Di hospital...... ( seminggu kemudian )
Ali sdg duduk di sebelah katil ayahnya smbil memandang ayahnya yg terbaring di atas katil. Keadaan ayahnya agak teruk dgn badan dn kakinya berbalut. Ali hnya mampu memandang dgn perasaan sedih. Dia cuma berhrp yg ayahnya sedar dn kembali sihat seperti dulu.
Ali : Ayah hiskkk.....hisk.....bangunlah. Ali sunyi sgt ayah tk ada kt rumah. Ali minta maaf sbb x dpt nk slmtkan ayah hari tu hiskk.....hisk... Bangunlah ayah. Ali x nk hilang ayah pulak hisk.....hisk.... ( nangis )
Tiba2 pintu wad ayahnya dibuka. Kelihatan Iman memasuki bilik itu smbil membawa plastik berisi makanan. Terlihat Iman berjln ke arahnya, Ali terus mengelap air matanya.
Iman : Adik ok ?
Ali : Ok akak. Mana uncle ? ( pndg Iman )
Iman : Uncle ada mesyuarat dgn mentor. Nnti ptg sikit uncle dtg lah ( senyum ) 😊😊
Ali : Ok.
Iman : Akak ada belikan burger special utk adik. Adik makan ye. Dri waktu rehat tdi adik x makan ( smbil hulurkan plastik burger )Ali pun mengambil burger tersebut lalu memakannya.
Ali : Terima kasih akak 😊😊.
Iman : Sama2 😊😊.Sementara di Akademi MATA......
Alicia dn Rudy dimasukkan ke penjara MATA ats kesalahan mereka. Mereka ditmptkan di sel yg berasingan. Alicia hnya mampu duduk smbil menangis kerana kesal dgn perbuatannya.
Alicia : Ali, aku minta maaf hiskk.....hisk..... Disbbkan aku ayah kau koma. Aku tahu kau x kan maafkan aku tpi percayalah yg aku x berniat nk buat ayah kau smpi cmtu sekali ( nangis ).
Rudy : Alicia, bersabarlah. Ali masih marah lagi tu. Kau igt kau sorang je ke rasa bersalah, aku ni lagi lah. Biarlah dia sejuk dulu lps tu baru kita pujuk dia.
Alicia : MASALAHNYA DIA BLH KE MAAFKAN AKU !!! ( tengking ) Kau tahu tk disbbkan kau ayah Ali koma !!! Dn disbbkan kau hiskk.....hisk.... Ali dh benci pd aku ( nangis ). Klu lah aku tahu bnde ni blh jadi teruk smpi cmni, aku x kan ikut plan kau, kau tahu tk !!! ( marah )
Rudy : Tpi kau x blh nk salahkan aku jugak. Aku x suruh kau serang ayah dia. Plan kita cuma nk kenakan Iman dn Ali. Tpi kau pergi serang ayah dia jugak dh knp ?
Alicia : Jdi kau nk lps tanganlah !!!! Kau nk ckp semua ni berpunca dri aku lah !!! Habis tu kau ?! Kau yg tarik tangan Dr. Ghazali smpi dia hmpir jatuh kt aku kau tahu tk !!! Klu kau nk ckp yg kau cuma pertahankan diri kau, aku pun sama !!!! ( tengking ) Itu sbb aku tolak dia smpi ke tepi jln !!!!Rudy terdiam apabila Alicia berkata begitu. Dia x mampu utk melawan lagi. Dia pun sedar yg dia tlh lakukan kesilapan besar dlm hidupnya. Dia merasakan dirinya teruk dn kejam sgt pd Ali sehinggakan membuatkan ayahnya koma. Sekarang ini, dia dn Alicia di dlm penjara. Mereka digantung drpd menjalankan misi utk tmpoh yg blum ditetapkan lagi. Tiba2 pintu penjara dibuka. Kelihatan G. Rama berjln menuju ke arah kedua2 sel tersebut lalu membuka pintu sel itu.
G. Rama : Kamu berdua ikut saya ke briefing room ( dingin )
A / R : Baik general ( perlahan )Alicia dn Rudy pun ikut general dri belakang. Sesampainya di briefing room, mereka lihat semua mentor, ejen muda dn K. Teras juga berada di situ. Semua ejen muda memandang mereka berdua dgn renungan yg tajam dn marah. E. Ganza yg dri tdi hnya memandang Alicia smbil memegang file Alicia memulakan bicara.......
E. Ganz : Jadi inilah Alicia, pelajar rahsia yg E. Zain selalu puja tu. Salah seorang ejen terhebat di MATA dn mempunyai rekod yg cemerlang dlm semua latihan yg dijlnkan. Kamu juga merupakan ejen paling lama berkhidmat dlm MATA iaitu mula menyertai seawal usia 4 tahun. Kamu juga bkn shj menjadi contoh kpd semua ejen lain bahkan kamu juga merupakan ejen kebanggaan kami semua di sini. Tapi malangnya.....
