"Hm tipulah kalau saya cakap saya tak nak cari,diorang darah daging saya.Saya nak masa saya kahwin nanti ayah saya jadi wali.Saya nak sangat family saya ada dengan saya sekarang ni tapi itu semua hanya impian sahaja.Dulu saya pernah tanya nenek mana parents saya?nenek cuma cakap yang suatu hari nanti diorang akan cari saya dan nenek cakap diorang masih ada."terang anis dengan air mata yang sudah berkaca.
"Saya teringin nak ada family yang bahagia macam orang lain."luah anis dengan tangisannya yang tadi mula reda kini kembali.
Asyraf mati kata melihat anis yang begitu lemah dalam tangisan itu tanpa banyak kata asyraf menarik anis dalam pelukannya.
"Shuuu aku tahu kau sedih,nangislah sepuas-puasnya aku ada dengan kau.Percayalah selagi kau dalam keluarga ni kau akan dapat kasih sayang yang sebanyak mungkin dan lepasni mungkin kau akan dapat kebahagiaan kau yang sepatutnya."pujuk asyraf lembut sambil mengusap kepala anis.(woi asyraf buka halal lagitu!)
Setelah lama dalam keadaan macam tu,tangisan anis pun semakin reda dan kedua-duanya telah tersedar atas kelakuan mereka.Akhirnya asyraf melepaskan pelukkan itu.
"I'm sorry."ujar asyraf secara tiba tiba.
"Untuk?"tanya anis.
"Peluk kau tadi.Aku tau aku bukan mahram kau tapi tu je cara supaya aku dapat salurkan kekuatan untuk kau."balas asyraf.
"Em it's okay,salah saya jugak sebab terlalu ikut emosi sampai awak bertindak macam tu.Saya minta maaf ye?"balas anis dengan menundukkan mukanya.(mana taknya dia tak berani nak pandang asyraf)
"No,salah aku sebab peluk kau dulu."balas asyraf takmau mengalah.
"No,salah saya sebab menangis teruk sangat."balas anis lagi.
"Aku"
"Saya"
"Aku"
"S.A.L.A.H. S.A.Y.A"
"ISH SUSAHLAH CAKAP DENGAN KAU NI!"
"Hm okay fine!salah kita dua.Kau salah aku pun salah okay?settle?"ujar asyraf untuk meredakan perbalahan manja mereka itu.
"Hehe betul tu sama sama salah."balas anis.
P/s:Gais tu lah perbezaan lelaki dengan perempuan.Yang perempuan tak pernah nak mengalah.Yang lelaki pulak asyik nak melawan je,Last last mengalah juga.
Well women always become a "winner"
"Dah la pergi masuk tak elok anak dara duduk luar lama lama."arah asyraf.
"Yela,awak tu pun masuk jugak tak elok duduk luar lama lama nanti nyamuk mengorat hehe."balas anis lalu meninggalkan asyraf.
"Eh budak ni nakal betul!aku terkam apa tak dapat."ujar asyraf seorang diri.
. . .
2 MINGGU KEMUDIAN
"Hah asy dah jumpa ke calon menantu untuk ibu?"tanya puan syifa sambil menanti jawapan anak sulungnya.
"Hehe see my level la ibu,mestilah dah jumpa.Calon ni bukan kaleng-kaleng la ibu.Mesti ibu tak reject punya."balas asyraf dengan riak.
"Eleh ada-ada la kamu tu."balas puan syifa.
Tersenyum sendirian asyraf bila ibunya menyoal isu "bakal menantu" dan semestinya dalam kepala otaknya asyik memikirkan tentang gadis yang mencuri hatinya itu.
[Throwback sehari selepas kejadian malam itu]
"Syaza!"sapa asyraf .
"Eh,awak!"balas anis.
"Kau dah berpunya?"tanya asyraf dengan selamba padahal dalam hati dah berdebar.
"Hah?"balas anis bingung.
