PART 36 - Karma Alicia

1.7K 86 68
                                    

Kini sdh hmpir 2 bln Ali dn Sydney bersekolah di Cyberaya. Dlm masa 2 bln itu jugalah, Ali byk meluangkan masanya dgn Sydney. Sementara Alicia hnya berseorangan shj tnpa peneman. Dahulu, dia ada Mia sbg peneman. Semenjak Mia berpindah, Alicia byk spend time dgn Iman. Itu pun hnya di akademi shj sbb Iman sdh jdi pengawas perpustakaan jadi dia byk menghabiskan masanya di perpustakaan. Kadang kala dia akan ada mesyuarat atau kem anjuran pengawas perpustakaan. Hubungan Ali dn Alicia juga semakin lama semakin renggang. Tiada tnda2 utk mereka berbaik semula. Alicia juga jarang berjumpa dgn Sydney sbb Ali melarangnya utk berjumpa dgnnya. Klu mereka berjumpa pun tnpa pengetahuan Ali. Pd hari itu, Pn Aminah mengumumkan result ujian kelas 3 Amanah.

Pn Aminah : Baiklah murid2. Hari ini     saya umumkan kptsn ujian kamu.

Pn Aminah mengeluarkan tablet lalu mengumumkan kptsn ujian......

Pn Aminah : Tahniah Ali. Kamu tmpt pertama dlm kelas. Semua markah penuh.
Ali : Yes 😀😀😀
Viktor : Wahhh powerr. Congratss Ali 😊😊.
Ali : Thanks Viktor 😁😁
Pn Aminah : Sydney, kamu tmpt kedua.
Sydney : Yeayy !!! 😊😊
Ali : Congratss Sydney 😊😊
Sydney : You too 😊😊

Alicia hnya memandang shj mereka dgn perasaan sedih + cemburu. Tiba2 Pn Aminah menyebut nama Alicia.....

Pn Aminah : Alicia, kamu tmpt terakhir.
Alicia : Huh ( terkejut )

Kptsn ujian Alicia keluar di tabletnya. Alicia mndpt gred " F " dlm semua mata pljrn. Alicia berasa sedih melihat kptsn ujiannya yg teruk.

Pn Aminah : Saya x tahu apa nk jadi dgn kamu ni Alicia. Bljr x fokus, result teruk. Ni kerja sekolah kamu dh siap ke belum ?
Alicia : Be......belum cikgu.
Pn Aminah : BELUM !!! 😡😡😡 KERJA TU DH SEMINGGU KAMU BLUM SIAPKAN LAGI !!! Ali, kamu jlnkan hukuman ke atas Alicia. Saya dh x larat nk tegur dia lagi.
Ali : Baik cikgu. Alicia, ikut aku.
Alicia : Baik 😔😔 ( perlahan )

Alicia pun kluar bersama Ali utk jalani hukumannya. Ali membawanya sehinggalah mereka smpi di tndas perempuan. Ali mengeluarkan kelengkapan lalu diberikan kpd Alicia.

Ali : Nah, sekarang kau pergi bersihkan tandas perempuan. Igt jgn lari. Klu kau lari, aku suruh kau lari satu padang.
Alicia : Ali, tkde denda lain ke selain cuci tandas. Aku x reti nk cuci tndas. Lagipun busuk lah tndas ni.
Ali : Menjawab !!! Kau x igt ke dulu kau denda aku cuci tandas. Aku pun x reti basuh tandas tpi aku buat je. Bljr lah cara2 nk cuci tndas. Nama je anak general, tpi manja. Ni kira baik hati lah aku tolong kluarkan semua kelengkapan. Masa kau denda aku dulu, kau suruh aku amik sendiri. Dh jgn byk tanya. Pergi buat sekarang !!!
Alicia : Baiklah 😔😔

Alicia pun mula bersihkan tandas smbil diperhatikan olh Ali. Slps 1 jam, Alicia pun selesai jalani hukumannya.

Alicia : Ali, aku dh habis bersihkan tandas. Blh x aku nk pergi rehat ? Aku lapar 😢😢.
Ali : Hmphh pergilah ( dingin )

Alicia pun berjln menuju ke kantin. Ali hnya memerhatikan shj Alicia. Jauh di sudut hatinya, dia berasa agak kasihan melihat Alicia tpi dia juga berasa hairan dgn perubahan Alicia. Manakan tidaknya Alicia dulu seorang pljr yg cemerlang  kini dia menjadi pljr paling teruk di sekolah. Latihan ejen pun sering gagal dn dia pun sering dimarahi oleh E. Leon. Ali merasakan yg dirinya tertukar personaliti dgn Alicia.

