6

1.4K 49 3
                                    

"Amir, kenapa keluar senyap-senyap tak bagi tahu mama! Mama risau tahu tak?" Marah Maria sambil mengusutkan rambut merah inainya itu.

Amir terdiam sambil bibirnya dimuncungkan. Baju tidur bercorak spongebob yang dipakainya ditarik-tarik. Dia cuba untuk mengawal rasa takut dan serba salahnya.

"Kalau papa tahu, entahlah mama nak cakap apa! Kenapa tak cakap dulu sebelum keluar? Mama kan ada, biar mama temankan lain kali." Kata Maria lagi sambil mundar-mandir berjalan dalam bilik tidur anaknya. Tiba-tiba dia jadi panik.

Mungkin terlalu tertekan dengan apa yang sudah terjadi dalam hidupnya. Maria ini sebenarnya seorang wanita yang sangat lemah lembut dan sayangkan anaknya tapi mungkin dia terlalu tertekan dan tidak sengaja termarah anaknya ketika ini.

"Ma, Amir minta maaf." Itu sahaja yang dapat dikatakan olehnya lantas, dia kembali menggigit kuku dengan wajah bertukar risau.

"Amir, Amir tu sakit.. Amir tak boleh keluar suka hati. Faham tak apa yang mama cakapkan ni?" Kata Maria kepada anaknya mula sedikit tenang dan mula berlembut.

Perlahan-lahan air mata Amir menitis deras ke pipi. Kedua belah telinga ditekup dengan kedua belah tangannya. Matanya pula dipejamkan serapat boleh. Dia tidak mampu menerima hakikat ini kerana terlalu berat untuknya menanggung.

"Tapi... Amir tak gila mama.. Amir tak sakit." Amir cuba untuk menafikan kata-kata mamanya tadi. Dia terus menangis teresak-esak tanpa henti.

Maria tersentak dengar apa yang keluar dari mulut Amir. Rasa serba salah mula memakan dirinya sendiri. Maria memeluk tubuh anaknya setelah mendengar kata-kata yang keluar dari mulut anak tunggalnya itu. Dia berasa sangat serba salah.

"Ya sayang mama. Amir tak gila tak sakit, maafkan mama sayang. Mama tak sengaja tengking Amir tadi. Mama sayangkan Amir, itu je." Pujuk Maria kembali setelah melihat anak tunggalnya itu menangis deras.

Amir memeluk mama nya dengan lebih erat lantas mengangguk mengiyakan kata-kata mamanya. Maria turut menangis di sisi anak tunggalnya. Rasa simpati dengan nasib yang menimpa anaknya ini. Maria rasakan seolah-olah dia sudah gagal menjadi seorang ibu yang baik.

"Amir.. Maafkan mama sayang."

•••

Jimmy terbaring di atas katil sambil melihat kembali gambar-gambar lamanya bersama Amir yang disimpan rapi dalam telefon pintarnya. Rindunya serba sedikit sudah terubat.

Dia berkenalan dengan Amir semasa di suatu majlis perkahwinan di hotel berhampiran ibu kota. Kebetulan dia melihat Amir duduk seorang diri di atas kerusi tanpa ditemani sesiapa, lantas dia menengur.

Tidak sangka, lama kelamaan dia tersuka dengan Amir, ketika itu Amir masih berusia 17 tahun dan perwatakkan agak liar tapi manja apabila bersama Jimmy, hanya Jimmy yang dia sayang, hanya Jimmy tempat dia mengadu dan bermanja kasih.

Mama dan Ayah Amir selalu bergaduh di rumah. Rumah tangga mereka jadi kacau sejak suami Maria berkahwin lagi dengan seorang anak dara lepasan STPM. Umur madunya itu lebih kurang sahaja dengan umur Amir. Jadi, Amir memang tak pernah ada rasa hormat dengan ibu tirinya itu. Jijik Amir nak panggil ibu kerana umur mereka lebih kurang sama.

Amir selalu bermalam di rumah Jimmy, Jimmy menjaga Amir dengan penuh rasa cinta yang terlarang. Setiap malam adalah malam yang 'istimewa' bagi mereka. Hubungan intim yang mereka lakukan setiap malam membuatkan mereka menjadi lebih rapat dan memekarkan lagi cinta terlarang mereka.

