Hoofdstuk 30.

156 17 2
                                    


'Verdomme hij heeft nog gewoon gelijk ook' Mila keek naar de oude man op haar beeldscherm die Charles Cooper moest heetten.

'Wie heeft gelijk?' vroeg Tessa zich af terwijl ze haar bureaustoel naast die van Mila rolde.

'Billy Davids, hij zei dat Simons vader de directeur van de Engelse bond is.'

'Klopt dat vertelde hij me ook ja. Is dat belangrijk?' Tessa trok een onschuldig gezicht omdat ze zich realiseerde dat ze belangrijke informatie niet had doorgespeeld.

Met een ruk keek Mila opzij. 'Of dat belangrijk is vraagt ze ook nog. Natuurlijk is dat belangrijk Tess. Heeft hij nog meer gezegd over zijn vader?'

'Ehm dat hij veel te danken had aan zijn vader?'

'Natuurlijk' Mila rolde haar ogen. Zijn vader had ervoor gezorgd dat hij de kansen kreeg om zich te laten zien tijdens toernooien. En nu was het zijn beurt geweest om iets voor zijn vader terug te doen door Kyle erbij te lappen.

Het was alsof alle puzzelstukjes op zijn plek begonnen te vallen.

'Oh god! Ik moet Kyle bellen' riep Mila uit.

'Je moet Kyle bellen?' vroeg Tessa zich hardop af. Het meisje snapte er helemaal niets van.

'Als dit waar is en Charles Cooper probeert de concurrentie al uit te schakelen voordat het toernooi begint, is het maar beter als hij niet weet dat Kyle bij de selectie zit. De voorlopige selectie wordt over minder dan een uur bekend gemaakt.'

Mila wilde haar telefoon van haar bureau pakken maar deze werd door Danny uit haar hand getrokken.

'Niet bellen' adviseerde haar leidinggevende.

Vragend trok Mila haar wenkbrauwen op.

'Niet nu in alle haast gaan bellen. Daar los je niets mee op. Ooit moet die selectie naar buiten komen dus Charles komt het hoe dan ook te weten.'

'Maar als Charles het te weten komt, speelt hij Kyles zaak door naar de FIFA en dan kan Kyle dat WK wel vergeten.'

'Laat hem lekker doen. Dan gebruiken wij die tijd om een rapport bij elkaar te schrijven die de FIFA veel interessanter vindt. Iets met omkoping van jeugdspelers, jatten van telefoons en het vervalsen van wedstrijden.'

'Hoe weet jij dat?' vroeg Mila argwanend.

'Billy belde me gisteravond nadat jij bij hem weg was gegaan. Als het nodig is mogen we zijn naam noemen en gaat hij getuigen. Hij was helemaal klaar met de familie Cooper.'

'Niet?' riep Mila verbaasd uit. Gisteren had Billy nog zo gezegd dat alles wat besproken was, in die kamer moest blijven en nu wilde hij gewoon meewerken aan een onderzoek.

'Jawel' lachte Danny. 'Ik heb ook al een oud coach en een scheidsrechter gevonden die hun verhaal met ons willen delen. We gaan dit rocken Mila. Jouw vent gaat dat WK spelen.'

'Je bent geweldig' glimlachte Mila naar Danny.

'Hé dat is mijn tekst' riep Tessa uit terwijl ze Mila een duwtje gaf.

'Zorg jij nou maar eerst dat hij met je op date wilt, dan praten we dan wel verder.' Pesterig stak Mila haar tong uit.

'Die date hebben we al gepland' beantwoordde Danny de opmerking die niet eens voor hem bedoeld was.

'Wat? Waarom verteld niemand mij hier ooit iets?'

'Je bent de eerste die het hoort' knipoogde Danny waarna hij het kantoortje verliet, de twee meiden alleen achterlatend.

Mila liet haar blik over Tessa heen glijden.

'Kijk niet zo!' riep Tessa uit terwijl ze haar ogen neersloeg.

'Oké, oké ik zeg al niets meer' grinnikte Mila.

