Di Tanah Perkuburan Islam Cyberaya......
Ali duduk di hdpn pusara ayahnya smbil menangis. Suasana dlm keadaan sedih dgn ditemani suara tangisan Ali yg kelihatan tdk blh terima kenyataan atas pemergian ayahnya. Iman berdiri di sebelahnya smbil menenangkan Ali yg sdg menangis. Khai dn Moon turut berada di situ.
Iman : Adik, adik sabar ye. Adik kena kuat hadapi semua dugaan ni.
Ali : Ma......macam mana adik nk kuat hisk.....hisk....Adik dh xde sesiapa kt dunia ni. Mama dgn papa semua dh tinggalkan Ali hisk......hisk....Hidup adik sdh tiada makna lagi ( nangis ).
Iman : Adik jgn ckp mcm tu. Adik masih ada akak, uncle Bakar, Khai dgn Moon. Kitorang akan sentiasa dgn adik.
Khai : Betul tu Ali. Kau x keseorangan Ali. Kita akan harungi bnda ni sama2 ( pegang bahu Ali ).
Moon : Kitorang akan support kau Ali. Kau jgn sedih ye. Kau sedih, kitorang lagi sedih. Kau kan kuat.Dri jauh, E. Bakar, E. Karya, E. Leon dn E. Geetha berdiri smbil memandang Ali dgn penuh rasa simpati.
E. Karya : Bakar, mcm mana Dr. Ghazali meninggal ?
E. Bakar : Klu ikut kata Iman, hidung, mata dn mulut Dr. Ghazali kluar darah yg byk. Iman dgn Ali panik dn terus panggil doktor. Doktor dtg dn suruh diorang dua kluar dri bilik sbb nk periksa Dr. Ghazali. Tahu2 lps beberapa minit Dr. Ghazali dh meninggal dunia. Doktor kata organ2 dlman rosak teruk kesan dripada kemalangan hari tu.
E. Leon : Haihh, bersabarlah Bakar. Kita doakan semoga arwah tenang shj di sana.
E. Bakar : Susah Leon. Susah saya nk gmbrkan betapa sedihnya hati saya bila Iman call saya dn bagitahu Dr. Ghazali meninggal dunia. Saya blh terima semua bnde ni tpi saya x smpi hati nk tngok Ali sedih smpi mcm tu sekali. Smlm bila saya smpi di hospital, Ali hnya duduk melihat ayahnya yg sdh meninggal. Dri smlm dia x makan sbb terlalu sedih dgn apa yg berlaku. Dlm usianya yg masih muda, susah utk dia terima semua ni. Sudahlah dia dibuli oleh rakannya di akademi, mak ayah dia tinggalkan dia pulak. Bila difikirkan balik, klu lah saya x suruh dia jadi ejen, mesti semua ni xkan jadi ( nada sedih ).
E. Geetha : Jgnlah salahkan diri kamu tu Bakar, semua x mintak nk jadi smpi mcm ni. Kami pun masih terkejut dgn apa yg berlaku. Yg penting, kamu sbg uncle dia tolong Ali pulihkan semangatnya.
E. Bakar : ( angguk ) Baiklah.Di sel penjara MATA......
Alicia duduk di atas lantai smbil menangis apabila mndpt tahu yg Dr. Ghazali sdh meninggal dunia akibat perbuatannya. Kini, dia diselubungi dgn rasa bersalah dia terhdp Ali. Sementara Rudy, hnya duduk di atas katil di selnya. Dia tdk menangis tetapi dia ttp sedih dgn apa yg jadi. Dia juga tidak menyangka yg perbuatan dia dn Alicia menyebbkan kecelakaan pd Ali.
Rudy : Alicia.
Alicia : (..........diam..........)
Rudy : Alicia
Alicia : KAU NK APA !!! Klu kau panggil aku semata2 nk minta maaf, kau lupakan saja. Aku tk kan maafkan kau lah !!!! ( marah )
Rudy : Aku tahu kau xkan maafkan aku. Aku pun x paksa kau utk maafkan aku cuma......
