PART 41 - Nasihat Sydney

1.5K 93 63
                                    

Spnjg 2 hari berada di Langkawi, byk perkara yg mereka lakukan. Antaranya, melawat 3D muzium, food hunting, naik cable car dn berjln2 di shopping mall. Kesemua aktiviti ini merupakan aktiviti kegemaran Ali. Ali berasa gembira semasa berada di Langkawi. Segala kekusutannya sama ada di sekolah mahupun di MATA hilang begitu shj. Pd mlm terakhir di Langkawi, mereka duduk di tepi pantai smbil makan makanan yg dibeli olh mereka. Keadaan di pantai itu tdklah begitu ramai tpi cukup utk menerangi kwsn pantai itu.

Sydney : Ali, awk seronok tk spnjg kita melancong di sini ?😊😊

Ali : Mestilah seronok terutamanya klu awk ada. Thanks ye Sydney sbb bwk saya ke sini 😊😊. Sekurang2nya segala kekusutan dlm fikiran saya hilang.

Sydney : No problem 😊😊

Mereka pun sambung makan makanan mereka. Slps makan, mereka duduk smbil menghadap pantai.

Sydney : Ali, saya ada something nk ckp pd awk.

Ali : Apa dia ?

Sydney : Awk dgn Alicia mcm mana ? Awk masih bermusuh dgn dia ke ?

Pertanyaan Sydney itu membuatkan Ali sedikit tersentak apatah lagi menyebut nama Alicia.

Ali : Knp awk tnya mcm tu ?

Sydney : Saya tnye ni sbb saya kesian tngok Alicia. Yelah, dia sedaya upaya nk baik and minta maaf pd awk tpi awk mcm x nk maafkan dia langsung. Apatah lagi bagi peluang pd dia. Saya x smpi hati nk tngok dia asyik kena marah dgn awk sbb setiap kali awk marah dia, dia mesti nangis. Prestasi di sekolah dn di MATA pun makin hari makin teruk saya tngok. Awk masih x blh maafkan dia lagi ke ? Saya bkn nk sebelahkan Alicia cuma sekurang2nya bagilah dia peluang utk perbetulkan kesilapan dia.

Ali menghela nafas berat lalu berkata.......

Ali : Saya bknnya x nk maafkan dia cuma saya kecewa org yg saya sayang dulu buat saya mcm ni. Mungkin awk x tngok dan x alami apa yg saya rasa dulu. Klu awk berada di tmpt saya sekarang, awk akan rasa betapa penatnya saya nk layan kerenah dia. Perangai dia sblum saya ke Melbourne bkn mcm sekarang. Dulu dia ni hmpir setiap masa denda dn marah saya. Ada tu siap tumbuk lagi. Tpi saya x brp kisah sgt sbb saya pun ade buat salah jugak masa tu.

Sydney : Spnjg saya hidup dn jadi seorang ejen, saya dh jumpa ramai org mcm Alicia tu Ali. Setiap org mempunyai sbb mengapa dia berkelakuan sebegitu. Ada yg sunyi, ada yg mempunyai masa silam yg teruk dn mcm2 lagi. Tpi dlm situasi Alicia ni, saya rasa........

Ali : Rasa apa ?

Sydney : Saya rasa dia sukakan awk 😊😊😊 ( tolak bahu Ali dgn jarinya )

Ali : Ishh x mungkin lah. Mana awk tahu ? Awk blh baca fikiran dia ke ?

Sydney : Mungkin saya x blh baca fikirannya tpi saya blh agak melalui cara dia layan awk. Klu ikut pemerhatian saya, Alicia ni seorang yg dingin tetapi baik orgnya. Sekali pndg org akan ckp dia mmg x layak dibuat kwn. Tpi satu bnda org x kan tahu pasal sisi sifat org yg dingin dn pendiam mcm Alicia ni. Awk tahu apa dia ? 😊😊

Ali : ( gelengkan kepala )

Sydney : Org yg dingin ini seorang yg setia dn mudah jatuh hati pd org lain. Dia juga susah utk lpskan seseorang bila dia dh suka pd org itu. Mcm awk dn Alicia 😁😁😁

Ali : Setia ? Jatuh hati ? Awk nk ckp yg Alicia tu mmg suka kan saya sjk dulu lagi, even sblum saya jadi ejen pun ?

Sydney : Pndi pun. Mungkin awk fikir dia sengaja cari pasal dgn awk dn buat awk marah sbb nk buat awk sakit hati tpi awk terfikir tk knp dia buat mcm tu ? 😏😏

Ali hnya menggelengkan kepalanya. Sydney pun menyambung.....