Ali : * Apa jdi dgn kau ni Alicia ? Dulu kau kan antara pljr terbaik dn terhandal sma ada di sekolah mahupun di MATA. Sekarang dh lain pulak. Apa yg berlaku kt kau spnjg 3 tahun aku tkde ni ? * ( dlm hati )

Di Akademi MATA........

E. Leon : Baiklah, pd hari ini kita akan buat latihan secara berkumpulan. Sila pilih pasukan kamu sekarang.

Mereka pun mula membentuk pasukan masing2.

Ali : Sydney, kita satu team 😊😊
Sydney : Alright 😊😊
Alicia : Ali, blh x aku join team kau sekali 👉👈
Ali : Kau ni sibuklah !! 😡😡 Pergilah join team bdk lain. Aku x nk team dgn kau lah !!! ( marah )
Alicia : 😔😔😔 ( sedih )
Sydney : Ali, tkpelah Alicia join kita sekali. Lagipun semua org x nk team dgn dia.
Iman : Betul kata Sydney tu. Bagilah peluang kt Alicia.
Ali : Ishhh Yelahh 😡😡

Latihan pun bermula. Semasa latihan, Alicia tdk dpt pamerkan aksi yg terbaik sperti sblum2 ini. Akhirnya, pasukan Ali gagal dlm latihan ini. Ali berasa sgt marah dgn Alicia.

Ali : KAU NI !!! ASAL KAU ADE JE MISI GAGAL !!! PENAT AKU TERANGKAN STRATEGI AKU, KAU PULAK BERTINDAK IKUT SUKA KAU !!! LAIN KALI DGR LAH 😡😡
Alicia : Aku minta maaf. Aku x sengaja tdi 😔😔😔
Ali : ITU JE LAH ALASAN KAU !! KLU ADA ORG MATI PUN KAU NK CKP MCM TU KE !!! 😡😡
Sydney : Ali, calm down. Dia kn ckp yg dia x sengaja.
Ali : Mcm mana saya x marah, tdi kita hmpir2 nk dptkan intel. Tpi sbb silap dia semua hancur 😡😡. ( beredar dri situ )
Alicia : Ali 😢😢😢

Di briefing room......

E. Leon : Amat mengecewakan. Prestasi kamu teruk Alicia. Kamu membuatkan seluruh koordinasi pasukan kamu gagal !!! Langsung tiada kerjasama dlm pasukan !!! Mcm ni nk jadi ejen ( pndg Alicia )
E. Geetha : Alicia, prestasi kamu semakin teruk. Saya sgt kecewa dgn kamu.
Alicia : Tpi saya perlukan gadget utk bantu pasukan saya. Tnpa gadget susah utk saya beraksi 😢😢
E. Bakar : Hmphh jadi kamu nk salahkan kitorang lah sbb x bagi kamu apa2 gadget. Bkn ke kamu ade skill berlawan, knp kamu x gunakannya ?! Jgn jadikan gadget sbg alasan kamu x berikan aksi terbaik Alicia. Itu alasan org lemah ( dingin )

Alicia tersentak dgn kata2 E. Bakar itu. Selama hari ini, blum pernah mana2 ejen memanggilnya dgn gelaran " lemah ". Kemudian, E. Bakar menyambung......

E. Bakar : Ejen yg hebat sanggup melakukan apa shj walaupun tnpa sebarang gadget tk kira lah dri teras mana pun dia berada. Klu kamu kata yg kamu x mampu pamerkan aksi yg terbaik hnya disbbkan kamu tiada gadget, maknanya kamu x sehebat seperti yg kami sangkakan. Nama je anak general tpi lemah ( dingin )

" Lemah ", salah satu perkataan yg sgt membuatkan dirinya sgt lemah. Sungguh tajam kata2 E. Bakar itu. Tpi dia hnya terima shj dgn hati terbuka. Dia sedar yg dirinya bkn lah sehebat dulu. Ini semua adalah balasan utk dia sendiri sbb selalu menggelar Ali sbg ejen lembik. Dia mengimbas kembali kata2nya pd Ali 3 tahun lps di mana dia pakat dgn bdk akademi lain utk singkirkan Ali.....

Flashback 3 tahun lps......

Alicia : SBB APE KAU CKP !!!! ( tengking ) Dh terbukti kau mmg lemah. Dh lah pendek lps tu suka menyusahkan org. Sbb kau lah aku terpaksa jadi pengasuh. Klu bkn sebab kau, dh lama aku berada di akademi ( nada marah ).

Flashback off.......

Alicia : * Ini semua balasan sbb hina Ali. Dulu aku hina dia tnpa fikirkan perasaan dia. Sekarang baru aku tahu betapa sakitnya hati dia bila dihina mcm tu 😔😔😔.* ( dlm hati )







Bersambung........

Ejen Ali : Ali sister - situation 2Where stories live. Discover now