Alicia : Cuma apa !!!! Kau tahu tk yg disbbkan perbuatan kita, Ali dh jadi anak yatim piatu kau tahu tk !!! hisk....hisk...A....aku x tahu mcm mana nk berhdpn dgn dia. Dia hisk.....hisk.... mesti xkan maafkan aku. Itu blum dgn general lagi. Silap2 general tk kan mengaku aku sbg anak angkat dia. Kau apa tahu, kau mana ada keluarga hisk.....hisk..... ( nangis )Rudy hnya diam shj apabila Alicia berkata begitu. Hakikatnya, dia setuju dgn Alicia. Dia cuma pentingkan diri shj tpi x pernah fhm perasaan org lain.
Keesokkan harinya......
Semua mentor dn K. Teras bermesyuarat di briefing room bagi membincangkan masalah Ali. G. Rama turut berada di sana. Riak wajahnya jelas memaparkan kekesalan terhdp Alicia dgn apa yg jadi.
E. Dayang : Bakar, mcm mana dgn Ali ?
Bakar menghela nafas berat lalu berkata.....
E. Bakar : Mcm tulah puan. Ali asyik berkurung dlm bilik shj smbil nangis. Selera makan pun xde.
E. Ganz : Di sekolah pula bagaimana ?
E. Bakar : Iman baru shj lapor pd saya tdi. Dia ckp yg Ali x ceria seperti dahulu bahkan lagi teruk masa sblum Dr. Ghazali meninggal. Ali dh jadi seorang yg dingin. Even dgn rakan baiknya sendiri di sekolah pun dia bersikap dingin.
E. Karya : Saya pun ada pantau Ali masa kt sekolah tdi. Dia nmpk x bermaya dn x semangat. Dia asyik murung shj.
E. Dayang : Hmmm begitu. Mcm mana dgn kamu Rama ? Ada apa2 perkembangan dri Alicia ?
G. Rama : Saya.....saya sdh bebaskan dia dri sel penjara tdi. Tpi saya gantung dia drpd menjalankan misi selama setahun. Begitu juga dgn Rudy.E. Bakar yg mndgr kata2 G. Rama terus berang.....
E. Bakar : Gantung je ? General sedar tk apa yg general buat ni salah !!!! Org mcm mereka berdua tu elok dibuang shj dri MATA !!! Tpi generak sng2 shj lpskan mereka !!! Jgn disbbkan Alicia tu anak general, general suka2 nk lpskan dia !!! General x fikir ke perasaan Ali nnti !!! ( marah ) 😡😡😡
G. Rama : Saya tahu Bakar. Tpi klu saya x buat mcm tu, mcm mana Alicia nk sekolah ? Masa dpn dia juga penting.
E. Bakar : Masa dpn dia shjlah yg penting. HABIS MASA DPN ALI PULAK MCM MANA ?!!! GENERAL SEDAR TAK YG DISBBKAN ALICIA DGN RUDY, ALI JADI ANAK YATIM PIATU !!!! ( marah )
G. Rama : Saya tahu tpi.....
E. Bakar : TAPI APA !!! ( marah )
E. Ganz : CUKUP !!! Kita dtg sini nk berbincang bknnya nk bergaduh !!!
E. Bakar : Maaf tuan.
E. Leon : Jadi apa patut kita buat pd Ali ? Dlm keadaan sebegini, saya pasti yg dia akan kluar dri MATA walau apa cara sekali pun.Semua mentor, K. Teras dn general diam seketika smbil memikirkan sesuatu. Tiba2 E. Dayang dpt satu idea.....
E. Dayang : Saya ada satu idea tpi E. Bakar perlu setuju dgn idea saya ni klu x nk Ali kluar dri MATA.
E. Bakar : Idea apa puan ? Saya akan cuba laksanakan demi Ali.
E. Dayang : Begini........Bersambung..........
YOU ARE READING
Ejen Ali : Ali sister - situation 2
FanfictionEjen Ali : Ali Sister : Situation 2 * bkn sequel dri situation 1 tpi yg ni situasi yg berbeza. Enjoyyy