"Maksud aku dah taken ke belum?"tanya asyraf.
"Apa punya soalanlah awak ni, saya ni sapa je yang nak?hahaha"balas anis .
"Weh dia boleh gelak aku dah berdebar ni."monolog asyraf sedirian dalam hati.
"Em aku ada benda nak bagitahu kau ni,aku harap kau tak memberontak eh?"ujar asyraf.
Dup dap dup dap
(Degupan jantung mereka berdua dah tak terkawal)"Haih suspend la awak ni!hah cakap la apa yang penting sangat ni?"tanya anis.
"Aku sebenarnya..."terhenti sekejap percakapan asyraf.Setelah memastikan tiada apa-apa di sekeliling mereka baru dia teruskan.
P/s:takut adik dia dengar.Jatuhlah maruah dia kalau syaqira dengar dah la tuh nanti ada je bahan si adik nak kenakan si abang.
"Aku sebenarnya nak kau jadi bini aku serta ibu kepada anak anak aku boleh?"permintaan asyraf itu membuatkan anis terkelu.
"Hah?awak janganlah melawak tengah-tengah malam ni."balas anis.Mana taknya crush lamar woi!
"Kau ada nampak aku main-main ke?"ujar asyraf dengan dingin.
"Awak nak kahwin ni bukan benda yang main-main tau.Kalau awak nak kan saya pastikan awak ikhlas terima saya.Lagipun awak tak cintakan saya boleh ke kita bahagia?Awak rasa dengan tak wujudnya perasaan itu akan kekal kah perkahwinan kita itu nanti?"ujar anis panjang lebar.
"Syaza,pasal benda ni bukan benda main la aku nak kahwin dengan kau!aku rasa keputusan aku ni tak salah.Lagipun perasaan cinta dan sayang tu boleh dipupuk lepas kahwin.Aku janji bila kau jadi isteri aku nanti aku tak akan tinggalkan kau,aku tak akan lukakan kau.Aku janji aku akan bahagiakan kau."ujar asyraf panjang lebar dengan bersungguh sungguh.
"Tapi awak..."terputus percakapan anis.
"Takde tapi-tapi aku nak kau so kau kena terima jugak please la.Kau bagi aku peluang untuk bahagiakan kau,dan aku akan bagi kau peluang untuk buka pintu hati aku.Lepastu kita sama sama pertahankan rumah tangga kita ye?"ujar asyraf dengan penuh berharap.
"Baiklah kalau awak dah cakap macam tu,i'll keep your words!kalau awak lukakan hati saya,kalau awak hancurkan kepercayaan saya,awak sia siakan peluang saya,saya tak janji kalau awak masih ada ruang di hati saya."balas anis dengan tegas dan penuh pengharapan agar laki itu boleh melakukan apa yang telah diperkatakan.
[End throwback]
"Jauh termenung anak ibu ni dah sampai mana?butik?pelamin?ke dah labour room?"usik puan syifa.
"Ish ibu ni ke situ pulak dia lambat lagi nak masuk labour room.Naik pelamin pun belum."balas asyraf.
"Boleh ibu nak tengok gambar bakal menantu ibu?"tanya puan syifa.
"Amboi ibu tak sabar-sabar."bidas asyraf.
"Olo yelah,ibu nak naik tidur dah ni."ujar puan syifa dan berlalu pergi setelah mendapat anggukkan dari anaknya.
"Em baik aku keluar jumpa budak-budak lahanat tu entah pesta apa diorang buat."bisik hatinya.
. . .
Done 937 words✔
Wuu asyraf dah lamar anis😍
YOU ARE READING
MRS ASYRAF ©
ActionANIS SYAZA,seorang yang lemah lembut,baik hati dan peramah.Hidupnya dari kecil lagi tidak pernah merasa kasih sayang dari ibu bapa.Kini,setelah dia dewasa dia bertekad untuk mencari ibu bapa kandungnya. ASYRAF FAHMI,seorang lelaki dingin dan panas b...