BAB 3

4.5K 204 6
                                    

"Baiklah saya nak ingatkan cikgu-cikgu supaya rahsiakan identiti saya buat masa ni. Macam nama panjang saya dan yang paling penting,saya tak nak sesiapa tahu yang saya adalah pemilik sekolah ni." kata Qairina. Mereka semua terkejut.

"Tapi kenapa Alisya?" Tanya cikgu Rubaidah.

"Seperti yang cikgu-cikgu nampak yang saya pakai cermin mata right? But yang ni tak de power punya. Saya just pakai spek ni saje-saje"kata Qairina selamba.

"Erkk maksud kamu?" Soal cikgu Rubaidah lagi.

"Hahah buat masa ni saya nak jadi murid yg ala-ala nerd gitu. Sebab saya difahamkan bahawa murid diMalaysia ni kurang senang kalau ade pelajar nerd pasti akan dibuli,right?" Kata Qairina sarkastik.

Mereka semua mengangguk.

"Awak jangan cakap yang awak nak ja-" kata-kata cikgu hanafi dipotong oleh Qairina. "Malangnye ya." Balas Qairina selamba.

Mata mereka semua dah membulat apabila mendengar jawapan yang keluar dari mulut Qairina.

"Tapi,murid di sekolah ni bukan biasa-biasa bila diorang bergaduh. Kalau kamu tercedera macam mana?" Tanya cikgu akmal risau. Qairina hanya tersenyum nipis sebelum menjawab.

"Sekali diorang buli saya,saya akan ambik nama mereka dan failkan saman" kata Qairina tenang sambil membetulkan cermin mata bulat yang dipakainya.

Mereka semua menelan air liur perit.

'jahat sangat ke tindakan aku tu? Aku rasa ok la daripada aku sumbat dorang kat lokap kan kan' bisik hati Qairina.

"Baiklah itu je. Bole saya tau dimana kelas saya?" Soal Qairina lembut. Mereka masih kaku.

'haih la cikgu-cikgu kt sini memag suka palau aku ke camne' kata Qairina dalam hati.

"Cikgu?" kata Qairina lagi. Mereka tersentak dan mengangguk tanda faham.

"Mari ikut saya" kata cikgu Hanafi.

Qairina segera membetulkan bajunya dan menggalas beg skolah. Kemudian dia terus mengekori cikgu Hanafi untuk menuju ke kelas.

5 Cempaka

"Aku dengar ade budak baru nak masuk" kata Asyraf.

"Aduhh aku dahla malas nak uruskan hal tu heihh" kata Rayyan. Selaku ketua pengwas dia perlu mengambil tahu hal identiti pelajar yang baru berpindah ke situ.

"Tulah lagi-lagi kalau budak tu-"kata-kata Haykal dipotong apabila melihat Cikgu Hanafi memasuki kelas dengan seorang pelajar yang memakai cermin mata dibelakangnya.

"Nerd" sambung Haykal sambil membuat muka redho

"Baiklah murid-murid harini kita ada murid baru. Alisya kenalkan diri kamu" kata cikgu Hanafi.

"Assalammualaikum and hai,my name is Qairina Alisya. You guys can call me lisya." Kata Qairina mengenalkan dirinya.

Mereka semua hanya mengendahkn Qairina kecuali sekumpulan pelajar yang nampak seperti dirinya dulu di Italy. Hips and social.

'hrmm great. I will make sure they will be my friends.' monolog Qairina di dalam hati.

"Baiklah kamu boleh duduk di sebelah Mya. Mya sila angkat tangan kamu" Arah Cikgu Hanafi kepada pelajar tadi.

'hmm something smell fishy' kata Qairina lagi.

Dia bergerak ke mejanya dan yah tekaan nya betul diorang memang friendly!

"Hey my name is Tengku Mya Thalia.You can call me Mya" katanya sambil tersenyum dan menghulurkan tangan.

Qairina memyambut sambil tersenyum malu yelah kata nak belakon kan.

"Lisya" balas Qairina.

Tiba-tiba dua orang dihadapan Qairina mengahadap kearahnya dan memperkenalkan diri.

"Hey Tengku Misya Adila.Can call me Misya" katanya lalu tersenyum.

And the last one ...

"Tengku Qazrina Farisya! Call me Isya okey!" Katanya teruja.

Qairina hanya memberikan mereka senyuman termanis di dunia ini k merepek.

'Amazing diorang kaum kerabat juga!' hati Qairina bersorak riang.

Skip resest

Krinnngggggg

"Yeahhh resest!" Kata Isya teruja.

"Ermm nak rehat sekali?" Tanya Mya.

'wow akak hot ajak rehat sekali lah yohoo'

"Sure" balas Qairina sambil tersenyum.

At the cafe

"Guys" panggil Qairina.

"Why?" Soal Misya.

"You guys don't mind if I"ll be your friend ?" Tanya Qairina curiga. Yelah manalah tau ade agenda lain kan? Yelah tadi pon tiada sape layan dirinya kecuali diorang. Yelah NERD kan.

"Hahahahahhaha why you asking us like that?" Tanya Mya.

"Yah as you guys can see I kan nerd and kalau you guys perasan tadi tak de sape layan I selain korang" kata qairina sayu. Eceh fuh dah boleh dapat award of the year weh!!

"Hey it's oky kitorang memang peramah" nafi Isya.

"Peramah lah sangat aku tengok kau ni kasar cam laki je" kata Mya sambil menjeling Isya.

"Oh pasal diorang aku rasa kau tak perlu kesah sebab kalau kau cuba or memang nak rapat ngan diorang,confirm diorang tak nak. And kau berkemungkinan besar akan kena buli. Trust me" kata Isya panjang lebar.

"Eleh kalau dorang berani nk sentuh dia,buatlah aku pecahkan kepala sorang-sorang" balas Mya.

"Hmm tulah tak pon terus masuk liang lahad" terhambur tawa mereka berempat mendengar ayat Misya.

"Oh ya 1 more thing,kitorang queenka school ni so yeah,kalau ade sesapa sentuh kau,roger kitorang"kata misya lagi.

'wahh i really like them!! Tapi tak bermakna aku dah masuk geng diorang, aku akan jadi Rin yang dulu. No tak bestlah kalau cam tu hahahha aku akan pastikan aku dibuli baru best nanti tengok diorang bayar saman muahahahha' kata hati Qairina panjang lebar.

"Kau ok tak Lisya?" Tanya Misya.

"Sure aku ok " kata Qairina sambil tersenyum.

Tanpa mereka sedar,mereka diperhatikan oleh meja belakang iaitu meja the prefects.

I know this story is a lil bit childish but please understand i wrote this story when i was 10. Waktu tu zaman budak-budak hingusan sebab tulah cerita ni agak bosan and tak menarik but for who read this story untill the end and waited for the update thanks a lot. Borahae!! (。♡‿♡。)

QAIRINA ALISYA Where stories live. Discover now