42

1.1K 35 7
                                    

Sudah seminggu berlalu, Muzaimi masih lagi tidak dapat terima hakikat bahawa insan yang dia sayang telah pergi untuk selamanya. Bebannya makin bertambah. Apa yang berlaku dia salahkan dirinya sendiri. Muzaimi jadi kemurungan dan hanya mampu mengurung diri di dalam rumah tanpa mahu diganggu sesiapa pun termasuklah isterinya.

Namun, Sharifah Amira faham dengan keadaan suaminya itu. Dia juga turut bersedih setelah kehilangan Amir. Baru sahaja dia berangan mahu menjaga Amir bersama-sama Muzaimi sebagai adiknya angkatnya namun semua anggannya itu musnah berkecai. Apakan daya? kehidupan sebagai hamba Allah harus diteruskan.

"Amir, maafkan saya kalau saya tahu benda nak jadi saya takkan buat perangai macam ni. Maafkan saya." Muzaimi berkata seorang diri seperti orang gila. Dia tidak henti termenung di atas katilnya sambil berharap Amir akan kembali. Bayangan Amir meninggal di hadapan matanya masih jelas terpampang di mindanya.

TOK! TOK! - Bunyi pintu rumahnya diketuk dari luar.

Muzaimi mengabaikan sahaja bunyi ketukan itu. Berat badannya untuk bangun dari katil itu. Matanya dipejam serapat yang mungkin.

"Assalamualaikum! Jimmy?! Ada kat rumah tak? Ini akulah Haikal kawan Amir!" Jerit Haikal dari luar rumah.

Membutang mata Muzaimi setelah mendengar nama 'Amir' disebut. Dia baru teringat siapa Haikal. Kawan rapat Amir tiga tahun lepas. Perlahan-lahan dia turun dari katil dengan penuh rasa malas.

Satu per satu anak tangga dituruninnya perlahan-lahan dengan rasa malas. Kepalanya terasa pening setelah menangis tanpa henti selama seminggu.

Pintu di buka.

Jelas terpampang wajah lelaki sebaya Amir memakai cermin mata dan baju berwarna hijau tua itu berdiri tepat di hadapan pintu rumahnya. Mata Muzaimi juga merenung anak patung beruang putih yang berada di dalam beg galas bewarna biru tua itu. Muzaimi memandang sekilas memang betul itu anak patung beruang putih milik Amir. Wajah Haikal ditenung kembali olehnya.

Haikal merenung tubuh Muzaimi yang makin susut dan tidak terurus itu dari atas hingga ke bawah.

"Kau tak mandi seminggu ke apa ni? Busuk gila!" Kata Haikal dengan muka berkerut.

"Hmm, ada apa nak jumpa aku?" Tanya Muzaimi perlahan.

"Hm, nah." Haikal menyerahkan kotak itu kepada Muzaimi dengan senyuman tawar. Kemudian anak patung beruang putih yang berada di dalam beg galas berwarna biru tua itu diserahkan kepada Muzaimi juga.

Muzaimi merenung sahaja kotak itu tanpa ada rasa ingin mengambil kotak itu.

"Kotak apa ni?" Tanya Muzaimi dengan suara garaunya. Matanya hanya merenung tepat ke arah kotak itu.

"Ini harta terkahir Amir. Ini je kenangan yang aku ada masa Amir masih hidup. Aku harap kau dapat simpan pulak benda ni sebab aku dah tak sanggup. Tugas aku dah selesai. Amir, kawan aku tu dah tak ada."

Muzaimi jadi cuak setelah mendengar kata-kata Haikal. Kata-kata Haikal benar-benar menyentakkan hatinya. Perlahan-lahan Muzaimi menyambut kotak itu dari tangan Haikal. Direnungnya lama kotak putih itu walaupun dia tidak tahu apa isi dalam kotak tersebut.

"Nanti kau bukaklah. Aku dah nak balik." Kata Haikal dengan nada dingin. Dia mula memusingkan tubuhnya untuk pergi.

"Thanks." Ucap Muzaimi seadanya.

Haikal berhenti melangkah.

"Tolong mandi, tolong makan, tolong jaga kesihatan. Aku rasa Amir tentu tak suka tengok kau jadi tak terurus macam ni." Kata Haikal dengan nada serius. Dia mula melangkah pergi lagi.

Muzaimi hanya mampu terdiam di sebalik daun pintu.

"Oh! lupa lagi satu." Haikal berhenti melangkah lagi.

HANYA RINDU |BL| (COMPLETED)Where stories live. Discover now