E. Ganz terus mencampakkan file ke arah Alicia sehingga terkena badannya. Alicia terkejut dgn tindakan E. Ganz tersebut. E. Ganz menyambung......
E. Ganz : MALANGNYA KEBANGGAN KAMI PD KAMU ADALAH SIA2 !!!! ( tengking ) KAMU MALUKAN KAMI SEMUA !!! KAMU BUSUKKAN NAMA AGENSI INI !!! DN YG PALING TERUK SEKALI, KAMU MENCEMARKAN NAMA AYAH ANGKAT KAMU SENDIRI !!! KAMU TAHU KAN YG AYAH KAMU SEORANG EJEN BERPANGKAT GENERAL, SANGGUP KAMU MENCONTENG ARANG PADA MUKA DIA HAH !!!! ( tengking ) SBLUM KAMU BUAT SEMUA NI, KAMU ADA FIKIR TK PERASAAN ALI, IMAN DGN BAPAK KAMU NI ?! 😡😡😡
Alicia : Saya....saya.... ( gagap + hmpir nangis ).
E. Ganz : SAYA APA !!! ( tengking )
Alicia : Saya.....xde niat nk malukan hiskk.....hisk.... semua org hisk.....hisk.... per.....percayalah 😢😢😢
E. Leon : Klu xde niat knp kamu buat perbuatan terkutuk sebegini !!! Selama ini saya bangga dgn pencapaian kamu sbb kamu adelah ejen terbaik tpi sanggup kamu buat Ali dn Iman mcm tu hnya disbbkan mereka rapat !!! ( marah )
E. Ganz : KAMU PULAK RUDY !!! SAYA DH LAMA PERHATIKAN KAMU DRI REKOD LATIHAN SMPI LAH DISIPLIN KAMU. SAYA DPT ADUAN DRI E. LEON YG KAMU SELALU BULI ALI SJK DRI MULA DIA MASUK KE AKADEMI !!! APA MASALAH KAMU NI CKP !!! ( tengking )
Rudy : Sa.....saya cuma mahu bergurau shj ( gagap )PLAKK !!! E. Ganz menampar Rudy dgn kuat.
E. Ganz : KAU IGT AKU AKAN TERIMA ALASAN KAU NI. BAIK KAU CKP SEKARANG !!!! ( tengking )
Rudy : Sa......saya..... bu.....buat mcm tu sbb Ali kalahkan E. Djin. Tu.....tuan tahukan hisk....hisk.... E. Djin idola sa....saya ( gagap + nangis ).DUSH !!! E. Ganz menumbuk Rudy sehingga jatuh.
Rudy : Aduhhh
E. Ganz : HNYA SBB ALASAN KAMU YG BODOH NI, KAMU SANGGUP KENAKAN DN BULI ALI !!! SEKARANG SAYA TNYA, KAMU TAHU APA2 PASAL E. DJIN ? KAMU TAHU APA YG DIA BUAT KT BELAKANG KAMU !!! 😡😡😡
Rudy : Tk ?
E. Ganz : KAMU TAHU TK YG DIA MAHU GUNAKAN IRIS UTK MENGUASAI SATU CYBERAYA INI !!! DIA PECAH AMANAH KAMU TAHU TK !!! ( tengking )Rudy hnya terdiam apabila E. Ganz berkata begitu. Kemudian, E. Ganz menyambung.....
E. Ganz : Saya x sangka kamu berdua ni sekejam ni. Klu kamu rasa Ali tu lemah dn x layak jadi ejen, saya blh katakan kamu berdua sememangnya x layak hidup di muka bumi ni. Kamu berdua elok dihukum mati !!!!
Alicia dn Rudy terkejut dgn kata2 E. Ganz itu lalu berkata....
Alicia : Tuan, tolong jgn buat saya mcm ni. Sa....saya jnji yg saya x kan buat lagi. Papa tolong Alicia papa, Alicia merayu kt papa hisk...hisk...( nangis smbil melutut )
G. Rama : Kamu yg cari penyakit Alicia. Sekarang kamu tanggung akibatnya. ( dingin )
Alicia : Pa....papa
G. Rama : Apa papa2. Cukup Alicia !!! Kamu dh buat papa malu kamu tahu tk !!! Mulai sekarang kamu.....Ringgg ( 3x ). Telefon E. Bakar berbunyi.
Dlm talian....
E. Bakar : Hello Iman. Knp ni ?..........Ehhh Iman knp nangis ni ? Apa dh jadi ?.........Knp dgn abang ?...........A.....Apa ? ( terkejut )
Telefon E. Bakar terjatuh ke lantai. Semua ejen memandangnya pelik.
E. Leon : Bakar, knp ni ? Apa dh jadi ?
Bakar : Dr. Ghazali.......
E. Leon : Knp dgn dia ?Bersambung.........
YOU ARE READING
Ejen Ali : Ali sister - situation 2
FanfictionEjen Ali : Ali Sister : Situation 2 * bkn sequel dri situation 1 tpi yg ni situasi yg berbeza. Enjoyyy