BAB 2

5K 197 3
                                    

Setelah sampai di parking lot,Qairina memandu kereta untuk pergi ke rumah tengku Allena,ibundanya.

Parking lot? Ye dia tidak duduk dirumah lamanya yang sudah ditetapkan oleh tengku Allen. Dia mengambil keputusan untuk membeli sebuah rumah apartment sahaja. Lagipun rumah besar-besar buat apa? Duduk seorang je pun.

Skip di rumah Allena

"Assalammualaikum" sapa Qairina. Kereta diparkir dihadapan pagar rumah teres itu.

"Waalaikumsalam. Eh Rin!" Kata tengku Allena teruja dan terus memeluk dirinya. Qairina membalas pelukan ibu saudaranya dengan senyuman.

"Rin sihat?" Soal tengku Allena.

"Alhamdulillah sihat je" balas Qairina lembut.

"Jomlh masuk dulu" pelawa tengku Allena.

"Eh tak pelah kan kita nak pergi sekolah" balas Qairina. Tengku Allena mengangguk.

"Oh yelah kejap eh ibunda nak pergi ambik handbag" kata tengku Allena. Qairina hanya mengangguk sebagai balasan.

"Jom" ajak tengku Allena setelah mengambil handbagnya.

"Ermm naik kereta ibunda boleh" kata Qairina dengan muka comel. Lengan ibundanya dicuit-cuit.

"Boleh sayang,dah jom" ajak tengku Allena dan memasuki keretanya.

Di dalam kereta...

"Rin" panggil tengku Allena. Wajah anak buahnya dipandang sekilas.

"Hrmm?" Balas Qairina mengumam.

" Rin duduk kat rumah lama kan kenapa tak suruh driver hantar je?" Soal tengku Allena maaih menumpukan perhatian pada pemanduannya.

"Ermm hehe tak lah Rin duduk kat apartment belakang tu. Buat masa ni Rin tak nak lagi balik rumah tu." Balas Qairina jujur. Tengku Allena agak terkejut dengan kenyataan itu.

"Oh tapi diorang dah tau kan?" Soal tengku Allena. Qairina menunduk sebelum menggeleng. Tengku Allena mengeluh kecil.

"Kenapa?" Soal tengku Allena lagi ingin tahu.

"Buat masa ni Rin tak nak sesiapa tahu pasal Rin. Nama Rin,keluarga Rin and yang paling penting,Rin tak nak sesiapa tahu yang Rin pemilik sekolah tu. Boleh kan ibunda?" Kata Qairina masih lagi tertunduk. Sekali lagi tengku Allena melepaskan keluhan.

"Boleh. Tapi kenapa?"

"Risya kata,kat malaysia ni,ramai yang nk buli budak nerd so sekarang Rin nak jadi budak nerd and nak tengok siapa yang nak buli Rin tu" kata Qairina selamba. Tengku Allena terkejut dengan kenyataan anak saudaranya.

"Tapi Rin,kalau betul diorang buli Rin and then Rin sakit ke ape,macam mana?" Soal tengku Allena risau. Budak zaman sekarang tidka boleh dibuat main. Ganas masyaallah.

"Tak pelah ibunda. Setiap sekali diorang buli Rin,Rin akan catat nama dia and failkan saman."kata Qairina semangat. Tengku Allena tersenyum kecil.

"Hahah pandai kamu ni. Yelah ibunda rahsiakan identiti kamu tapi ibunda kena jugak bagitau semua guru-guru ok?" Kata tengku Allena seperti meminta izin.

"Rin ok je asalkan tak de murid yang tau selagi Rin tak bgitau"kata Qairina lembut. Tengku Allena mengangguk setuju.

"Ok"

Skip di Roses Empire High School.

Kereta tengku Allena memasuki  parking lot khas buat AJK-AJK  tertinggi sekolah seperti pengetua,guru disiplin dan sebagainya.

"Jom" ajak tengku Allena.

Mereka jalan beriringan memasuki kawasan sekolah. Ramai yang memandang kearah Qairina. Mungkin sebab dirinya pelajar baru?

