BAB 3

3.1K 107 1
                                    

"Asyraf ibu nak tanya ni,asy dah ada teman istimewa ke belum?"tanya puan syifa.

"Lah ibu ni dah kenapa?aku tergesa-gesa balik sebab dia kata ada hal penting tup tup nak tanya ni je!"monolog asyraf sendiri.

"Asy ibu tanya ni,jawablah!"Gesa puan syifa.

"Hahaha apa punya soalan lah ibu tanya ni?asy  tak ada masa  kalau bab-bab cinta ni ibu."balas asyraf selamba.

"Asyraf fahmi,mana boleh macam tu.Asy kena fikir juga masa depan asy.Hah sekarang asy dah 25 tahun hah elok dah tu nak dirikan rumah tangga."bebel puan syifa.

"Apa Ibu ni?asy tak pernah terfikir pun nak bercinta bagai apatah lagi nak fikir pasal berumah tangga apa semua ni tolonglah ibu faham asy buat kali ni."balas asyraf sedikit berang.

"Salah ke kalau ibu nak asy kahwin?salah ke ibu nak tengok anak ibu bahagia?asy ibu tahu asy busy kadang asy balik rumah mesti bosankan?kalau asy kahwin nanti,balik rumah nampak muka manis isteri terus hilang penat.Lepastu balik rumah penat penat isteri sambut buat air,masak hah lepastu dia boleh urut asy hm asy taknak ke bahagia ada keluarga sendiri?maksud ibu ada anak bini?takde lah balik nanti rumah tu sunyi je hah boleh ibu timang cucu hm."ujar puan syifa panjang lebar.

"Ibu bukan asy taknak tapi calon pun tak ada.Ibu nak kahwin ni bukan benda boleh buat main,asy kena cari yang betul betul faham asy supaya dia boleh hidup dengan asy buat selama-lamanya dan boleh bahagia hingga akhirat."balas asyraf.

" asyraf takda calon ke asyraf tak boleh move on dengan delina?"soal puan syifa

"Ibu,please asyraf dah lama lupakan dia." Balas asyraf

"Ibu tak kira lah apa sekali pun alasan asy kali nih yang pasti ibu nak dalam masa sebulan dari sekarang asy kena cari calon menantu untuk ibu kalau tak,ibu sendiri yang cari untuk asy.keputusan ibu muktamad!"ujar puan syifa tegas dan berlalu ke biliknya.

"Ish apa ibu ni main paksa-paksa asyraf!Dekat mana nak cari calon menantu kat ibu dalam masa sebulan?ni  bukannya nak cari baju yang bila-bila boleh pilih dan beli."jerit asy dari bawah supaya mamanya boleh dengar.

"Hish ibu ni hampeh betul mana aku nak cari perempuan untuk buat bini.Dibuatnya nanti ibu cari yang gigi ke depan hah sudah!masaklah kau asyraf."monolog asyraf seorang diri sambil mengusutkan rambutnya.(bayangkan ye gais)

Sedang asyraf tengah kusut matanya terpandang seorang perempuan datang ke arahnya dengan membawa sebiji mug air.

"Abang asy okay tak ni?serabut je anis tengok."sapa anis sambil tersenyum.

"Hm mana tak serabutnya ibu tu la suruh cari dekat dia menantu dalam masa sebulan kalau tak jumpa juga aku kena kahwin dengan pilihan dia.Hell no!"balas asyraf tegas.

"Lah tu je ke?cari je la haha."balas anis sambil ketawa.

"Amboi kau ingat senang ke?dibuatnya aku jumpa perempuan kaki kikis eiii taknak aku."balas asyraf bengang.

"Lah kalau susah sangat terima je la cadangan mama apa susah."balas anis.

"Terima jelah!terima jelah!"ajuk asyraf dengan muka annoying.

"Susahlah cakap dengan kau ni!"bentak asyraf lalu meninggalkan gadis itu sendirian.

"Perempuan semua sama!semua nak kena ikut kepala diorang je."monolog hati asyraf.

"Wah wah wah!tinggal  aku macam ni je.Hmm marah-marah pun minum juga air aku buat ni."monolog anis sendirian sambil kerling ke mug tadi.

.   .   .

