40

1K 25 1
                                    

Jimmy duduk di birai katilnya seorang diri sementara orang di luar rumah sudah ramai dan suara bising sudah kedengaran. Dia termenung seorang diri sambil memandang cincin di tangannya. Dia mengela nafas panjang.

Malam semalam, mereka bedua sudah sah menjadi suami isteri dengan sekali lafaz sahaja. Cincin di jari manisnya itu ditenung lama. Dia rasa takut, bukan takut sebab apa tapi takut dia tidak dapat bahagiakan Sharifah Amira kerana gadis itu terlalu baik untuknya tapi apakan daya, dia hanya mampu cuba yang terbaik untuk masa depan mereka berdua bersama. Sedih bercampur sedikit rasa gembira.

Tok! Tok! - Bunyi pintu diketuk dari luar.

"Muzaimi! Dah siap ke belum?" Suara seorang perempuan tua menyentakkan Muzaimi itu dari lamunan yang panjang.

Dia harus lupakan nama Jimmy itu untuk selamanya, nama Muzaimi harus dikekalkan demi melupakan kisah silam ketika dia dengan Amir untuk selama-lamanya.

"Sikit lagi mak teh! Nanti dah siap Muzaimi keluar!" Kata Muzaimi dengan lantang dari dalam.

"Baiklah. Cepat sikit tau Encik Pengantin! Pukul sebelas pagi kita dah nak bertolak pergi ke rumah pengantin perempuan."

"Okay." Balas Jimmy ringkas sambil tersenyum.

Dia mula bangun lalu, memandang cermin. Dia menarik nafas sedalam-dalamnya lantas perlahan-lahan dia mengembuskan nafasnya itu keluar. Matanya yang terpejam sebentar dari dibuka semula beberapa saat.

Dia memandang tubuhnya yang sudah siap memakai baju pengantin berwarna putih mutiara disertakan dengan sampin dan eksoseri pengantin yang lain berkilauan pada tubuhnya. Kasut hitam berkilat juga sudah disarungnya. Semua kelengkapan itu terletak elok pada tubuhnya yang sasa itu. Sungguh kacak dia hari ini sesuai digelar sebagai raja sehari. Wajah kacaknya ditenung lama. Baju Pengantinnya juga gaya terkini slim fit pada tubuhnya tidak kembang macam pakaian pengantin dulu-dulu.

"Muzaimi, kau dah jadi suami orang. Tolong terima hakikat. Tolong jadi matang. Tolong jadi suami yang baik untuk Sharifah Amira. Dia gadis baik. Jangan sia-siakan hidup dia, tolong sayangkan Amira seperti kau sayangkan Amir. Tolong." Pesan pada dirinya sendiri.

Minyak wangi kegemarannya diambil lantas dia menyembur keseluruh tubuhnya dia terjeda beberapa saat, lalu melangkah keluar dari biliknya itu.

Semua mata dalam rumahnya memandang Muzaimi dari atas hingga ke bawah dengan rasa terpesona. Sangat kacak orangnya. Wajahnya ketika ini secantik bulan purnama. Sangat berseri-seri Muzaimi harini.

"Segaknya anak buah mak teh ni."

Muzaimi hanya mampu tersenyum malu.

"Tak adalah mak teh biasa je. Jomlah kita pergi." Kata Muzaimi dengan tenang.

•••

Sebaik sahaja Muzaimi turun dari tempat duduk penumpang di belakang, dia mula melangkah masuk ke halaman rumah bapa mertuanya sambil di iringin pengapit lelaki memegang payung putih. Muzaimi berharap yang pengapit itu adalah Amir namun semia itu hanyalah mimpi.

Wajah Amira yang mengenakan baju pengantin berkain kembang mekar seperti bunga mawar putih sudah kelihatan dari jauh. Sangat cantik seperti anak patung. Lirikan matanya itu amat mengoda bagi sesiapa sahaja yang melihatnya. Hidungnya yang mancung itu tidak henti menjadi daya tarikan orang ramai. Baju pengantin berwarna putih mutiara itu dari tadi tidak henti dari berkibar-kibar ditiup angin.

Amira tersenyum setelah melihat Muzaimi dari jauh. Dia tidak datang ke arah Jimmy hanya berdiri di situ menunggu Muzaimi datang ke arahnya. Sebaik sahaja Muzaimi sudah berdiri tepat ke arahnya Amira tersenyum lantas menyalam tangan suami yang sudah sah itu dengan penuh rasa sayang.

HANYA RINDU |BL| (COMPLETED)Where stories live. Discover now