Mereka pergi ke pejabat dahulu untuk mengambil macbook dan ipad.

"Nah ipad and Macbook Rin" kata tengku Allena sambil menghurlurkan dua gadget itu.

"Thanka" kata Qairina. Tengku Allena mengangguk.

"Jom ibunda bawak pergi berkenalan dengan semua guru"kata Tengku Allena dan berjalan terlebih dahulu. Qairina hanya mengikuti kemana sahaja ibu saudaranya itu pergi.

Skip bilik guru.

Tit tit tit

Fuh maju gila sekolah aku sampai bilik guru pun guna pin bisik Qairina dalam hati.

"ASSALAMMUALAIKUM Semua" sapa tengku Allena. Dia berjalan masuk kebilik guru.

"Waalaikummusalam puan"balas mereka.

Qairina menelan perit air liur.
Ramainya guru sekolah ni kata Qairina dalam hati lagi.

"Kenalkan ini anak buah saya a.k.a pemilik sekolah ni Tengku Qairina Alisya" kata tengku Allena memperkenalkan Qairina pada semua guru.

Semua mata sudah membulat. Ada yang sudah tertunduk,ada yang telan air liur. Garang sangatkah mukanya saat itu?

"Kenalkan lah diri Rin"kata Tengku Allena. Qairina tersentak sebum cepat-cepat mengangguk.

"Assalammualaikum and hai nama saya Tengku Qairina Alisya cikgu-cikgu boleh panggil saya Rin" kata Qairina sambil tersenyum manis.

Mereka masih kaku dan tak menjawab.

Eyy ada yang aku tendang nanti  kata Qairina dalam hati.

"Erkk kenapa semua pandang dia macam tu?"soal tengku Allena kepada mereka.

Mereka yang seperti baru tersedar dari dunia halimunan tersengih seperti kerang busuk.

"Er oh hai nama cikgu Mohd Akmal Firdaus panggil cikgu,cikgu Akmal je" kata cikgu akmal sambil tersenyum.

"Cikgu guru disiplin sekolah ni" sambungnya lagi.

"Ohh hai" balas Qairina sambil tersenyum.

Skip setelah berkenalan dengan guru²

"Ibunda boleh tak kita buat mesyuarat kecil kecilan dengan AJK tertinggi?" Bisik Qairina di telinga tengku Allena.

"Nak buat apa?" Bisik tengku Allena kembali.

"Alah pasal identiti Rin tu" balas Qairina lagi.

"Ohh boleh la. Rin handle AJK tertinggi,ibunda handle guru-guru kat sini" arah tengku Allena.

"Ok" kata Qairina akur.

Selepas mendapat arahan dari tengku Allena, Qairina terus memberi pengumuman.

"Ermm saya nak buat mesyuarat dengan AJK tertinggi guru-guru sekejap, saya tunggu cikgu kat bilik pengetua."
Kata Qairina kepada semua guru.

Skip di bilik pengetua

"Ada apa Tengku nak jumpa kami?"
Tanya guru pengawas kepada Qairina.

" Ishh kan saya dah cakap cikgu jangan panggil saya tengku panggil je Alisya or Rin. Ermm pengumuman ni kalau cikgu-cikgu nak catat pon boleh sebab ni penting." Kata Qairina kepada semua guru yang terlibat.

"Baiklh teng- eh Alisya" balas guru kelas Qairina iaitu cikgu Qaisara.

Meanwhile

5 Cempaka

The prefects pov

"Weh mana cikgu ni lambatnya" tanya Zarif.

"Aku dengar cikgu ade mesyuarat sebab pengetua ada nak buat suprise" balas Haykal. Rayyan yang dari senyap mula.bersuara.

"Suprise? Suprise apa pulak?" Tanya Rayyan hairan. Demam apa pengetua ni tetiba nk buat suprise.

"Entah" balas Asyraf malas mahu ambil tahu.

QAIRINA ALISYA Where stories live. Discover now