Tapi..

Suatu hari Jimmy dan Amir bergaduh dan mengubah segala-galanya...

Semuanya terimbas kembali ke dalam minda Jimmy...

-

"Sudahlah Jimmy, awak tipu saya!" Marah Amir dengan tersedu-sedan. Badan Jimmy yang sasa itu ditumbuknya bertalu-talu.

"Eh, kau dah kenapa?! Nak mampus dah ke? Apa yang kau tak puas hatikan sangat dengan aku ni hah tak guna?!" Jimmy memegang kedua belah tangan Amir sekuat hati. Matanya terjegil seperti setan.

"Arghh..." Amir mengaduh kesakitan.

Badan Amir kecil lagi kurus, tidak padan nak dilawan dengan Jimmy yang berbadan sasa dan lebih tinggi darinya.

Sesungguhnya dalama hatinya, dia tidak tahan melihat Amir dalam kesakitan, tapi rasa marah menguasai dirinya, dia mengengam pergelangan tangan Amir dengan lebih kuat dan kasar!

"Awak ada perempuan lain... awak kata awak sayang saya seorang je. Awak penipu! Awak just nak mainkan perasaan saya je kan Jimmy?!" Kata Amir dengan lebih deras.

Jimmy terkaku dengan kata-kata yang baru keluar dari mulut Amir. Tiada kata-kata yang dapat dikeluarkan olehnya lagi. Dia seakan-akan bisu kerana semua itu benar. Namun nafsu biseksual nya tidak boleh di halang. Dia bukannya seorang gay yang boleh suka lelaki sahaja. Dia seorang biseksual, dua-dua jantina adalah seleranya.

Amir merentap kuat tangannya. Akhirnya dia berjaya melepaskan diri. Dia memandang ke arah Jimmy yang sudah tertunduk memandang lantai dengan pandangan yang kosong.

"Awak kata, awak takkan sakitkan saya. Awak tipu! Saya benci awak Jimmy!" Kata Amir lalu dia terus berlalu pergi meninggalkan Jimmy seorang diri di dalam bilik itu.

Sejak dari itu Jimmy tidak berjumpa Amir lagi, telefon pun tidak. Dia rasa bersalah kepada Amir dan pada masa yang sama rasa egonya juga yang tinggi menguasai dirinya.

Selepas seminggu, jimmy mendapat berita bahawa Amir sedang koma kerana terjun dari jambatan kerana cuba untuk membunuh diri tapi masih hidup. Nyawanya 50-50 masih ada harapan untuk diselamatkan.

Jimmy terkedu. Sejak dari itu dia tidak pernah tidak menyalahkan dirinya atas apa yang berlaku. Setiap hari, setiap saat, setiap detik rasa bersalahnya semakin menebal. Dia tidak akan memaafkan dirinya. Sejak dari itu dia tidak pernah munculkan diri di hadapan Amir kerana takut dan malu.

Semasa di hospital dia hanya melihat Amir dari jauh. Dia hanya mengharapkan jururawat yang merawat Amir memberikan dia info-info terkini tentang keadaan Amir semasa dalam rawatan di hospital.

Tak cukup itu, dia pernah sekali dua melihat Amir di rumah duduk termenung seorang diri dari jauh sahaja. Tidak mampu untuk lihat dari dekat. Hidupnya berubah, sudah tidak bebas, tidak liar seperti dulu lagi seperti burung yang terkurung di dalam sangkar besi.

Buat kali pertamanya dia berjumpa dengan Amir secara dekat petang tadi semasa tidak sengaja dia menjatuhkan ais krim Amir.

100% yakin bahwa Amir sudah tidak mengenali dirinya lagi. Perwatakkan Amir juga berubah seperti orang tak betul tapi sifat manjanya masih kekal dalam diri Amir.

"Amir, maafkan saya.. Ini semua salah saya." Kata Jimmy sambil menitiskan air mata. Terasa amat berdosa dengan semua orang dalam hidupnya.

HANYA RINDU |BL| (COMPLETED)Where stories live. Discover now