BAB 26

1.9K 65 2
                                    

Ting tong ting tong!

Anis memandang sepi pintu rumahnya.Dan mula memanggil abangnya.

"Abang!"jerit anis.

"Hish mana abang ni!orang malaslah nak jalan."bebel anis sendirian.

Dia menghampiri pintu itu.Dan membukanya.

Terkaku anis apabila melihat lelaki di luar rumahnya.

"Sayang."panggil asyraf.

"Buat apa datang sini?"tanya anis.

"Abang datang nak ambik sayanglah."balas asyraf.

"Buat apa?nak bawak saya tinggal sekali dengan isteri baru awak?huh jangan haraplah."ujar anis dengan sinis.

"Tak sayang,dengarlah penjelasan abang dulu.Abang dengan delina takda apa-apa pun."rayu asyraf.

"Nak dengar apa lagi asyraf?semua dah terang lagi bersuluh sekarang ni awak nak saya suluh apa lagi?"ujar anis dengan nada yang tinggi.

"Please sayang,abang dengan dia takda apa-apa pun yang sayang tengok tu semua tak betul."ujar asyraf.

"Percayalah."sambungnya lagi.

"Tak ada apa-apa konon habis tu kenapa dia boleh mengandung?dah la asyraf saya dah muak.Dah takda apa awak nak jelaskan dekat saya semuanya dah musnah kerana sikap awak!"balas anis.

"Abang tahu abang salah sayang,tolonglah maafkan abang,kali ni abang betul-betul nak tebus balik kesilapan abang."rayu asyraf.

"Dah la asyraf,pergi baliklah.Bencilah saya dengan awak ni."arah anis.

"Abang tak nak balik selagi sayang dan anak kita tak balik sekali dengan abang."ujar asyraf dengan keras.

"Anak?baru sekarang sedar yang awak ada anak?eh bukan awak dah tak pedulikan kami?huh hipokrit."jerit anis.

"Ya Allah sayang,abang tahu abang salah tapi tolonglah bagi abang peluang.Please."rayu asyraf dan meraih tangan anis.

"Lepaslah!"jerit anis dan merentap tangannya.

Puan aisyah dan Tuan shahmi yang  mendengar jeritan itu segera mendapatkan anis.

"Apa kecoh-kecoh ni anis?"tanya tuan shahmi.

Matanya memandang asyraf dan anis bersilih ganti.

"Hah asyraf ada apa datang sini?"tanya tuan shahmi.

"Asyraf jumpa isteri asyraf pa!"jawab asyraf.

"Meh masuk dulu,bincang dekat dalam.Nanti apa pula kata jiran."arah tuan shahmi.

"Tak payahla papa!anis tak nak tengok muka dia."bantah anis.

"Anis,tak baik cakap macam tu.Macam mana sekalipun dia  masih suami anis,syurga anis tu."sergah puan aisyah.

"Kenapa semua orang  tak faham anis hah?"anis mula memberontak.

Semua di situ terkejut dengan tingkah Laku anis yang tak beradab tadi.

"Ni kenapa bising-bising ni?"tanya haris yang baru turun.

"Tanyalah diani."balas anis sambil menunjuk ke arah asyraf.

"Dia tu suami awak anis!"sergah puan aisyah.

"Bencilah!"jerit anis dan mula naik ke bilik.

"Ya Allah dugaan apa lagi kali ni?"bisik hati anis.

"Anis!anis!"panggil haris.

"Sudahlah tu haris,meh sini kita bincang sekali."arah tuan shahmi.

Haris akur.

"Hah asyraf apa dah jadi ni?"Tanya tuan shahmi .

asyraf menceritakan segalanya kepada tuan shahmi dan dia juga telah mengaku kesilapannya.

"Takpa la asyraf,kami ni pun manusia biasa jadi takda sebab kami nak hukum kamu.Pergilah asyraf,pergi pujuk anis.Bawalah berbincang."arah tuan shahmi.

"Lepasni jangan ulangi kesalahan kamu lagi."sambung tuan shahmi.

"Baiklah pa.Asyraf minta diri dulu."pinta asyraf untuk naik ke bilik.

"Ye lah."balas tuan shahmi.

"Goodluck brother!"haris memberi semangat kepada adik iparnya.
. . .

Anis menangis teresak-esak di atas katil.Terdengar pintu di kuak terus terhenti tangisannya.

Dia menoleh ke belakang dan berpaling semula ke depan.

"Sayang..."panggil asyraf.

"Jangan panggil aku sayang,aku jijik!"ujar anis.

"Maafkan abang."pinta asyraf.

"Dah terlambat la asyraf!aku dah biasa hidup tanpa kau jadi biar aku teruskan kehidupan aku macam ni."balas anis.

"Please sayang,kalau bukan untuk hubungan kita buatlah untuk anak kita ni."pujuk asyraf.

"Untuk apa?nak pergunakan budak ni pulak?tak cukup ke dulu  kau dah pergunakan aku."balas anis.

"Ye sayang abang mengaku abang salah,tapi abang ikhlas terima sayang dalam hidup abang."terang asyraf.

"Penipu!"jerit anis.

"Tak sayang."balas asyraf.

Dan dia mula mendekati anis.

"Stay away from me!"arah  anis tapi asyraf mengabaikannya.

Semakin dekat asyraf mendekati anis.

"Pergilah!"jerit anis.

Kini tinggal beberapa inci saja kedudukan anis dan asyraf.

Akhirnya asyraf menarik anis ke dalam pelukkannya.

"Lepaslah!"anis meronta ronta di dalam dakapan asyraf.

"Shuuu...Lepaslah sayang lepaskan segala-galanya. Pukul lah abang sekuat mana sayang nak asalkan sayang puas."ujar asyraf sambil mengelus rambut anis.

"Awak penipu,awak janji nak jaga saya.Awak cakap awak cintakan saya,awak cakap awak sayangkan saya tapi mana semua kata-kata awak tu asyraf?"luah anis sambil memukul dada asyraf.

"Tak sayang,apa yang abang cakap tu semua betul!abang memang sayang dan cintakan awak anis.abang sayang awak dan anak kita."luah asyraf.

"Awak abaikan kami,awak buang kami!"luah anis lagi.

"Awak yang minta kami pergi."sambungnya lagi.

"Tak sayang,abang tak pernah buang sayang dan anak kita!"balas asyraf.

"Penipu."

Asyraf menggendong anis ke katil dan membaringkan anis di atas katil.

Anis hanya diam.sejujurnya dia pun rindukan suaminya.

"Abang tak pernah buang sayang dalam hidup abang dan abang akan pastikan yang benda tu takkan berlaku."ujar asyraf sambil memeluk anis.

"Tipu."balas anis perlahan.

"Shuu rehatlah sayang,kejap lagi kita sambung okay?"ujar asyraf.

"Taknak!"bantah anis dan berura-ura nak bangun.

"Please sayang,abang penat sangat sekarang ni dah banyak hari abang tak tidur sebab rindukan anis.So sekarang ni abang nak tidur puas-puas."paksa asyraf.

"..."anis hanya membisu.

"Ada aku suruh kau rindu aku?"gumam anis dalam hati.

Akhirnya anis tertidur juga dalam dakapan asyraf.

.  .  .

So Drama

MRS ASYRAF ©Where stories live. Discover now