Zenuwachtig keek Mila uren later via een live verbinding naar de persconferentie van het Nederlandse elftal. Aan de voorste tafel zat Ronald Koeman samen met aanvoerder Virgil van Dijk te wachten tot dat ze konden beginnen.

De persconferentie begon met het opnoemen van de namen van de geselecteerde keepers, verdedigers, middenvelders en als laatste aanvallers.

'Als spitsen hebben we geselecteerd 'Justin Kluivert, Steven Bergwijn, Quincy Promes, Arnout Groeneveld, Memphis Depay, Georginio Wijnaldum en Kyle Bosman.'

Bij het noemen van Kyles naam barstte er gelijk een gefluister los in de zaal. Het was dan ook niet raar dat de eerste vragen van de pers over dit onderwerp gingen.

'Hoe zeker zijn jullie er van dat Kyle Bosman wedstrijden gaat spelen?'

Virgil keek naar zijn trainer die voorzichtig knikte en vervolgens de microfoon zijn kant op schoof.

'Ik zou geen spelers meenemen naar het WK als ik er niet zeker van zou zijn dat ik op welke manier dan ook iets aan hen zou hebben.'

'Dat is geen antwoord op mijn vraag' antwoordde de journalist eigenwijs.

Virgil rolde zijn ogen maar Ronald bleef rustig.

'Ik was ook nog niet uitgepraat' glimlachte Ronald kleintjes.

'Kyle zal zich net als alle andere spitsen moeten bewijzen maar kijkende naar hoe fit hij is denk ik dat hij in aanmerking kan komen voor één van die basisplaatsen.'

Opnieuw schudde de journalist zijn hoofd. 'Ik bedoel eigenlijk of Kyle wel mag spelen vanwege zijn schorsing.'

'Als je die vraag bedoelt dan moet je hem ook zo stellen' vond de bondcoach.

'Maar om op je vraag terug te komen. Op dit moment heeft Kyle net zoveel recht om te spelen als iedere andere speler. Zijn schorsing is alleen nog maar van toepassing op de Engelse competitie en zal hem dus niet hinderen om in actie te komen tijdens het WK.'

'Kan daar nog verandering in komen?' vroeg een andere journalist erop door.

'Dat zou kunnen maar daar hebben wij verder geen enkele invloed op. Nog meer vragen?'

Een vrouw van RTL Boulevard stak haar hand omhoog. 'Ik heb een vraag voor Virgil. Wat vindt de rest van de selectie ervan dat Kyle is geselecteerd?'

'Wij zijn heel blij voor hem' lachte Virgil. 'We weten hoe moeilijk de afgelopen maanden voor hem zijn geweest en vinden het leuk voor hem dat hij erbij is en kan laten zien hoe goed hij nog is.'

'Wordt deze mening gedeeld?' Even beet Virgil op zijn lip.

'Gedeeld weet ik niet, maar het wordt wel van de spelers verwacht.'

'Maar denken jullie dat hij iets met die matchfixing te maken heeft?'

Ronald Koeman trok de microfoon weer terug uit Virgil zijn handen.

'Laat één ding duidelijk zijn. Wij als Nederland, als in de staf, selectie maar ook als supporters zijn voor eerlijk spel. Als wij ook maar een vermoeden hadden dat één van onze spelers deze regel overtreed. Zou hij nu niet bij de geselecteerde namen hebben gestaan. En tot die tijd staan wij achter onze spelers en beschermen wij ze waar dat nodig is.'

De persconferentie ging verder over de lichte enkelblessure van Frenkie de Jong. Wat voor Mila de aanleiding was om verder te gaan met haar werk.

Elk uur refreshte ze de google nieuws pagina van Kyle. En jawel hoor zoals verwacht stond daar drie uur later een artikel verstuurd door de Engelse bond.

Engelse Bond stuurt aanklacht Kyle Bosman door naar FIFA

Hoofdschuddend bekeek Mila het artikel. Die Charles Cooper was wel heel voorspelbaar. Met dit gedrag hadden ze hem nog voordat het WK begon.

Danny grinnikte zachtjes toen hij achter Mila meelas. 'Hij zit in de val. We gaan hem zo hard aanpakken.' 

De Weg TerugWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu