya.

Dia hanya mengangkat sebelah kening.

"Asal kau tengking Lisya? Suka hati diala nak balik ke tak nak. Kau sape nak ambik berat pasal dia? Selama ni kau dengan Hana tak de pulak camtu?" Kataku bengang. Mukanya terus bertukar serbesalah.

"A-aku tak tau weh. Sumpah aku tak de niat pon nak tengking dia. Yela harini dia langsung tak tegur aku." Katanya sayu.

"So? Tak salah pon sebab si Hana tu kan tak kasi kau layan pompuan lain selain aku,Misya and Isya." Balasku dan memandang kearah lain.

Dia hanya melepaskan keluhan berat.

"Sudah la Rayyan aku sebenarnya tak faham dengan kau serious. Dah ade girlfriend tapi tak pandai pilih pastu sekarang sesuka hati nak tengking anak dara orang. Wow such a good attitude." Kataku malas.

Dia memandangku geram.

"Kau kalau tak kenal Hana tak payah buat cerita pasal dia!" Katanya kuat dan berlalu pergi.

Aku hanya mengeluh. Tak faham dengan dia.

"Susah sangat ke kau nak tengok keburukan Hana tu? Aku tak nak kau terluka sebab perempuan Rayyan" kataku perlahan dan berlalu keluar dari kafe.

QAIRINA ALISYA Where stories live. Discover now