BAB 6

2.5K 91 2
                                    

Harini cukup 1 bulan tempoh untuk asyraf cari calon untuk dijadikan isteri a.k.a bakal menantu ibunya.

Nampak sahaja kelibat kereta asyraf,puan syifa tergesa-gesa pergi depan pintu untuk menyambut asyraf.

"Hah asy!macam mana?mana menantu ibu?"serbu puan syifa.

Asyraf hanya ketawa kecil melihat aksi mamanya itu macam budak budak.APOOOO!

"Ish mama ni!cuba bagi asy duduk dulu.Haih tak menyabar betul."ujar asyraf.

"Ye la,asy kata dah jumpa!hah ni mana dia?tak nampak pun?apooo?"balas puan syifa.

"Ish ibu ni,dia ada ja kat sini.Kejap lagi turunlah tu."balas asyraf selamba.

Puan syifa memandang asyraf dengan pandangan yang sukar untuk ditafsirkan.

"Asyraf fahmi,ingat ibu ada masa ke nak layan lawak bodoh kamu ni!"balas puan syifa dengan nada geram.

"Puan syifa,puan ingat saya ada masa nak buat lawak?berapa kali nak ulang yang bakal menantu puan tu ada je kat sini?"balas asyraf .

Bila asyraf guna gelaran maknanya dia serious.puan syifa faham benar dengan perangai anaknya itu.

"Takkan anis pulak!"getus hati puan syifa.

"Samekom semua!"sapa syaqira dengan riang.

Puan syifa memandang sepi anak gadisnya itu kemudian matanya jatuh pada anak angkatnya itu.

"Hah meh duduk sini.Abang ada benda nak bagitahu."arah asyraf.

Setelah semua mengambil tempat asyraf memulakan perbicaraannya.

"Em ibu kan haritu asy ada cakap yang asy dah jumpa calon menantu kat ibu kan?hah sekarang ni dia dah ada kat sini dekat depan ibu ni."ujar asyraf.

"Hah?"terkejut puan syifa dengan kenyataan anaknya itu.

"Asyraf jangan cakap asy nak kahwin dengan adik asy sendiri!sumbang mahram tu asy kalau ye pun takda calon janganlah ambik adik kamu tu ya Allah apa nak jadi ni asyraf fahmi!"ujar puan syifa dengan geram.

Terlopong asyraf dengan balasan mamanya itu.Kemudian diikuti tawanya.

"Hahaha ibu dah kenapa?takkan asy nak kahwin dengan budak sengal ni hahaha ibu orang yang asy maksudkan tu anis syaza binti shahmi."balas asyraf.

"Hah?anis?betul ke ni?"puan syifa meminta kepastian anis,setelah mendapat anggukan gadis itu dia memeluk gadis itu.

"Wow wow wow!what's going on?aperrrsalll syaqira taktahu apa-apa pun?sampai hati kau anis tak bagitahu aku pun!"ujar syaqira sedikit berjauh hati.

"Eh,bukan dia taknak bagitahu tapi abang yang paksa dia tutup mulut!kau tu nanti bukan boleh percaya,cepat je sampai dekat mama."sampuk asyraf.

Anis hanya senyum saja melihat dua beradik itu.

"Eleh abang ingat syaqira macam tu ke?sekarang syaqira dah berubahlah"balas syaqira sambil membuat mulut muncung.

"Alolo sian adik abang ni...abang melawak je dah la takmau muncung-muncung ni."pujuk asyraf.

Syaqira terus gelak besar diikuti puan syifa dan anis.

Segala tanda tanya puan syifa sudah terjawab.Dan dia amat berpuas hati dengan pilihan asyraf itu!kerana anis adalah calon menantu yang dia inginkan.

RUMAH AHLI MAFIA

"Woi!"sapa adam kepada gengnya.

"Woi!"balas gengnya.

"Korang rasa sapa eh perempuan tu?"tanya adam.

