41

1K 35 8
                                    

"S... sayang." Kata Muzaimi dengan gagap.

PANGGG!!!

Satu tamparan kuat hinggap ke muka Muzaimi. Tergamam Muzaimi dibuatnya. Pipinya dipegang terasa sakit.

"Kenapa awak buat macam tu dekat Amir! Awak kejam!" Kata Amira sambil dia mula menangis deras. Dada Muzaimi ditumbuk semahu-mahunya.

"Sa... sayang mengucap sayang." Muzaimi memegang tangan Amira supaya berhenti dari menumbuk dadanya. Dia terus memeluk tubuh isterinya.

Amira masih lagi menangis.

"Awak tu yang patut mengucap ingat Allah!" Kata Amira sambil menolak tubuh Muzaimi agar pelukkan itu terlerai.

Kata-kata yang keluar dari mulut isterinya itu membuatkan hatinya tersentak.

"Kenapa awak buat dia macam tu! Itu Amir awak tahu tak?! Amir! orang yang awak sayang!"

"Tapi dia cuba rosakkan majlis kita!" Kata Muzaimi dengan mata membutang.

"Saya yang bawa dia datang sini! Saya! Sepupu saya cakap Amir nak datang! Jadi saya tolong bawakan dia ke sini. Saya suka dia datang sebab saya dah anggap dia sebahagian dari keluarga saya! Kalau awak nak marah, awak marah saya! Bukan Amir! Berani awak lukakan hati Amir! Kalau awak lukakan hati Amir sama je awak lukakan hati saya!"

Muzaimi sudah hilang kata-kata. Dia melutut ke tanah. Air matanya mula jatuh berderai membasahi pipi. Rasa bersalahnya mula hadir ke dalam diri. Dia mula rasa bersalah teramat sekali.

"Mana janji awak tu? Mana? Janji awak nak jaga Amir? Awak tipu! Ini bukan Muzaimi yang saya kenal! Bukan Muzaimi yang saya cinta!" Kata Mira  sambil menjerit kuat ke telinga suaminya kerana terlalu geram.

"Saya minta maaf, saya minta maaf sebab saya dah jadi isteri yang derhaka walaupun baru sehari. Maafkan saya! Tapi saya jadi derhaka sebab nak awak sedar apa yang awak buat tu salah! Salah!" Katanya dengan lantang.

Perlahan-lahan dia memeluk tubuh suaminya. Muzaimi turut membalas pelukkan isterinya. Mereka berdua menangis sambil berpelukkan.

"Awak, tolong jangan berubah. Saya pun sayangkan Amir dah macam adik saya, awak tolonglah jangan lukakan hati dia lagi. Saya merayu." Mohon Mira sambil menangis teresak-esak.

"Ya, saya minta maaf. Saya terpaksa. Maafkan saya Mira!" Kata Muzaimi tersedu-sedan.

"Awak tak patut minta maaf dekat saya. Awak kena minta maaf dekat Amir."

Kata Mira sambil menyeka air mata suaminya. Muzaimi mengangguk sebagai tanda faham.

"Okay, dah jom kita cari Amir sama-sama." Sambung Mira lagi sambil cuba senyuman.

Muzaimi mengangguk.

Mereka berdua bingkas bangun lantas berpegangan tangan sesama mereka. Mereka berpandangan sesama mereka.

"Jom cari Amir." Kata Muzaimi sambil memandang ke arah isterinya.

Mira mengangguk sambil memandang tepat ke arah suaminya.

Muzaimi mengembuskan nafasnya. Mereka terus berlari untuk mencari Amir sambil berpegangan tangan dengan berpakaian pengantin mereka. Majlis perkahwinan mereka itu dilupakan terus dari minda mereka kerana apa yang penting adalah Amir!

•••

GRUMMMM!!!!

"Alamak, janglah hujan. Janganlah hujan!" Kata Jimmy sudah bernada risau.

"Kenapa?" Amira mengerutkan dahinya.

"Amir tu takut kilat." Terang Muzaimi dengan ringkas.

"Kalau macam tu cepat sikit kita cari dia." Kata Amira dengan nada risau. tumit kasut tingginya itu dipatahkan kerana menganggu untuk dia bergerak dengan lebih pantas. Dia tidak kisah dengan majlis perkahwinannya yang penting Amir selamat.

HANYA RINDU |BL| (COMPLETED)Where stories live. Discover now