Keluar saja anis dari tandas dia di tegur oleh asyraf.
"Kau mengadu apa dengan abang kau?"kasar sahaja persoalan itu.
"Tak mengadu apa-apa pun."balas anis.
Asyraf mendekati anis.
"Kau tak payah menipulah.Kalau kau tak mengadu macam mana abang kau boleh tahu hubungan aku dengan delina!"tengking asyraf.
"Delina?oh jadi nama dia delina la."desis hati anis.
"Awak tak payah nak tuduh-tuduh saya eh!saya tak pernah ambik kisah pun pasal awak selama ni."balas anis.
"Untuk pengetahuan awak,saya tak kisah kalau awak nak kahwin lain sekali pun asalkan lepas saya beranak awak ceraikan saya dan jangan sesekali ambik tahu pasal saya dan anak saya!"sambung anis.
"Heh perempuan,kau ni memang tak sedar diri!kau lupa ke siapa yang kutip kau?kau ingat aku kisah dengan anak dalam perut kau tu?okay kalau kau nak aku ceraikan kau...kau tunggulah nasib kau nanti."ujar asyraf tanpa fikir panjang.
"Awak jangan nak ungkit kisah lama la asyraf! Awak memang dayus asyraf awak tak layak jadi suami saya."balas anis sambil menangis.
Tergamak asyraf nak lepaskan dia!
"Kurang ajar kau ni perempuan."jerit asyraf dan menampar pipi anis.
"Awak tampar saya?haha awak ingat asyraf sekali awak lepaskan saya sampai bila-bila awak takkan dapatkan saya balik!merayulah sebanyak mana pun saya tetap takkan terima awak."balas anis dan berlalu pergi ke bilik sebelah.
Di dalam bilik itu anis menangis sepuas-puasnya.
Asyraf pula sedang mengusutkan rambutnya setelah mendengar ayat anis tadi.
"Argh sial!"jerit asyraf.
Dia keliru sama ada delina atau anis.
. . .
Kini cukup 3 minggu selepas kejadiaan itu.Kandungan anis telah cukup 8 bulan.
Anis dan asyraf masih dingin walaupun tinggal sebumbung.
Hubungan asyraf dan delina semakin akrab.
Ting tong ting tong!
Anis menuju ke pintu dan membuka pintu itu.Terpampanglah wajah delina.
"Em hi!"sapa delina.
"Ye?"sahut anis.
"Boleh i masuk?"tanya delina.
"Awak sapa?"tanya anis.
"I delina,bakal madu you."jawab delina.
"Oh masuk la."balas anis dengan senyuman yang palsu.
"I ada benda nak bagitahu you."ujar delina.
"Apa ye?"tanya anis.
"I dengan asyraf nak kahwin hujung minggu ni i harap you setuju ye?"ujar delina.
"Oh takpa la lagipun saya dengan dia dah tak lama."jawab anis dengan selamba.
"Really?i'm sorry to hear that."jawab delina pura-pura sedih.
"Em i ada benda nak bagitahu you."sambungnya lagi.
"Apa?"tanya anis.
"You tahukan i cinta pertama asyraf?i nak mengaku dengan you sebenarnya i dengan asyraf dah banyak kali terlanjur sebab tu kitaorang nak kahwin dan sekarang ni i'm pregnant."ujar delina dengan ceria.
Tak malu betul hahaha.
"Oh really?semoga baby awak sihat-sihat sahaja.Semoga awak dan asyraf bahagia."balas anis.
"Em tu je kot takpe la i nak balik dah."ujar delina dan berlalu pergi.
Tapi dia sempat meninggalkan sebuah sampul surat.senyuman sinis terukir di bibirnya.
Tanpa dipinta air mata anis jatuh dengan sendiri apabila melihat gambar yang diberi oleh delina.
"Sampai hati awak asyraf sampai hati awak!saya benci awak."jerit anis.
Dia menghubungi abangnya.
"Hello?"sapa haris.
"Hiks hiks hiks abang,anis tak kuat,anis dah mengalah."ujar anis.
"What's wrong anis?"tanya haris.
"Anis nak bercerai dan anis nak tinggalkan dia."balas anis.
"Anis nak pergi jauh dari sini.Tolonglah anis abang."pinta anis.
"Ye la sayang,tunggu abang sampai."pesan haris.Risau dia dengan keadaan adiknya yang sarat mengandung itu.
Sebelum dia meninggalkan rumah itu sempat dia meninggalkan nota untuk asyraf.
Dear husband,
Thank you sebab selama ni awak pernah bahagiakan saya.Terima kasih juga sebab awak pernah ceriakan hari-hari saya.Jujur saya cakap saya dah mula sayangkan awak lagi-lagi bila kita dah ada junior hehe.Tapi takpa lah awak walaupun itu semua hanya pinjaman buat saya,saya terima.Saya nak minta izin untuk pergi jauh dari awak supaya saya dapat lupakan awak.Takpa awak lepas je saya bersalin nanti kita bercerai ye?hm bercerai?saya tak pernah terfikir nak berpisah dengan awak tapi takpa la saya taknak awak menderita hidup dengan saya.
Saya doakan awak bahagia dengan delina dan bakal anak awak dengan dia
Halalkan makan minum saya:)
Maafkan saya sebelum saya bersalin nanti.Segala kesilapan awak saya dah maafkan.Your wife,
Anis"Selamat tinggal."ucap anis sebelum masuk ke dalam kereta.
Haris memandang adiknya yang sedang menangis itu.Sayu hati dia melihat keadaan adiknya itu.
"Kau dah buat silap bro!"bisik hati haris.
Ayokk anis dah pergi.
YOU ARE READING
MRS ASYRAF ©
ActionANIS SYAZA,seorang yang lemah lembut,baik hati dan peramah.Hidupnya dari kecil lagi tidak pernah merasa kasih sayang dari ibu bapa.Kini,setelah dia dewasa dia bertekad untuk mencari ibu bapa kandungnya. ASYRAF FAHMI,seorang lelaki dingin dan panas b...