"Perempuan mana pulak kau ni!"balas lucas.

"Kau stalk aku eh?"balas andi tiba-tiba (tiber)

"ish bodoh apa korang ni!aku maksudkan sapa perempuan yang dapat buka hati boss beku korang tu!"ujar adam dengan bengang.(susah dapat geng bendul macam ni)

"Ha.ha.ha.ha memang kitaorang tahu pun kan?"balas andi selamba.

"Aku rasa perempuan tu rabun kot."kutuk haris .

"Tak tak tak!aku rasa perempuan tu kena paksa tu.Ye la dia mana kenal perempuan mana-mana pun sebelum ni."balas lucas.

"Kau salah tu!dulukan dia pernah bercinta kau lupa ke?"soal haris.

"Oh perempuan tu!aku ingat"balas lucas.

"Ish korang ni!nanti korang tengoklah sapa perempuan tu."sampuk alex.

"Jap korang rasa cantik tak perempuan tu?"sampuk andi dengan senyuman miang.

"Hah kau setan jangan nak menggila!kalau nak mati awal hah buat la perangai gila babi kau tu."haris memberi amaran kepada kawannya itu.

Syafiq yang diam itu hanya menggelengkan kepalanya apabila melihat telatah kawan-kawannya itu sambil minum kopi.

"Hah dah habis mengumpat aku?SETAN SETAN SEKALIAN?"sampuk satu suara yang asing.

Semua mata kat situ memandang ke arah suara itu.

Hampir terkeluar mata mereka kerana terkejut dengan kehadiran jejaka itu.

"Eh abang kiteee bilaa sampai?nak kopi?"ujar adam dengan manja hahaha tau takut.

"Oh boleh tahan lama jugak!sempat gak la dengar korang mengumpat pasal aku amboi korang eh sakan nampak."balas asyraf.

"Alex la ni mulakan!"tuduh adam.

"Woi apa aku pulak?"balas alex.

"Ni korang diam boleh?kang ada yang kena shoot kepala setengah nanti."sampuk syafiq yang tertekan dengan keadaan itu.

Hah habis semua diam tau takut haha.

"Eh kitaorang rindulah dekat kau asy!"ujar lucas tiba-tiba

Biasalah lucas ni perangai mengada ngada.

"Eii geli aku!baru tinggal berapa jam dah meroyan dah la ni aku nak bagitahu aku akan kahwin 2 minggu lagi."balas asyraf.

"Aku nak korang pastikan majlis tu berjalan dengan lancar aku taknak musuh musuh kita buat hal faham?"ujar asyraf dengan tegas.

Semua di situ hanya mengiyakan saja arahan bos mereka itu.

"Dah!pi tidur esok aku ada kerja nak kasi korang."arah asyraf dan berlalu dari situ.

"Weh kau!kenapa atur sangat ni!"jerit haris.

"Aku dengar la bangsat!pergi tidur esok sapa lambat aku tinggal!"balas asyraf sedikit kuat.

"Dia perli akulah tu!"sampuk andi.

"Kan!"sokong haris.(batu api la tu sis hahaha)

"Kau ni kan!"jerit andi.

"Lah tapi bila pikirkan balik betul lah apa yang kau cakap tadi memang kau je la yang selama ni selalu bangun lambat hahahaha!"haris saja nak mengapikan andi.

"Ish kau ni ye la aku tahu la aku selalu bangun lambat."balas andi lalu meninggalkan mereka yang berada di situ.(sentap)

"Aik?takkan sentap kot bro?"ujar haris lagi.

"Hahahahahaha!"semua di situ ketawa dengan kuat kelakar tengok perangai haris yang suka kacau andi itu.

Andi yang mendengar gelakkan kawan-kawannya itu terus menghentakkan kaki dengan kuat nak tunjuk protes la tuh!

DONE 946 WORDS✔

MRS ASYRAF ©Where stories live. Discover now