Sydney : Alicia buat mcm tu sbb dia nk berkwn dgn awk dn mahu kenal lbh rapat dgn awk.

Ali : Tpi knp dia x berterus terang je ? Saya ok je klu dia nk berkwn dgn saya. 😒😒

Sydney : Semuanya sbb ego Ali. Ego lah yg membuatkan kita enggan utk luahkan sesuatu perkara. Dn ego ini lah yg sebenarnya mengawal sifat manusia selain otak yg mengawal pergerakan badan kita.

Ali : Tk mungkin lah Sydney. Klu dia betul sukakan saya, dia x berpakat dgn bdk akademi utk singkirkan saya. Dn klu dia sukakan saya, dia xkan buat saya smpi jdi anak yatim piatu.

Sydney : Itu yg saya ckp, ego mengawal sifat manusia. Dia bertindak mcm tu sbb dia cemburu awk dgn Iman. Bila dia cemburu, dia akan buat apa shj asalkan tiada sesiapa dkt dgn awk. Tpi awk tahukan yg dia x sengaja bunuh ayah awk

Ali : Tahu tpi susah utk saya terima dia. Awk tahu kan yg saya sayang sgt kt ayah saya. Sjk mak saya xde, dia je lah yg jaga saya.

Sydney : Saya fhm tpi awk x blh ikutkan perasaan dendam awk tu. Dendam x blh menjamin kepuasan hati awak Ali tpi ia akan mendorong awk ke arah kegelapan. Mungkin bkn sekarang tpi pd masa dpn nnti, who's know. Dlm dunia ni, ramai yg hadapi situasi mcm awk Ali dn semuanya berakhir dgn cara yg berbeza. Ada yg berakhir dgn baik dn ada juga yg berakhir dgn buruk. Pengakhiran yg buruk itu lah dtgnya dri dendam yg mereka simpan spnjg hidup mereka.

Ali terpegun mndgr penjelasan Sydney. Dia pun bertnya dgn perasaan ingin tahu......

Ali : Pengakhiran buruk itu berakhir mcm mana ?

Sydney : Gila, seksa dn yg paling teruk sekali kematian.

Ali : Huh !! ( terkejut ) Smpi mcm tu sekali.

Sydney : Ye Ali. Ali, saya tahu jauh di sudut hati awk masih ada rasa sayang pd Alicia cuma awk x tunjukkan shj sbb dendam dn ego awk masih ada dlm diri awk. Jgn lah ikutkan perasaan awk tu. Awk seksa jiwa Alicia, awk seksa diri awk jugak tau. Buang lah segala2nya Ali dn mulakan perjalanan hidup yg baru. Maafkan lah Alicia, nnti hidup awk akan jdi lebih tenang. Mungkin perit awk lalui masa dulu tpi segala yg berlaku ada hikmahnya Ali. Jgn lah awk asyik pndg ke belakang, sentiasalah pndg ke hdpn. Awk memandu perjlanan hidup awk sendiri. Klu awk sentiasa pndg ke belakang shj maka terbabas lah awk. Betul tk ? 😊😊

Kata2 Sydney itu benar2 membuka matanya. Mmg benar apa yg dikatakan Sydney itu. Selama ini dia sering menggunakan peristiwa hitam itu utk menyalahkan Alicia sdgkan Alicia sdh pun meminta maaf pdnya. Dia mula merasakan yg dia telah melakukan sesuatu yg salah.

Ali : Awk mmg betul. Selama ni saya terlalu ikutkan perasaan dendam saya pd Alicia smpi saya merasakan hidup saya mcm tiada makna. Saya mengaku yg saya masih ada hati dgn dia tpi peristiwa hitam itu benar2 buatkan hati saya gelap 😔😔😔.

Sydney : Baguslah klu awk dh sedar 😀😀

Ali : Tpi mcm mana saya nk minta maaf pd Alicia. Slps apa yg saya buat pd dia, awk rasa dia blh maafkan saya tk ? 😢😢

Sydney : Saya x berani jamin tpi klu dia tersinggung dgn perbuatan awk, awk pujuklah dia ok 😊😊 ?

Ali : Thanks for your advice 😊😊

Sydney : Your welcome. We BFF right ? 😀😀

Ali : 😊😊

Sydney : Dh jom balik ke hotel. Org pun dh x ramai ni.

Ali : Ok. Jom








Bersambung.......

Apa pndpt korang tntg episod kali ini ? Sila komen di ruangan komen. Sori klu bosan episod ni sbb part ni fokus kpd Sydney nasihatkan Ali shj. Nnti klu ade masa saya post lagi
😊😊😊

Ejen Ali : Ali sister - situation 2Where stories live. Discover now