Sedang kusyuk anis memerhati kolam itu untuk tenangkan fikiran tiba-tiba dirinya disapa seseorang.

"Weh dah seminggu kau kat sini tapi aku masih tak kenal kau.Nama panjang kau sebenarnya apa?apa motif kau sebenarnya masuk dalam keluarga aku?"tanya asyraf.

"Hish awak ni kot ye pun bagilah salam dulu ni tak!main sergah je."marah anis.

"Soalan aku kau tak jawab lagi!"ujar asyraf.

"Okay fine!Nama panjang saya Anis syaza bin Shahmi.Umur saya 22.Saya budak lepasan diploma." anis memperkenalkan dirinya.

"Cantik nama dia,umur aku dengan dia pun tak beza jauh."desis hati asyraf

"Macam yang aku tanya tadi apa motif kau?mana family kau?"tanya asyraf bertubi tubi.

"Saya membesar tanpa kasih sayang orang tua sebab dari kecil saya hanya membesar dengan tok saya,tapi lepas je tok saya meninggal saya tinggal dengan maksu saya.Kalau awak nak tahu selama saya duduk dengan dia ibarat saya dijaga oleh orang asing yang bukan darah daging saya haha.Sebenarnya orang luar tu lagi berhati perut dari darah daging saya sendiri."terang anis dengan mata yang berkaca.

Asyraf terkedu
"Jadi selama ni kau tak pernah jumpa parents kau?"tanya asyraf.

Anis hanya mengangguk.

Suasana di tepi kolam itu begitu sepi.setelah mendapat kekuatan barulah anis sambung ceritanya.

"Selama ni duit untuk bayar yuran ataupun duit makan saya hanya harap duit kerja sambilan je.Lepas je habis diploma saya hilang kerja sebab owner kedai tu dah meninggal dan tak ada orang nak ambik alih dan kedai tu dah nak tutup.Balik je rumah maksu saya halau saya dia cakap dia dah taknak jaga saya dia cakap saya menyusahkan,saya bawa malang haha awak boleh bayangkan tak?selama ni saya tak pernah pinjam satu sen pun dengan dia apatah lagi nak minta duit,tak pernah awak tak pernah."sambung anis lagi sambil air matanya mengalir.

Asyraf terkedu lagi sekali apabila melihat reaksi gadis itu yang menangis tersendu-sendan.

"Apa aku nak kena buat ni?aduh kau ni asyraf cari pasal lagi!"marah asyraf kepada dirinya.

"Perasaan saya masa tu bercampur baur awak!kepala otak saya bercelaru!yang terlintas dalam kepala otak saya masa tu hanya nama syaqira dengan aunty syifa.Sampai je bas stop berdekatan saya tenangkan diri saya lepastu saya kuatkan semangat untuk call qira dan ceritakan segalanya.Dan syaqira minta saya datang rumah untuk tinggal dekat sini atas keizinan mama."sambungnya lagi.

"Sampai je depan rumah mama ajak saya masuk.Dia tak bagi saya kerja sebab dia nak ajak saya duduk dekat rumah ni buat selama-lamanya.Malam tu mama cakap ada orang yang akan join kami makan malam saya tertanya tanya siapa orang tu.Lepastu awak pun sampai dengan muka dingin.Masa tu saya takut sangat-sangat,saya takut awak tak terima kehadiran saya dalam rumah tu.Lepas tu saya terkejut sangat bila mama cakap nak ambil saya jadi anak angkat dia.Sumpah saya tak pernah terfikir pun nak jadi anak angkat dia.Masa tu saya takut awak dengan  mama akan gaduh teruk sebab saya tapi alhamdulillah semuanya baik baik saja bila awak tak melenting teruk."ucapnya lagi setelah tangisannya reda.

"Kau terasa ke?kalau kau terasa aku minta maaf ye?"tanya asyraf dengan perasaan yang bersalah.

"Takpe la benda dah lepas dah pun hehe."balas anis.

"Hm lepastu?sambung la lagi.em jap kau tak nak cari ke family kau?diaorang masih hidup ke?"tanya asyraf.

.  .  .

DONE 1076 WORDS FOR TODAY✔

SENDU PART NI HAHA

MRS ASYRAF ©Where stories live. Discover now